773 038 läst · 11 647 svar
773k läst
11,6k svar
Allt om bilen
Nu funkar dotterns BMW
Gick ut och klurade lite i garaget.
Bilen gick när jag körde in den, förutom felkoderna på valvetronic. Lossade batteriet, lossade en massa kontakter på motorn, lyfte kåpan, bytte valvetronicmotorn och satte tillbaka allt.
Nått måste ju ha hänt då...kollar alla kontakter en gång till, alla kablar som är möjliga att se mm.
Ett problem jag hade när jag skulle lyfta kabelstammen för att få upp ventilkåpan är en idiotiskt dragen motorvärmarkabel som går genom elboxen in i kupén.
Kollar alla skruvar jag har kvar för att se om jag glömt nått, och hittar en M6 kronmutter ?? Nä, ingen mutter saknas på motorn, och alla plasbitar jag plockat bort sitter med skruvar. Har bra ljus av en strålkastare hängande under huven, men tar fram en pannlampa för att se extra. När jag då lyfter på denna idiotiskt dragna motorvärmarkalbel hittar jag felet !!
En tom jordskruv, kabeln som ska sitta på denna har hamnat bakom värmeskyddsplåten där AC rören och bromsrören går.
Lossar batteriet, skruvar tillbaka kabeln, nollar alla felkoder. Sätter på tändningen, bara motorlampan tänds. Går in och aktiverar gränslägena på nya valvetronicmotorn, motorlampan slocknar och motorn startar hur fint som helst.
Och det går att gasa = det var valvetronicmotorn som var trasig.
Även kollat den gamla, och den är det kortslutning i.
Tack alla som engagerade sig och skickade PM.
Gick ut och klurade lite i garaget.
Bilen gick när jag körde in den, förutom felkoderna på valvetronic. Lossade batteriet, lossade en massa kontakter på motorn, lyfte kåpan, bytte valvetronicmotorn och satte tillbaka allt.
Nått måste ju ha hänt då...kollar alla kontakter en gång till, alla kablar som är möjliga att se mm.
Ett problem jag hade när jag skulle lyfta kabelstammen för att få upp ventilkåpan är en idiotiskt dragen motorvärmarkabel som går genom elboxen in i kupén.
Kollar alla skruvar jag har kvar för att se om jag glömt nått, och hittar en M6 kronmutter ?? Nä, ingen mutter saknas på motorn, och alla plasbitar jag plockat bort sitter med skruvar. Har bra ljus av en strålkastare hängande under huven, men tar fram en pannlampa för att se extra. När jag då lyfter på denna idiotiskt dragna motorvärmarkalbel hittar jag felet !!
En tom jordskruv, kabeln som ska sitta på denna har hamnat bakom värmeskyddsplåten där AC rören och bromsrören går.
Lossar batteriet, skruvar tillbaka kabeln, nollar alla felkoder. Sätter på tändningen, bara motorlampan tänds. Går in och aktiverar gränslägena på nya valvetronicmotorn, motorlampan slocknar och motorn startar hur fint som helst.
Och det går att gasa = det var valvetronicmotorn som var trasig.
Även kollat den gamla, och den är det kortslutning i.
Tack alla som engagerade sig och skickade PM.
C CM1234 skrev:Bara för att du skrev det så kollade jag plasten under rutan. Ingen spricka men under halva rutan så ligger inte plasten tätt mot rutan utan det är en glipa på ca 3-4 mm där det samlats rätt mycket skit
När jag får lite tid över så ska jag se om jag får bort plasten och få bort allt som samlats. Tycker det är lite udda konstruktion för jag ser inte direkt något som verkligen håller allt på plats så tätt som möjligt utan den är bara fastkilad i nederkant
Så här ser plasten ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där lilla remsan som står upp ska in i ett spår på en list som sitter i nederkant på vindrutan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser den ut.
När du tar loss plasten så blanda diskmedel och vatten som du sprutar längs med nedre kanten på vindrutan så kommer den lättare bort.
Men innan du tar bort plasten så måste du ta bort dom små plasthörnen som sitter vid skärmarna på caddyn. Torkarna ska bort dom brukar sitta hårt på vw så en avdragare rekomenderas. Sedan är där en gummilist i motorrummet som du också måste ta bort. Nu kommer jag inte ihåg om caddyn har några metallclips i motorummet som också behöver tas bort om dom finns.
När du sedan monterar tillbaka plasten så putsa rent både den lilla plastremsan som ska in i spåret och spåret. Spruta ordentligt med diskmedel och tryck ner plasten i spåret. Bryt inte mot glaset med någonting glaskanten är lätt att bryta sönder
Tackar så mycket!
