745 033 läst · 11 402 svar
745k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Isakare skrev:
Måste ge dig en klapp på huvudet. Snyggt jobbat.
Har själv aldrig haft problem med låsbultarna men i helgen var det nära. Bilen har varit på verkstad och där hade de högersidans hjul av och självklart satt de skruvarna så inihelvete, inklusive låsmuttern. Det blev fälgkors och 1,5m förlängningsrör och lite trix för att pressa in låsnyckeln mot låsskruven. Övriga skruvar lossades enkelt med Ingersol men ändå....det är ett jävla sätt att göra på detta vis. Hade jag behövt byta ett hjul när jag inte var i garaget hade jag fått ringa bärgningsbil.
Det finns alltid nått på blen som är sådär lite extra dyrt på verskstan, utan att gå inte på att riva halva bilar då villsäga. På min RAM är det automatväxelllådsoljebytet. 22.000kr (Hedin bil flagship store kungenskurva) för byte inkl. olja och tråd (filtret sitter i trågen) zf8hp70 heter lådan om någon undrar och finns i allt från Rolls Royce till BMW mm.S salkin85 skrev:
Å de bytte förstås inte all olja utan bara den som är i tråget?Tokslut skrev:Det finns alltid nått på blen som är sådär lite extra dyrt på verskstan, utan att gå inte på att riva halva bilar då villsäga. På min RAM är det automatväxelllådsoljebytet. 22.000kr (Hedin bil flagship store kungenskurva) för byte inkl. olja och tråd (filtret sitter i trågen) zf8hp70 heter lådan om någon undrar och finns i allt från Rolls Royce till BMW mm.
kan faktiskt inte svara på det, men för det priset kan man ju tycka de kopplar upp en "servicerobot" och kör igenom hela systemet.K Kane skrev:
Men har ett minne av att det är flera saker som strular till detta då lådan tex. förvärms av kylarvattnet tills arbetstemp uppkommit. Så tills dess är kylarslingan iaf. blocked + oljenivån skall kollas vid 38°C och lådan ska vara i våg (inte bilen, lådan)
Så inte "bara" byta tråg och kolla stickan vid påfyllning. Lådan har ingen sticka, påfyllnadshålet nere på sidan är också ett skvallerhål vid 38°C
Jag ville byta olja vid 10.000mil i lådan, men Mecken sa 19.200mil räcker gott om du inte drar släp hela tiden. Och med det priset lär jag byta själv. Chrysler säger förövrigt "lifetime fill" men den gubben går jag inte på...
ZF brukar skriva 10.000 mil...... Hur många liter olja specade de för bytet?Tokslut skrev:kan faktiskt inte svara på det, men för det priset kan man ju tycka de kopplar upp en "servicerobot" och kör igenom hela systemet.
Men har ett minne av att det är flera saker som strular till detta då lådan tex. förvärms av kylarvattnet tills arbetstemp uppkommit. Så tills dess är kylarslingan iaf. blocked + oljenivån skall kollas vid 38°C och lådan ska vara i våg (inte bilen, lådan)
Så inte "bara" byta tråg och kolla stickan vid påfyllning. Lådan har ingen sticka, påfyllnadshålet nere på sidan är också ett skvallerhål vid 38°C
Jag ville byta olja vid 10.000mil i lådan, men Mecken sa 19.200mil räcker gott om du inte drar släp hela tiden. Och med det priset lär jag byta själv. Chrysler säger förövrigt "lifetime fill" men den gubben går jag inte på...
Räcker att bilen står plant och tempintervallet är ganska generöst, 30-50 grader C.
Har bytt termostat på min 2.0 FSI -06...nino skrev:
Som skrivits så är det enklast att ta bort generatorn, på min motor (BVY) så köper man hela termostathuset som skall träs dit, är mer tidskrävande än svårt skulle jag vilja säga.
