galento
nino nino skrev:
Inte min :D
Säkert bara en justering, är lite klurigt att få till

Är det nån som är sugen och har en HD softtail att byta med så är det intressant :D
Evo eller Twincam :thinking: har inget att byta men gillar hojarna , hade en -02 för en del år sen :cool:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Du kanske tänker på vattenpumpen som satt i motorblocket, innan H-motorn kom till 1981 års modell. Sådana vattenpumpar lär vara hårdvaluta hör jag hört, största problemet är nog inte att få tag på mekaniker, utan att få tag på själva pumpen. Att byta en så'n pump är f.ö. inget problem för en som vet i vilken ände man håller en skruvmejsel.
Ska kanske se efter om man har nån kvar?
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Det pekar ju på det iaf så det får väl köpas ett kit å byta det.

/ Patrik
Det verkar vara en rätt enkel och billig operation, bara vara noggrann så att ventilen inte skadas för då är det byte av låda som gäller…
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Halloj!

Har en Audi a4 där jag fått felkod på kylmediesensorn som sitter jävligt illa till mellan motor och torpedvägg.

Skulle precis sälja skrället också.

Frågan lyder: Kan jag slå på tändningen för att se om jag lyckats släcka felkoden utan att jag pajar något? Har inte lossat några bränsleslangar utan det är kontakter, vacuum pumpen till bromsarna, slangar till kylvätska och luft.

En av skruvarna till pumpen är en riktig humördräpare och hade gärna sluppit riva allt en gång till.

Vet att jag kan mäta med multimetern men tänkte göra det lätt för mig :)
 
galento
Tänkte beställa Castrol olja från Mapodo i Tyskland men sidan verkar varit stängd en tid. Andra tips på inköpsställen är välkomna :D
 
S
DennisCA DennisCA skrev:
Jag vet inte varför, men jag tänker på Saab. Har aldrig ägt en Saab, aldrig tyckt dom är fina bilar heller.

Men jag sitter och funderar om en Saab vore nåt. Vad tycker folk om Saab:ar? Är de pålitliga? Billiga i drift, enkla att arbeta på? Dyra eller billiga reservelar?

Dom har rykte för säkerhet, hur står sig en 80 tals saab mot en bil från 2000-2010?

Nånting med 80 tals bilar...

[bild]
Folksams statistik visade att en Saab 900 og var ungefär lika säker som en japansk bil från mitten 90-talet. Det var länge se jag läste det men det är ju en bil konstruerad på slutet sv 80-talet.

Min första bil var en 900i från -88 som jag skrotade efter ett år. Köpte sen en fin svart 900S (lättrycksturbo utan APC) från -93 som inte rullat så långt.

Sålde den och köpte en Skoda Octavia -99. Bilbesiktningen gick på halva tiden med Skodaneftersom de bara lös med ficklampan och okulärbesiktade istället för att slå på allt bärande i framvagnen. ”Det ska vara rost här.”
 
galento galento skrev:
Tänkte beställa Castrol olja från Mapodo i Tyskland men sidan verkar varit stängd en tid. Andra tips på inköpsställen är välkomna :D
Ja Mapodo gick åt pipan redan förra året. Perfekt kundservice sedan många år slutade plötsligt att fungera. Verkade vara logistiken på lagret som helt flippat.

Sök efter det du ska ha på idealo.de så hittar du alternativ.

Svenska siter kan ju vara tex oljemagasinet
 
S sinuslinus skrev:
Folksams statistik visade att en Saab 900 og var ungefär lika säker som en japansk bil från mitten 90-talet. Det var länge se jag läste det men det är ju en bil konstruerad på slutet sv 80-talet.

Min första bil var en 900i från -88 som jag skrotade efter ett år. Köpte sen en fin svart 900S (lättrycksturbo utan APC) från -93 som inte rullat så långt.

Sålde den och köpte en Skoda Octavia -99. Bilbesiktningen gick på halva tiden med Skodaneftersom de bara lös med ficklampan och okulärbesiktade istället för att slå på allt bärande i framvagnen. ”Det ska vara rost här.”
Jag älskar ju gamla saabar, tyvärr har jag inte nån längre. Jag har haft en skoda octavia. Samma platta som (tror jag) förra generationens golf. Ytrost överallt. Plastig känsla. Ingen själ i bilen.

