galento
D Dennis K skrev:
Ja det kanske stämmer att det är kod 12 och sen 55, det skulle betyda kod "12 Battery or computer recently disconnected", och det stämmer ju iofs men säger nog inget om att den inte vill köra igång pumpen.

Var iväg en sväng på lunchen, och nu är det orolig tomgång också, låter som att den missar i tändningen.

[video]

På Chevan var startkoden 12 som visades 3 ggr. Sen kom ev felkod om det fanns nån lagrad. Hur detta är på jeep kan jag inte säga men ovanstående var för Gm tbi.
 
Helt OT. Jag gick igenom min lilla samling instruktionsböcker och insåg att det har skett en väldig ändring genom tiderna. Som exempel en instruktionsbok för SAAB V4 1968 ( märk: inte verkstadshandbok):
* komplett elschema
* Sprängskiss förgasare samt inställningsråd
* smörjpunkter och rekommenderade medel
* Justering av tändvinkeln
*Sprängskiss av kylnings- och värmesystemet
* Byte bromsbelägg
Dessutom ingick ett verktygssats som överstiger lätt vad som en vanlig lägenhetsinnehavare har idag.
Instruktionen ´76 var inte mycket sämre.
I en annan fransk instruktion hittar jag en tabell av fläckborttagningsmedel för olika typer av fläckar på bilen olika inredningsdetaljer. Även där elschema och detaljerade anvisningar för byte av glödlampor. Och en användarmanual upplyser om friktionsytor i bromsanläggningen.

Kan det vara så att medelbilägare för 50 år sedan var mer tekniskt begåvad än idag? Eller att tillverkare har krånglat till det för att skapa inkomstkälla från verkstäderna? Sonen säger att BMW gör så.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Finns väl nån meme där det är ungefär så, sen dagens instruktionsbok där står det att man inte får dricka av batterivattnet nåt sånt
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Jag vet inte vad meme är för något men jag har intrycket av att dagens instruktionsböcker består mest av varningar och att man ska omedelbart uppsöka verkstaden.
 
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan det vara så att medelbilägare för 50 år sedan var mer tekniskt begåvad än idag?
Eller att tillverkare har krånglat till det för att skapa inkomstkälla från verkstäderna?
Troliga sanningar, både och.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett meme med en arg äldre man som kommenterar bilmanualers innehållsförändring över tid. Humoristiskt och kritiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt OT. Jag gick igenom min lilla samling instruktionsböcker och insåg att det har skett en väldig ändring genom tiderna. Som exempel en instruktionsbok för SAAB V4 1968 ( märk: inte verkstadshandbok):
* komplett elschema
* Sprängskiss förgasare samt inställningsråd
* smörjpunkter och rekommenderade medel
* Justering av tändvinkeln
*Sprängskiss av kylnings- och värmesystemet
* Byte bromsbelägg
Dessutom ingick ett verktygssats som överstiger lätt vad som en vanlig lägenhetsinnehavare har idag.
Instruktionen ´76 var inte mycket sämre.
I en annan fransk instruktion hittar jag en tabell av fläckborttagningsmedel för olika typer av fläckar på bilen olika inredningsdetaljer. Även där elschema och detaljerade anvisningar för byte av glödlampor. Och en användarmanual upplyser om friktionsytor i bromsanläggningen.

Kan det vara så att medelbilägare för 50 år sedan var mer tekniskt begåvad än idag? Eller att tillverkare har krånglat till det för att skapa inkomstkälla från verkstäderna? Sonen säger att BMW gör så.
När vi var på studiebesök med skolan hos den lokala volvosäljaren/verkstan så sa de rakt ut att det är reperationer och service de tjänar pengar på, detta var nån gång mellan 2001-2004
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
RoTe
R Rkarlsson skrev:
När vi var på studiebesök med skolan hos den lokala volvosäljaren/verkstan så sa de rakt ut att det är reperationer och service de tjänar pengar på, detta var nån gång mellan 2001-2004
Ja och dom tjänar så mycket pengar på enkla snabba delbytarjobb att dom inte ens vill ta i knepigare felsökningar med tång i många fall. Vet flera bilar som blivit stående hos verkstäder i månader, halvår för en skitsak egentligen.
 
RoTe RoTe skrev:
Ja och dom tjänar så mycket pengar på enkla snabba delbytarjobb att dom inte ens vill ta i knepigare felsökningar med tång i många fall. Vet flera bilar som blivit stående hos verkstäder i månader, halvår för en skitsak egentligen.
Fast volvoverkstan kunde inte fixa sådana jobb =) Det var för komplicerat att felsöka en volvo v70 -02 då de inte visade sig på datorn vad felet var.
Jag tog bort baksätet och öppnade tanken, lös med en lampa och hittade felet, det var ju fullt med skit i tanken så bilen stannade ofta vid för låg bränslenivå.
Så under en tusing så hade en mindre verkstad lyft av tanken, tömt och tvättat sen var den redo igen.

