C CM1234 skrev:
Ni som är bilkunniga;

Nyligen skaffat en VW Caddy Life 2016. Inte varit utan problem och det absolut mest irriterande är att fläktmotståndet har gett upp ett par gånger på ett par månader

Det borde väl rimligtvis tyda på att fläkten håller på att ge sig? Eller finns det andra ”vanliga” orsaker?

Sen har jag aldrig haft en bil med så mycket kondens på rutorna som denna…….rinner vatten på framrutan vissa dagar….
Haft både Passat och Polo som varit riktigt blöta med mycket kondens som resultat. I något fall var det plasten nedanför vindrutan, mellan rutan och motorhuven, som var sprucken och lossnade på vissa ställen. Det gjorde att vatten letade sig in via torpedväggen och in bakom instrumentpanelen. Blev ofta rätt blött under mattan på passagerarsidan också.
Många bilar har ju ocskå uppsamling av vatten och dräneringsslang där framme nedanför vindrutan. Om den är igensatt kan vatten leta sig andra konstiga vägar.
Mycket kondens på vindrutan behöver nödvändigtvis inte betyda att det är där som problemet sitter. En annan passat jag hade tog in vatten genom nån otät dörrlist när det var slagregn, så att det blev blött under mattan i baksätet, men den höga fukthalten inne i bilen gjorde att det blev mycket kondens på framrutan. Det är ju också på framrutan som temperaturen växlar först/snabbast när man kör igång defrostern
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Haft både Passat och Polo som varit riktigt blöta med mycket kondens som resultat. I något fall var det plasten nedanför vindrutan, mellan rutan och motorhuven, som var sprucken och lossnade på vissa ställen. Det gjorde att vatten letade sig in via torpedväggen och in bakom instrumentpanelen. Blev ofta rätt blött under mattan på passagerarsidan också.
Många bilar har ju ocskå uppsamling av vatten och dräneringsslang där framme nedanför vindrutan. Om den är igensatt kan vatten leta sig andra konstiga vägar.
Mycket kondens på vindrutan behöver nödvändigtvis inte betyda att det är där som problemet sitter. En annan passat jag hade tog in vatten genom nån otät dörrlist när det var slagregn, så att det blev blött under mattan i baksätet, men den höga fukthalten inne i bilen gjorde att det blev mycket kondens på framrutan. Det är ju också på framrutan som temperaturen växlar först/snabbast när man kör igång defrostern
Bara för att du skrev det så kollade jag plasten under rutan. Ingen spricka men under halva rutan så ligger inte plasten tätt mot rutan utan det är en glipa på ca 3-4 mm där det samlats rätt mycket skit

När jag får lite tid över så ska jag se om jag får bort plasten och få bort allt som samlats. Tycker det är lite udda konstruktion för jag ser inte direkt något som verkligen håller allt på plats så tätt som möjligt utan den är bara fastkilad i nederkant
 
S Stuff skrev:
Om RCZ är intressant så kan du ju slänga ett öga på Audi TT också. Gärna med Quattro så får du ännu trevligare vinter-upplevelse.
Hittar du en välskött TT Quattro av första generationen kommer du inte förlora några pengar iaf. Den har snart kult-status.
Tyvärr har jag alldeles för dåliga erfarenheter av VAG produkter så jag har lovat mig själv att aldrig utsätta mig för någon dylik igen.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tyvärr har jag alldeles för dåliga erfarenheter av VAG produkter så jag har lovat mig själv att aldrig utsätta mig för någon dylik igen.
VAG har sina brister som alla andra. Har man bara koll på vilka bristerna är och sköter om bilen därefter så är det inga större problem. Själv är jag inne på 4:e VAG-bilen i rad nu.

De största bottennappen har varit Passat 2008-2012 där AC rasar och kostar mycket att åtgärna. (Samma sak på min och 2 av mina polares bilar). På samma passat med elektrisk handbroms så krånglade bromsoken bak. (Spricker och drar in fukt). Nu kör jag Octavia Scout -18 med vanlig klassisk handbromsspak och vajer!

De passat och Polos kring årsmodell 2003-2005 som jag har haft har funkat superbra.
Visst har VAG sina brister, men inte så pass att jag skulle överväga att välja nåt franskt före
 
S Stuff skrev:
VAG har sina brister som alla andra. Har man bara koll på vilka bristerna är och sköter om bilen därefter så är det inga större problem. Själv är jag inne på 4:e VAG-bilen i rad nu.

De största bottennappen har varit Passat 2008-2012 där AC rasar och kostar mycket att åtgärna. (Samma sak på min och 2 av mina polares bilar). På samma passat med elektrisk handbroms så krånglade bromsoken bak. (Spricker och drar in fukt). Nu kör jag Octavia Scout -18 med vanlig klassisk handbromsspak och vajer!

De passat och Polos kring årsmodell 2003-2005 som jag har haft har funkat superbra.
Visst har VAG sina brister, men inte så pass att jag skulle överväga att välja nåt franskt före
passat har det sämsta andrahansvärdet med nästan lika dåligt saab hade innan konkursen säger ju en del
 
C CM1234 skrev:
Bara för att du skrev det så kollade jag plasten under rutan. Ingen spricka men under halva rutan så ligger inte plasten tätt mot rutan utan det är en glipa på ca 3-4 mm där det samlats rätt mycket skit

När jag får lite tid över så ska jag se om jag får bort plasten och få bort allt som samlats. Tycker det är lite udda konstruktion för jag ser inte direkt något som verkligen håller allt på plats så tätt som möjligt utan den är bara fastkilad i nederkant
Om bilen har några år på nacken brukar det vara svårt att få bort plasten hel. Den brukar vara T-formad och sticks ner i ett spår. Den lilla läppen nertill på T:et smular lätt sönder, så att återmontering blir svår..
Jag fick skicka hela plasten i soptunnan och beställde en ny. Hittade en skrot på bildelsbasen som sålde nya sådana. Även de nya får man behandla med största försiktighet. Gärna i varmt garage och med lite extra värme på plasten för attgöra den mjuk och följsam. Främst var det ute i ändarna där en läpp skulle vikas in under plåten ner mot skärmarna som man fick jobba med. Iaf på de VW kring årsmod 1999-2005 jag pysslat med.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
M maria01 skrev:
passat har det sämsta andrahansvärdet med nästan lika dåligt saab hade innan konkursen säger ju en del
Det är ju jättebra för dem som vill köpa begagnat! Varför köpa nånting annat dyrt om man kan köpa en Passat billigt?
 