Jag har haft en SAAB cab, av den modellen som kom 2004. Vridstyv som få. Generationen innan (900/og9-3) är rätt sladdrig, inte haft nån men kört ett par. Den äldsta generationen cab som på bilden har jag haft bekanta som haft men faktiskt aldrig kört. Jag tror den är rätt kass. Men den är ju underbar i sin design, riktig veteranare som jag tror börjar bli väldigt dyr.

Saab 900 (och cabben på bilden) är ju en konstruktion från 60-talet (saab 99) och rätt ålderdomlig. Inget man gärna brukskör idag. En saab 9000 kör jag gärna, har ingen nu, men hade en för kanske 8 år sen (samtidigt som min ng9-3 cab), hade även den bilen parallellt med en fabriksny VW golf-SC. 9000 var bekvämare, bättre väghållning och skönare och bättre ergonomi kring instrumentering mm. Men det är en rätt stor och inte så sportig bil... Jag håller saab 9000, 9-5, volvo 850, V70 mycket högt jämfört med andra bilar av mycket senare årsmodeller. Men kvaliten på saabarna är väl inte i nivå med volvon. Men mot en VW/Skoda skulle jag säga att saabarna är av betydligt bättre kvalitet, både verklig och upplevd! Då har jag framförallt haft fabriksnya VW men mest gamla saabar. Saabarna vinner ändå den matchen!

Säkerhetsmässigt tror jag de har stått sig rätt bra, men när man tar moderna bilar med ett dussin aribags, radar framåt, bakåt, kameror osv med aktiv säkerhet så har de ju ingen chans. Men tittar man på slumpmässigt vald begagnad bil som har 10 år på nacken så väljer jag nog hellre en saab eller volvo från 90-talet...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento
MathiasS MathiasS skrev:
Ja Mapodo gick åt pipan redan förra året. Perfekt kundservice sedan många år slutade plötsligt att fungera. Verkade vara logistiken på lagret som helt flippat.

Sök efter det du ska ha på idealo.de så hittar du alternativ.

Svenska siter kan ju vara tex oljemagasinet
Tack för info MathiasS. Ska kolla länken , vi brukar köpa så vi har en stund annars har Mapodo funkat bra tidigare.

Att Mekonomen är dyra har man ju hört , Oljemagasinet skulle ha strax under 500kr.

Gul motoroljeförpackning, Castrol EDGE, rabatterat medlemspris, mobil webbsida från Mekonomen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tack för info MathiasS. Ska kolla länken , vi brukar köpa så vi har en stund annars har Mapodo funkat bra tidigare.

Att Mekonomen är dyra har man ju hört , Oljemagasinet skulle ha strax under 500kr.

[bild]
Bilvärldens Ahlsell.. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ska kolla länken , vi brukar köpa så vi har en stund annars har Mapodo funkat bra tidigare.
Jag gjorde första beställningen där 2008 och har alltid varit nöjd lägsta pris och snabb leverans. Brukar köpa 2 oljebyten till alla fordon så blir fraktkostnaden försumbar. Vid ett tillfälle gick något sönder och då kom det en ny dunk efter två dagar.

Nu har något havererat och det verkar ju som de lagt ner helt.

Öldepån som Dof tipsade om har jag använt någon gång, det gick också smidigt.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad det är för olja du söker, men i vanliga bilarna har jag kört Mannol i flera år.
Har en som brukar ta hem några 100l i taget och sälja, men nu är det nog billigare via Amazon
 
galento
nino nino skrev:
Nu vet jag inte vad det är för olja du söker, men i vanliga bilarna har jag kört Mannol i flera år.
Har en som brukar ta hem några 100l i taget och sälja, men nu är det nog billigare via Amazon
Vi har kört Subarun på Castrol 5w-30 de år vi haft den så det är det man kollat efter. Men det finns ju som sagt andra oljefabrikat också.
 
hsd
Lantmännen har oljor, dock det egna Agrol men det är klart prisvärt, har funnits i många år och har inte hört något negativt om Agrol
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.