Samma verkstad glömde vad jag förstod packningar på en splitterny växellåda, den lådan rullade 25 mil innan det pissade ut olja och fick bärgas för en ny låda (vet inte exakt vad de glömde)
 
galento
Köpte oljefilter till Subarun idag och tror inte jag sett så litet filter till nån bil tidigare , är större till våra mc. 190 kr för ett originalfilter , sen ville de ha 31kr för aluminium ringen till trågpluggen men såna har vi så det blev det inte. En fördel är ju att det sitter ett lika stort
Spin-on filter på automatlådan.

En ny rulle aluminiumfolie och en tändsticksask på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Tanken är väl att man byter olja samtidigt som toppackning, så den aldrig hinner bli smutsig.. ;):rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
useless och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Köpte oljefilter till Subarun idag och tror inte jag sett så litet filter till nån bil tidigare , är större till våra mc. 190 kr för ett originalfilter , sen ville de ha 31kr för aluminium ringen till trågpluggen men såna har vi så det blev det inte. En fördel är ju att det sitter ett lika stort
Spin-on filter på automatlådan.

[bild]
Fick hem detta när jag beställde filter till Mondeon, ej original. Det ska tydligen passa men det som sitter på är drygt 3 gånger större så jag vågade inte montera så litet utan beställde av ett annat fabrikat :sweat:
 
  • Oljefilter och läppbalsam på trägolv. Bakgrund suddig, förpackning med snacks. Kontorstid? Inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
galento
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fast volvoverkstan kunde inte fixa sådana jobb =) Det var för komplicerat att felsöka en volvo v70 -02 då de inte visade sig på datorn vad felet var.
Jag tog bort baksätet och öppnade tanken, lös med en lampa och hittade felet, det var ju fullt med skit i tanken så bilen stannade ofta vid för låg bränslenivå.
Så under en tusing så hade en mindre verkstad lyft av tanken, tömt och tvättat sen var den redo igen.

Samma verkstad glömde vad jag förstod packningar på en splitterny växellåda, den lådan rullade 25 mil innan det pissade ut olja och fick bärgas för en ny låda (vet inte exakt vad de glömde)
Min pappa lämnade sin V70 2005 på aukt volvoverkstad för att "motorsystem service erfodr." lyste.
De sa att de felsökt och att troligen hela motorstyrenheten måste bytas. Volvo tog ett par tusen för felsökningen tror jag, men de avrådde från att byta ECU då det skulle kosta 15-20.000.

Jag tog över bilen från honom lite efter och köpte en "DICE" (OBD interface) som sade att det var pedalgivaren som var fel. Det lustiga var att denna gått sönder en gång tidigare, ungefär efter samma intervall/år som bilen gått sen ny (borde varit ca 6-7 år, han körde mer i början). Nu efter ett år har dock "piratgivaren" jag köpte börjat glappa. Ska nog byta till en original. Konstruktionen på givaren är kass...

Bilen i övrigt är ju av otrolig kvalitet. Känns som en nästan ny bil!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet inte vad meme är för något men jag har intrycket av att dagens instruktionsböcker består mest av varningar och att man ska omedelbart uppsöka verkstaden.
Enkel orsak, mera pengar tjänas så. Det är alltid pengarna.
 
J JohanLun skrev:
Min pappa lämnade sin V70 2005 på aukt volvoverkstad för att "motorsystem service erfodr." lyste.
De sa att de felsökt och att troligen hela motorstyrenheten måste bytas. Volvo tog ett par tusen för felsökningen tror jag, men de avrådde från att byta ECU då det skulle kosta 15-20.000.

Jag tog över bilen från honom lite efter och köpte en "DICE" (OBD interface) som sade att det var pedalgivaren som var fel. Det lustiga var att denna gått sönder en gång tidigare, ungefär efter samma intervall/år som bilen gått sen ny (borde varit ca 6-7 år, han körde mer i början). Nu efter ett år har dock "piratgivaren" jag köpte börjat glappa. Ska nog byta till en original. Konstruktionen på givaren är kass...

Bilen i övrigt är ju av otrolig kvalitet. Känns som en nästan ny bil!
Det var väl ungefär där Volvo peakade! Min - 06a bensin rullar strax över 37kmil gränsen, tyvärr började styrväxeln läcka för ett år sen och inte värt att byta. Med lite flyt och rejäl avfettning går den igenom en bes. till. Har börjat komma lite rost på en framskärm också, men motorn spinner fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.