Det var inte mycket bättre på E4an tydligen. kompis satt fast mellan 18:xx och 23:xx för att två lastbilar satt fast. Hur jävla svårt ska det vara att flytta på ett par lastbilar :O
Sluttiden flyttades ett gäng gånger
Skärmdump av trafikinformation från Trafikverket; varnar om olycka och stora trafikpåverkan på E4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tokslut Tokslut skrev:
Det var inte mycket bättre på E4an tydligen. kompis satt fast mellan 18:xx och 23:xx för att två lastbilar satt fast. Hur jävla svårt ska det vara att flytta på ett par lastbilar :O
Sluttiden flyttades ett gäng gånger
[bild]
Ja, samhällsnytta ligger inte först när det hänt nått.
 
I kväll har jag rivit motorn på en Dacia Logan 0,9 tce, samma motor som finns i Renault, Nissan, MB, Smart mfl, och även som 4 cylindrig 1,2.
Kollade filmer på Youtube som sa att det var ganska enkelt att riva, men oxå att problemet är mycket vanligt.
En rysk film där de plockade isär en hel motor med frågeställningen hur länge en liten modern håller, och fick svaret att det inte är länge, iaf inte om men byter olja var 3000 mil, motorn var slut i allt.
Denna är en -15 som gått 15" mil.
När vi för en månad sen startade motorn för att lyssna, stängde jag av den direkt, den lät som en marackas.
Så bilen bogserades 5 mil till mitt garage idag.
Filmen talar väl för sig själv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Den rackarn såg ut att kunna/vilja bli hur lång som helst :O

Var kanske lite "sotit" inuti för att vara en bensinare :seenoevil:

Edit: Har de kört med delsyntet eller tom Mineral? Varför jag frågar är för det brukar väl vara ett lite gulliknande skimmer i motorer som gått på helsyntet
 
Mer bilder.
Om man googlar felkoderna bilen gav skulle man rengöra vvt ventilen och byta olja.
Det hade nog bara hjälpt delvis.
Svart ämne på mekanisk del, möjligtvis smörjmedel eller slitage, närbild, metall, tekniskt objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på motorinre, kuggar, kedja, olja, mekaniska komponenter, komplexa delar, bil- eller maskinreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Hade den kuggat över ?

En sensor på kedjespännaren hade ju varit trevligt inte ofta man kollar på den innan det börjat rassla.
 
En tillverkare skulle ju aldrig placera en sensor på ett dylikt ställe..........Det är ju ungefär som att de från start skulle veta att det här håller inte så vi måste ha en varning så ägaren vet i tid.
 
Isakare Isakare skrev:
I kväll har jag rivit motorn på en Dacia Logan 0,9 tce, samma motor som finns i Renault, Nissan, MB, Smart mfl, och även som 4 cylindrig 1,2.
Kollade filmer på Youtube som sa att det var ganska enkelt att riva, men oxå att problemet är mycket vanligt.
En rysk film där de plockade isär en hel motor med frågeställningen hur länge en liten modern håller, och fick svaret att det inte är länge, iaf inte om men byter olja var 3000 mil, motorn var slut i allt.
Denna är en -15 som gått 15" mil.
När vi för en månad sen startade motorn för att lyssna, stängde jag av den direkt, den lät som en marackas.
Så bilen bogserades 5 mil till mitt garage idag.
Filmen talar väl för sig själv.
[video]

Kamkedja den behöver aldrig bytas.
Hört hos bilförsäljaren .
 
S Stefan1972 skrev:
En tillverkare skulle ju aldrig placera en sensor på ett dylikt ställe..........Det är ju ungefär som att de från start skulle veta att det här håller inte så vi måste ha en varning så ägaren vet i tid.
Sant är väl samma anledning att kontroll av kedjespännaren inte ingår vid service :p
 
G Greger_08 skrev:
Hade den kuggat över ?

En sensor på kedjespännaren hade ju varit trevligt inte ofta man kollar på den innan det börjat rassla.
Nej, den hängde kvar där den skulle. Motorn har klarat sig.
 
N Niq skrev:
Kamkedja den behöver aldrig bytas.
Hört hos bilförsäljaren .
Det är mycket man hört, men som inte riktigt överensstämmer med verkligheten.
 
  • Gilla
mortirolo och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kamkedja den behöver aldrig bytas.
Hört hos bilförsäljaren .
Jag har också hört det när jag villa byta kedja vid 35,000 mil, eller om det var 45,000, kommer inte ihåg.
Verkstadsägaren tyckte det var onödigt.
Men det var ingen RENÅ !
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har också hört det när jag villa byta kedja vid 35,000 mil, eller om det var 45,000, kommer inte ihåg.
Verkstadsägaren tyckte det var onödigt.
Men det var ingen RENÅ !

På äldre bilar var det väl nästan sant. Inget varar ju för evigt men det var väldigt många mil dom räknade med att en kammkedja skulle hålla på 80-90 talet.
Men då var det ju oftast också betydligt enklare konstruktioner än idag.
 
Isakare Isakare skrev:
Det är mycket man hört, men som inte riktigt överensstämmer med verkligheten.
Ja. Jag var och tittade på en bil hos en bilhandlare tror det var en Peugeot av något slag kommer inte ihåg exakt vilket nummer. Bilen hade väl gått runt 180000km och motorn var bytt vid 150000 km. Försäljaren var väldigt noga med att påpeka att det var ju en nästan ny motor i bilen. Så jag frågade varför motorn var bytt den hade ju inte gått så långt. Försäljaren svarade att det var något typfel på dom där motorerna. Så då frågade jag förstås att varför skulle jag vilja köpa en bil med en motor som håller så kort tid. Försäljaren svarade med att nu är det ju en ny motor.

Man kan få höra lite vad som helst på bilfirmorna.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Klenare kedjor kom ju när lågfriktionshysterin satte igång. Sen gick det uitför......vet inget märke idag som har nån riktig ordning på sina kedjor. Men samtidigt finns det många långmilare som är orörda och det som är ganska generellt med dem är att det har servat själva och ofta. Problem nr ett är ju koksbildningarna och när de sätter igen kanaler och sånt i ventiler och smörjställen. Någon sa för nå år sen att de första longlifeoljorna klarade 3000mi men redan vid 3001mil började nedbrytningen........Så kinkigt var det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.