galento galento skrev:
Köpte oljefilter till Subarun idag och tror inte jag sett så litet filter till nån bil tidigare , är större till våra mc. 190 kr för ett originalfilter , sen ville de ha 31kr för aluminium ringen till trågpluggen men såna har vi så det blev det inte. En fördel är ju att det sitter ett lika stort
Spin-on filter på automatlådan.

[bild]
Jag har en Honda V6, den har också ett i mitt tycke pyttelitet oljefilter.
Annan var det i de gamla Mercadieslarna, de filtren var gigantiska. Hondan har lite olja i sig också, det går i mindre än 4 liter vid ett byte.
Min gamla MB 250D -88 svalde 7,5, senaste bensinmercan drygt 6.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Jag har bekyemed min fiat freemont (rebrandad dodge journey) 2015 diesel automat. För en tid sen började den lukta bränd olja/gummi vid körning. Ibland mera ibland inte alls. Motorn går väldigt bra, men jag misstänker nåt i drivlinan eller växellådan. Ibland kan den "hugga" när den ska lägga i ettan när man krypkör, annars tycker jag den känns helt som vanligt.
Har haft den hos en duktig mek, men han kan inte heller hitta nåt tydligt. Lite oljekladd kan ses undertill men det är inte alls tydligt varifrån.
Några idéer?
 
T
Någon som vet om det går att få bort dessa fläckar på fälgarna eller mindre synligare iaf? Fälgarna satt på bilen när jag köpte den och efter lite googlande så är det inte precis dom billigaste fälgarna. Har endast haft kromfälgar tidigare som varit värt att putsa så har ingen erfarenhet av alufälgar:crysmile: Bilfälg med repor och skador, smuts, lackskador nära däck, svart och silverfärgad, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
Kan det vara klarlacken som krackelerat ?
 
T Tamak skrev:
Någon som vet om det går att få bort dessa fläckar på fälgarna eller mindre synligare iaf? Fälgarna satt på bilen när jag köpte den och efter lite googlande så är det inte precis dom billigaste fälgarna. Har endast haft kromfälgar tidigare som varit värt att putsa så har ingen erfarenhet av alufälgar:crysmile:[bild]
Litet stenskott el dyl så att där gott hål på lacken.
Efter det så kryper salt in under och resultatet blir som på bild.
Hade en gång riktigt gamla fälgar som såg bra ut, bytte lite för sent en vinter och dom gick från fina till helt kass utsendemässigt på en vecka.
 
Ska väl slipas och lackas om med 2k lack
 
Det är kul med bil säger dom.. Lagom tills det är dags för besiktning så säger bilen (V70) att "antisladd, service erfordras".

Bilddiagnostikverktyg visar felkod: bromstrycksensor 1 med lågt signalvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givare 1 visar helgalet värde...

Diagnostisk verktyg för bil visar sensorvärden och rattvinklar på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bytte den inre givaren nu ikväll och luftade. Koden har släckts och värdena ser bra ut. Hoppas det flyter på nu och fungera framöver(y):D

Motorrum i en Volvo, fokus på en komponent med slangar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 7 till
  • Laddar…
galento
Såg en Cheva förgasare som hade varit helren -20 och gått ett par säsonger på
95 e10 :surprised: Det såg väldigt illa ut i förgasaren så man får tanka 98 e5 så mycket man kan i gammelbilarna.
 
Gör om testet, kör med 98E5 i likadan tid. Kan bli överraskande resultat.
 
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Gör om testet, kör med 98E5 i likadan tid. Kan bli överraskande resultat.
Ja denna gubben tankar inte nåt mer 95E10 i veteranbilen.
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
Och jag kör E85 i tvåtaktarna.
 
Nä jag kommer inte köpa nån ny skitbil så de så. Just nu söker jag en Saab 99 eller 900 i rätt utförande som sommarbil. Och idag fick jag tillbaka Yarisen från verkstan med ny vindruta, tänker den får bli vinterbil. Det blir bara viktigare och viktigare att hålla igång äldre bilar, för nya bilar blir bara sämre. Och fulare!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
I kombination med sånt här;

Får mig att aldrig köpa en nyare bil med uppkoppling.... :mad:
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nä jag kommer inte köpa nån ny skitbil så de så. Just nu söker jag en Saab 99 eller 900 i rätt utförande som sommarbil. Och idag fick jag tillbaka Yarisen från verkstan med ny vindruta, tänker den får bli vinterbil. Det blir bara viktigare och viktigare att hålla igång äldre bilar, för nya bilar blir bara sämre. Och fulare!
Fick du något bättre pris på vindrutan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.