En BMW med motorn bytt vid 9340 mil efter att ha servats var 3000:e mil. Annons från 2013.
Silverfärgad BMW X6 hybrid på snötäckt väg, till salu, naturbakgrund, informationsruta med pris och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja. Jag var och tittade på en bil hos en bilhandlare tror det var en Peugeot av något slag kommer inte ihåg exakt vilket nummer. Bilen hade väl gått runt 180000km och motorn var bytt vid 150000 km. Försäljaren var väldigt noga med att påpeka att det var ju en nästan ny motor i bilen. Så jag frågade varför motorn var bytt den hade ju inte gått så långt. Försäljaren svarade att det var något typfel på dom där motorerna. Så då frågade jag förstås att varför skulle jag vilja köpa en bil med en motor som håller så kort tid. Försäljaren svarade med att nu är det ju en ny motor.

Man kan få höra lite vad som helst på bilfirmorna.
Kompis fru köpte en Peugeot med då nya 1,2 Puretec motorn. Hon ringde till säljaren efter nått år och tyckte att motorn lät mycket, typ som en diesel, men fick förklaringen att de nya små motorerna har så högt komp att de låter så. På första servicen vid 2000 mil bytte de motor, det var lagerna till vevaxeln som knackade.
 
T TommyC skrev:
En BMW med motorn bytt vid 9340 mil efter att ha servats var 3000:e mil. Annons från 2013.
[bild]
BMW har jättestora problem med kamkedjor sen många år tillbaka, både bensin och diesel, men nästan bara på 4 cylindriga motorer.
Min dotter har en BMW 120 -04 (snart 19 år gammal) som gått 17" mil, servad med oljebyte varje år, kedjan är hur fin som helst, trots att just denna motor är ökänd för dålig kedja.
 
Oljebyte är ju det man inte kan fuska med. Den billigaste och bästa försäkringen man kan ha.
Vem kör ens 30000km mellan oljebyten, serviceintervallen ska vara tätare än så. Jag skulle aldrig köra över 15000. Då förstår jag att motorer inte håller.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Passat Tdi från -98 som jag köpte när den gått 6000 mil. Den har aldrig blivit inlämnad på service efter köpet, men jag har varit noga med att byta olja och filter på 1000 mil och kamrem på 9000. Första gångerna jag bytte olja blev jag förvånad över hur lite som var kvar av syntetoljan i tråget, det försvann olja och jag kom aldrig ihåg att kolla nivå mellan oljebytena. Jag började använda delsyntet och nu stannade oljan kvar. Det är inte bara oljebyten som är viktiga utan även mängden.
 
RoTe
F Finndjävel skrev:
Oljebyte är ju det man inte kan fuska med. Den billigaste och bästa försäkringen man kan ha.
Vem kör ens 30000km mellan oljebyten, serviceintervallen ska vara tätare än så. Jag skulle aldrig köra över 15000. Då förstår jag att motorer inte håller.
Problemet är den svenska/europeiska kulturen med svindyra och tidskrävande servicar. Fanns det "jiffylube" även i Sverige med oljebyte på fem min medan man väntar så hade vi bytt olja ofta. Att lämna bort bilen en heldag för att sedan betala mellan fem och tio tusen är liksom helt orimligt.
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Problemet är den svenska/europeiska kulturen med svindyra och tidskrävande servicar. Fanns det "jiffylube" även i Sverige med oljebyte på fem min medan man väntar så hade vi bytt olja ofta. Att lämna bort bilen en heldag för att sedan betala mellan fem och tio tusen är liksom helt orimligt.
Oljebyte är ändå nått som vem som helst klarar. Svårighetsgraden är nog den lägsta då det gäller service. Filter och olja går loss på 30-40€. 10 minuter jobb varav hälften av tiden är att vänta på att oljan rinner ur tråget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
F Finndjävel skrev:
Oljebyte är ändå nått som vem som helst klarar. Svårighetsgraden är nog den lägsta då det gäller service. Filter och olja går loss på 30-40€. 10 minuter jobb varav hälften av tiden är att vänta på att oljan rinner ur tråget.
Din poäng är?
 