S Stuff skrev:
Det är ju jättebra för dem som vill köpa begagnat! Varför köpa nånting annat dyrt om man kan köpa en Passat billigt?
köpte en 2009 en 07 satans vad strul det var med den vart ju inte billig i slutet en då
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
M maria01 skrev:
köpte en 2009 en 07 satans vad strul det var med den vart ju inte billig i slutet en då
Jag har också ägt en Passat av den generationen och håller med om att den var ett bottennapp.
Köpte den begagnat (billig)
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
S Stuff skrev:
VAG har sina brister som alla andra. Har man bara koll på vilka bristerna är och sköter om bilen därefter så är det inga större problem. Själv är jag inne på 4:e VAG-bilen i rad nu.

De största bottennappen har varit Passat 2008-2012 där AC rasar och kostar mycket att åtgärna. (Samma sak på min och 2 av mina polares bilar). På samma passat med elektrisk handbroms så krånglade bromsoken bak. (Spricker och drar in fukt). Nu kör jag Octavia Scout -18 med vanlig klassisk handbromsspak och vajer!

De passat och Polos kring årsmodell 2003-2005 som jag har haft har funkat superbra.
Visst har VAG sina brister, men inte så pass att jag skulle överväga att välja nåt franskt före
Exets föräldrar hade en Polo -04, den käkade tändspolar.. tror vi hade bytt 7 stycken när de sålde den...
 
  • Wow
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Exets föräldrar hade en Polo -04, den käkade tändspolar.. tror vi hade bytt 7 stycken när de sålde den...
Min Polo-05 var nog den bil som jag varit mest nöjd med. 1.4 bensinare och absolut ingen extrautrustning alls, så det fanns inte mycket som kunde gå sönder. Ett rostigt och sprucket avgasgrenrör var väl det enda som krävt en liten insats men annars rullade den felfritt i många mil.
 
Om jag inte minns fel böt de grenröret med.. var det ett sånt där som har katalysatorn inbyggd?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag inte minns fel böt de grenröret med.. var det ett sånt där som har katalysatorn inbyggd?
Nej mitt hade separat katalysator direkt efter så där kunde jag byta bara grenröret. Med tanke på grenrörets skick var jag jäkligt orolig över att även pinnbultarna skulle tacka för sig och att jag skulle dra av någon. Men faktiskt höll varenda en. Rostlösare men flera dagars tid för att få verka gjorde susen
 
Det lämnade de in i alla fall, så det blev inte min huvudvärk...:)
 
S Stuff skrev:
VAG har sina brister som alla andra. Har man bara koll på vilka bristerna är och sköter om bilen därefter så är det inga större problem. Själv är jag inne på 4:e VAG-bilen i rad nu.

De största bottennappen har varit Passat 2008-2012 där AC rasar och kostar mycket att åtgärna. (Samma sak på min och 2 av mina polares bilar). På samma passat med elektrisk handbroms så krånglade bromsoken bak. (Spricker och drar in fukt). Nu kör jag Octavia Scout -18 med vanlig klassisk handbromsspak och vajer!

De passat och Polos kring årsmodell 2003-2005 som jag har haft har funkat superbra.
Visst har VAG sina brister, men inte så pass att jag skulle överväga att välja nåt franskt före
Jag är rätt ordentlig när det gäller att ta hand om mina bilar men det hjälpte inte när;
- Motorn behöver renoveras p.g.a. för hög oljeförbrukning
- Tändspolarna går som popcorn
- Vevaxelgivare funkar intermittent (bilen dog mitt under omkörning)
- Allvarlig rost i dörrar efter bara 5år och lack som typ trillar av och behöver bättras varje vår.
- Kardanaxel som "hoppar av" p.g.a. avrostade bultar.
- Samtliga bromsok behövde bytas efter 5 år
- Inredningen trillar i bitar. Fick t.ex. handtaget till bagageluckan i handen.
- Infortainment som vissa dagar "fryser" sig och går inte få igång förrän nästa dag.

Som tur var gick en hel del på garanti. Men "lånepassaten" jag fick dog under färd 2 ggr under de två veckorna jag hade den. Helt död men vaknade till liv efter en halvtimme båda gångerna.

Sedan har vi lite allmänt anekdotiskt "bevis" från kompisar och arbetskamrater;
- Audi A3 Diesel, 5år gammal, 13k mil, ingen kompression på en cylinder. Motorbyte
- Skoda Enyaq, köpt ny, har stått på verkstad sammanlagt 6 månader p.g.a. diverse felmeddelanden första året.
- VW Passat 2009, efter 8år fullständigt upprostad i karossen, stora hål i bakskärmarna.
- Skoda Superb (köptes efter passaten ovan), verkstadsräkningar på runt 20tsek om året i 5 år, sedan såldes den.

Nej jag får f*n ångest så fort jag sätter mig i en VAG-produkt nuförtiden.
Jag inser att det inte riktigt kan vara så dåligt som jag upplevt det men känslan sitter i.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.