Du kollar med en annan verkstad som är mindre. Gissar på att du kollade med kia?S salkin85 skrev:
Funkar lika bra med vilken verkstad som helst som du känner dig ok med. Så länge de är auktoriserade =)
Ja vad som krävs vet jag inte. Känner bara till "kraven". Och min låda är licenstillverkad av Chrysler och de kör sitt race iomd. gissar jag påK Kane skrev:
Men jag hade väl tänkt handla ett kitt från ZF dealer/säljare i Tyskland typ: https://www.ebay.com/itm/152807347286 och de levereras med 8L. Så känns inte som man får mer än häften av oljan bytt om jag skall se på vad jag tidigare bytt på Chevor när det gått åt 16-17liter vid spolning
Detta var all info jag fick från Hedin utöver vad jag sa att mecken tyckte jag skulle ha för bytesintervall:
Jag bytte på en Hyundai för några år sedan. Enligt instruktionerna var det ganska enkelt...Tokslut skrev:Det finns alltid nått på blen som är sådär lite extra dyrt på verskstan, utan att gå inte på att riva halva bilar då villsäga. På min RAM är det automatväxelllådsoljebytet. 22.000kr (Hedin bil flagship store kungenskurva) för byte inkl. olja och tråd (filtret sitter i trågen) zf8hp70 heter lådan om någon undrar och finns i allt från Rolls Royce till BMW mm.
Man skulle lossa slangarna som gick till oljekylaren, stoppa ner sugsidan i en dunk ny olja och trycksidan i en spilldunk och köra på tomgång med driven i tills det kom ut ren och fin olja ur spillslangen.
Lådan rymmer ca 7-8 liter olja om jag inte minns fel och totala åtgången med renspolning uppskattades till det dubbla. Billigaste oljan i Sverige kostade runt 100 kronor litern.. Jag gissar att en verkstad säkert tar fyra-fem gånger så mycket, dvs 6-8 000 bara i oljekostnad.
Jag hittade ett 20-litersfat på tyska Ebay för under tusenlappen inklusive frakt hem till dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr gick det metallrör första biten från oljekylaren ner under motorns kylare där slangarna var fästa. Dom rören satt ganska utsatt och var så rostiga att dom gick av när jag försökte lossa slangarna. Så det blev en lite större operation än tänkt och nya slangar direkt mellan lådan och kylaren.
Hedin bil är sjukt dyra, rent ocker. Lämnade in min bil på ”felsökning” när jag berättade att det var ett avgasspjäll som fellarmade samt att två backsensorer strulade. Kostade 6000kr att få veta att avgasspjället och två backsensorer behövde bytas……Tokslut skrev:
Det är ändå svårt att förstå kostnaden. Varför byter man tråget? Gjorde denna typ av service på den Jeep jag hade förut, där var också monterat invändigt. Där tappade jag ur oljan när den var kall och hällde sedan i exakt lika mycket igen och tråget gick förstås att återmontera.Tokslut skrev:kan faktiskt inte svara på det, men för det priset kan man ju tycka de kopplar upp en "servicerobot" och kör igenom hela systemet.
Men har ett minne av att det är flera saker som strular till detta då lådan tex. förvärms av kylarvattnet tills arbetstemp uppkommit. Så tills dess är kylarslingan iaf. blocked + oljenivån skall kollas vid 38°C och lådan ska vara i våg (inte bilen, lådan)
Så inte "bara" byta tråg och kolla stickan vid påfyllning. Lådan har ingen sticka, påfyllnadshålet nere på sidan är också ett skvallerhål vid 38°C
Jag ville byta olja vid 10.000mil i lådan, men Mecken sa 19.200mil räcker gott om du inte drar släp hela tiden. Och med det priset lär jag byta själv. Chrysler säger förövrigt "lifetime fill" men den gubben går jag inte på...
Vill man verkligen ha all olja bytt är det ju rimligt att det blir lite dyrare (när man får betala 250spänn litern), men det är ju fortfarande inte en komplicerad procedur. Med reservation för att jag inte sett hur det går till på just denna låda.
Det är väl en kombination av höga priser på materialet och 2500kr per timme för servicekonsulten.....