RoTe RoTe skrev:
Din poäng är?
Du själv påstod att det skulle vara nått problem med svindyra och tidskrävande servicer. Jag skrev att det kostar 30-40€ och tar tio minuter, det är varken dyrt eller tidskrävande enligt mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
F Finndjävel skrev:
Du själv påstod att det skulle vara nått problem med svindyra och tidskrävande servicer. Jag skrev att det kostar 30-40€ och tar tio minuter, det är varken dyrt eller tidskrävande enligt mig.
Men var hittar du någon som gör jobbet för den summan, samt när det passar MIG, inte dig?
 
RoTe RoTe skrev:
Men var hittar du någon som gör jobbet för den summan, samt när det passar MIG, inte dig?
Det gör man själv, då kan man göra det precis när det passar en själv. Om det inte duger att få händerna smutsiga så får du lov att betala vad det kostar på verkstad eller skita i servicen och köpa ny bil efter 15000mil.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
RoTe
F Finndjävel skrev:
Det gör man själv, då kan man göra det precis när det passar en själv. Om det inte duger att få händerna smutsiga så får du lov att betala vad det kostar på verkstad eller skita i servicen och köpa ny bil efter 15000mil.
Du anar inte vad få det är som faktiskt skulle göra det själv. Dels, var ska man hålla till, bor man i lägenhet osv. OKQ8 har knappt lyftar längre och dom är ofta uppehållna av svartmekar. Ligga under bilen på gatan? Du lever i en fantasivärld.
 
B
Isakare Isakare skrev:
BMW har jättestora problem med kamkedjor sen många år tillbaka, både bensin och diesel, men nästan bara på 4 cylindriga motorer.
Min dotter har en BMW 120 -04 (snart 19 år gammal) som gått 17" mil, servad med oljebyte varje år, kedjan är hur fin som helst, trots att just denna motor är ökänd för dålig kedja.
Jag forskade lite i ämnet BMW:s kamkedjeproblem för ett par år sedan, jag var lite sugen på att skaffa en 320xd E91 LCI och var orolig för problem. Kommer inte ihåg var jag såg det men de riktigt allvarliga problemen påstods bero på materialfel i olika komponenter i kamdrivningen. Då hjälper inte frekventa oljebyten, som det kan göra på andra motorer.
 
RoTe RoTe skrev:
Men var hittar du någon som gör jobbet för den summan, samt när det passar MIG, inte dig?
När jag bodde i Göteborg fanns det kanske 5 allround-verkstäder inom 5 minuters körtid som fixade sånt för en femhundring (olja och filter köpte man själv).
Fixade även punktering för två hundra spänn.
Typ dom här:
Satellitbild av industriområde med parkerade bilar och byggnader i Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Göra oljebyten själv är enkelt och billigt och man vet att det blir rätt gjort med rätt grejer.
Det finns gör-det-själv-hallar för den som inte har egen plats.
 
RoTe
D Dilato skrev:
När jag bodde i Göteborg fanns det kanske 5 allround-verkstäder inom 5 minuters körtid som fixade sånt för en femhundring (olja och filter köpte man själv).
Fixade även punktering för två hundra spänn.
Typ dom här:
[bild]
Göra oljebyten själv är enkelt och billigt och man vet att det blir rätt gjort med rätt grejer.
Det finns gör-det-själv-hallar för den som inte har egen plats.
Ja visst kan man leta efter händige muhammed på hörnet, men det är nog inte dit man lämnar sin ett par år gamla BMW. Min poäng var att long life är FEL sätt att lösa vårt problem på. Låt billiga och enkla oljebyten vara stommen i bilens serviceintervall med få tillägg säg vart annat eller var tredje år för lite mer utförlig service.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.