:seenoevil::rofl:
 
  • Tesla-laddstation framför en parkerad Ford-bil; tweet om samarbete mellan Ford och Tesla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
80 tals saabarna var ju ganska roliga bilar. Tycker ännu att 900caben är riktigt snygg. Dom var väl ganska bra bilar för sin tid. Rost i dörrbottnar och huvfästena fram var ju vanligt. Allt var ju lite annorlunda byggt än andra bilar ofta genomtänkt och ibland lite överingenjörat. Växellådan var också oljetråg,kopplingen i framkant på motorn. Vattenpumpen var väl ovanpå motorn om jag kommer rätt ihåg. Undrar om det finns några mekaniker kvar som ännu vet hur man byter vattenpump på en Saab 900 från 80 talet.

Var med om att motorhuven reste sig upp i framkant när jag körde på motorvägen med en Saab 900 från 80 talet
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
N Niq skrev:
80 tals saabarna var ju ganska roliga bilar. Tycker ännu att 900caben är riktigt snygg. Dom var väl ganska bra bilar för sin tid. Rost i dörrbottnar och huvfästena fram var ju vanligt. Allt var ju lite annorlunda byggt än andra bilar ofta genomtänkt och ibland lite överingenjörat. Växellådan var också oljetråg,kopplingen i framkant på motorn. Vattenpumpen var väl ovanpå motorn om jag kommer rätt ihåg. Undrar om det finns några mekaniker kvar som ännu vet hur man byter vattenpump på en Saab 900 från 80 talet.

Var med om att motorhuven reste sig upp i framkant när jag körde på motorvägen med en Saab 900 från 80 talet
Helt släta under, bränsle och bromsrör på golvet i bilen, de rostade aldrig bort.
Bilar tillverkade i Finland rostade mindre.....eller om det var tvärs om ??
Vi hade en 99 -72, extra rostskyddsbehandlad och extra lackad, vit bil som var lackad taxigul från fabrik, den rostade inte alls.
 
Patrik440
R roli skrev:
Hur är den växlad om den skickar i 3:an innan max tillåtna hastigheten 30 km/h?
Oftast får man släppa av på gasen lite vid 30 för att 3:an skall gå i.
 
Isakare Isakare skrev:
Helt släta under, bränsle och bromsrör på golvet i bilen, de rostade aldrig bort.
Bilar tillverkade i Finland rostade mindre.....eller om det var tvärs om ??
Vi hade en 99 -72, extra rostskyddsbehandlad och extra lackad, vit bil som var lackad taxigul från fabrik, den rostade inte alls.
Ja dom var väl ganska rosttåliga överlag men några svaga punkter hade dom.

Tror du det finns några mekaniker kvar som vet hur man byter vattenpumpen ännu? 99an hade väl samma typ vattenpump som 900?
 
Kanske såhär?
 
B
N Niq skrev:
Ja dom var väl ganska rosttåliga överlag men några svaga punkter hade dom.

Tror du det finns några mekaniker kvar som vet hur man byter vattenpumpen ännu? 99an hade väl samma typ vattenpump som 900?
Du kanske tänker på vattenpumpen som satt i motorblocket, innan H-motorn kom till 1981 års modell. Sådana vattenpumpar lär vara hårdvaluta hör jag hört, största problemet är nog inte att få tag på mekaniker, utan att få tag på själva pumpen. Att byta en så'n pump är f.ö. inget problem för en som vet i vilken ände man håller en skruvmejsel.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Du kanske tänker på vattenpumpen som satt i motorblocket, innan H-motorn kom till 1981 års modell. Sådana vattenpumpar lär vara hårdvaluta hör jag hört, största problemet är nog inte att få tag på mekaniker, utan att få tag på själva pumpen. Att byta en så'n pump är f.ö. inget problem för en som vet i vilken ände man håller en skruvmejsel.
Helt rätt och B-motorn kallades den som hade pumpen i blocket.
 
galento
nino nino skrev:
Lite små dryg justering på dom där va?
Alltså för växlarna, iaf på min med tryckknappsautomat
Hmm har du tryckknappsautomat på din ? bilen ser ju ut som en -68 eller -69,a.
Eller har du en äldre Mopar också :cool:
 
B Blazermannen skrev:
Du kanske tänker på vattenpumpen som satt i motorblocket, innan H-motorn kom till 1981 års modell. Sådana vattenpumpar lär vara hårdvaluta hör jag hört, största problemet är nog inte att få tag på mekaniker, utan att få tag på själva pumpen. Att byta en så'n pump är f.ö. inget problem för en som vet i vilken ände man håller en skruvmejsel.
Ja den tänker jag på. Kommer tydligen ihåg fel. Hade för mig att dom Saabarna jag skruvade med var 80 tals modeller men tydligen kommer jag ihåg fel. Eller så var dom just 1980 års modell.
Jag har aldrig behövt byta den vattenpumpen själv men jag kommer ihåg att det talades mycket om den och om man gjorde minsta fel så for drivningen sönder. Men det kan ju ha varit överdrivna rykten.
 
B
N Niq skrev:
Ja den tänker jag på. Kommer tydligen ihåg fel. Hade för mig att dom Saabarna jag skruvade med var 80 tals modeller men tydligen kommer jag ihåg fel. Eller så var dom just 1980 års modell.
Jag har aldrig behövt byta den vattenpumpen själv men jag kommer ihåg att det talades mycket om den och om man gjorde minsta fel så for drivningen sönder. Men det kan ju ha varit överdrivna rykten.
Pumpaxeln satt med en vänstergängad skruv, missade man det kunde man få problem.
 
galento galento skrev:
Hmm har du tryckknappsautomat på din ? bilen ser ju ut som en -68 eller -69,a.
Eller har du en äldre Mopar också :cool:
Jo en Desoto -61 finns också, till salu :D
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
nino nino skrev:
Jo en Desoto -61 finns också, till salu :D
Sett en på Blocket med div lacksläpp på bagagen å backen gick i lite dåligt ibland. :thinking:
 
Patrik440
J jonko skrev:
Är det det klassiska b4 locket som strular? Det brukar göra att växlingar till/från 3an stökar.

Det pekar ju på det iaf så det får väl köpas ett kit å byta det.

/ Patrik
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Sett en på Blocket med div lacksläpp på bagagen å backen gick i lite dåligt ibland. :thinking:
Inte min :D
Säkert bara en justering, är lite klurigt att få till

Är det nån som är sugen och har en HD softtail att byta med så är det intressant :D
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.