Bytte både fläkt och motstånd idag och förhoppningsvis löste det iaf problemet med motstånd som pajar. Fläkten var aningen rostig, trasig plast och aningen trög att snurra på så håller tummarna
Bytte både fläkt och motstånd idag och förhoppningsvis löste det iaf problemet med motstånd som pajar. Fläkten var aningen rostig, trasig plast och aningen trög att snurra på så håller tummarna
Blev lite service på pickupen igår med nytt
fördelarlock och rotor. Men det svarta locket
man köpte först var skräp då det inte gick att sätta tändspolen i urtaget på toppen.
Så det blev att byta till ett annat , lite dusch med wd-40 på vikterna under rotorn samtidigt.
Tändkablarna kanske ser lite risiga ut men
funkar bra.
fördelarlock och rotor. Men det svarta locket
man köpte först var skräp då det inte gick att sätta tändspolen i urtaget på toppen.
Så det blev att byta till ett annat , lite dusch med wd-40 på vikterna under rotorn samtidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tändkablarna kanske ser lite risiga ut men
funkar bra.
Man saknar nästan det, lyfta locket och kolla läget under, kanske fila brytarna mm.galento skrev:Blev lite service på pickupen igår med nytt
fördelarlock och rotor. Men det svarta locket
man köpte först var skräp då det inte gick att sätta tändspolen i urtaget på toppen.
Så det blev att byta till ett annat , lite dusch med wd-40 på vikterna under rotorn samtidigt.
[bild]
Tändkablarna kanske ser lite risiga ut men
funkar bra.
Nu handlar det om att lossa 13 plastkåpor, elkontakter mm för att eventuellt hitta tändstiften.
Ja, bara att byta en halvljus lampa kan vara ett rent helveteIsakare skrev:
Fast på min V 50 är det ganska smidigt. Bara lossa en sprint och sedan ta ut hela lyktinsatsen.
Ja det är bra när det är enkelt , på us bilar med brytare så brukar det finnas en lucka på fördelaren att öppna och sticka in en insex nyckel och justera brytarna via dwell instrumentet. Har inte sett detta på nån europeisk bil man haft.Isakare skrev:
Muskelbilarna är verkligen tillbaka
https://ls1tech.com/articles/2023-yenko-sc-camaro-boasts-an-impressive-1150-horsepower/?utm_source=202333&utm_medium=email&utm_campaign=content
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ls1tech.com/articles/2023-yenko-sc-camaro-boasts-an-impressive-1150-horsepower/?utm_source=202333&utm_medium=email&utm_campaign=content
Allvetare
· Västra götaland
· 9 393 inlägg
På tal om Autodoc och deras egna varumärke "Stark" så skrev jag en halvnegativ recension om bromsskivor som jag slitit ut på 4 år och 2000 mil ungefär.. I en lätt Ford Fiesta.. Ska bli kul att se om de publicerar den.....
Bra jobbatDan_Johansson skrev:
3 år/16" mil åkte jag med en bil innan skivorna var så pass slita att de behövde bytas.
Jag fick ett kärvande ok bak, märkte när jag tog fram nya delar att klossarna var lika på båda sidorna. Då slog snålheten vid och jag satte dit en beggad kloss jag hade över från när en kloss tappat belägget.
Satan va flygrosten satt på fälgen, första fälgrengöringen gjorde knappt nått på skorpan (Lahega #46) Fick ta fram plastskrapa för att få bort skorpan på insidan, sen 2ggr till med fälgrengöring tills jag gav upp och körde Articleans rostlösare, den var nog bättre lämpad men behövdes 3 påläggningar med borstskrubbningar för att få bort (totalt 6påläggningar)
Efter första påläggning färgrengöring
andra omgången Articlean Fallout rostlösare https://arcticlean.se/fallout
Satan va flygrosten satt på fälgen, första fälgrengöringen gjorde knappt nått på skorpan (Lahega #46) Fick ta fram plastskrapa för att få bort skorpan på insidan, sen 2ggr till med fälgrengöring tills jag gav upp och körde Articleans rostlösare, den var nog bättre lämpad men behövdes 3 påläggningar med borstskrubbningar för att få bort (totalt 6påläggningar)
Efter första påläggning färgrengöring
andra omgången Articlean Fallout rostlösare https://arcticlean.se/fallout
Skrev för några månader sen om plogning i ett bostadsområde där det inte plogades alls.
Idag var det dax för lite snö igen, och de hade fantastisk nog åkt på gatan med en plogbil. Men sen kom trottoarplogaren och trycker ut snö på gatan igen, trots att det finns all plats i värden att ploga ut den på gräset bredvid.
Helt ofattbart enligt mig.
Idag var det dax för lite snö igen, och de hade fantastisk nog åkt på gatan med en plogbil. Men sen kom trottoarplogaren och trycker ut snö på gatan igen, trots att det finns all plats i värden att ploga ut den på gräset bredvid.
Helt ofattbart enligt mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder