752 544 läst · 11 427 svar
753k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Rost gör väl att en vinterkörd cab tappar o värde. Man kan (bör) inte tvätta tygcab i automat eller högtryck. Den slits av salt och att röra sig i kyla. Fönster utan ram är lite känsligare för frysning. Men jag hade en saab cab (nya 9-3) som jag normalt inte körde på vintern, men nån vinter var den påställd och jag körde och det funkar precis som vilken bil som helst, så om intentionen inte är att bilen ska vara fin många år utan slitas som en vanlig bruksbil så skulle jag säga det går utmärkt. Dock, cabbar utan stoppat innertak är nog inte kul. De som har flerlagerstak är varmare än en vanlig bil, mer isolering och ofta större värmesystem.galento skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 293 inlägg
Tja, mer körglädje för pengarna lär väl inte gå att hitta? Fwd är ju ganska trist..S Styrman_jansson skrev:Ja det vore något men dels ligger de högt i pris, och dels avskräcker tygtaket lite för vinterkörning.
Sedan vet jag inte alls hur det skulle funka med RWD då jag bara buskört med det vintertid, aldrig levt med det.
Å så är jag 1,95 lång så Miatan är trång.
Budgeten är 80-130k btw. Skulle vilja hitta ett ex. med runt 8k på mätaren men är det ett fint ex i övrigt kan jag sträcka mig lit längre.
Jag har inte provsuttit någon nyare modell, så vet inte om de är lika små inuti... Men testa?
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Jag är faktiskt en av dem som inte tycker FWD behöver vara så trist. Uppvuxen med Saabar och tror jag sladdade mer med min 900:a än kompisarna med 740 . Jäkligt kul att hålla stället med vänsterbroms, men nu är det ju ABS på allt så det går inte längre.Dan_Johansson skrev:
Just Clio RS är ju en mycket vanlig ban-bil och verkar allmänt omtyckt för just körglädjen. I alla fall de modellerna innan det blev överladdning på dem.
Men hade jag haft lite mer i budget så hade det nog blivit en Toyota GT86.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Jag har provsuttit NA, NB och NC. NC är rymligast men inte mer än OK. Det är dessutom den "tristaste" av generationerna. NB gillade jag skarpt men kräver att man plockar ut stoppning ur stolarna för att det ska bli uthärdligt.Dan_Johansson skrev:
Ny ND är trängre igen, men det är utanför budget i vilket fall
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Det kommer vara en bruksbil. Helst skulle jag vilja ha en bruksbil OCH en sportbil/busbil men det blir för mycket cash i dessa tider. Därav en combo.J JohanLun skrev:Rost gör väl att en vinterkörd cab tappar o värde. Man kan (bör) inte tvätta tygcab i automat eller högtryck. Den slits av salt och att röra sig i kyla. Fönster utan ram är lite känsligare för frysning. Men jag hade en saab cab (nya 9-3) som jag normalt inte körde på vintern, men nån vinter var den påställd och jag körde och det funkar precis som vilken bil som helst, så om intentionen inte är att bilen ska vara fin många år utan slitas som en vanlig bruksbil så skulle jag säga det går utmärkt. Dock, cabbar utan stoppat innertak är nog inte kul. De som har flerlagerstak är varmare än en vanlig bil, mer isolering och ofta större värmesystem.
Men man kanske inte ska välja bort cabbarna helt ändå... Plåtcab vore förstås något iofs
Man lever bara en gång, välj en dussincab så lever även den bara en gång, men du behöver inte ha dåligt samvete! El/hydralcabbar är ett helvete när de väl går sönder. Köp en enkel bil utan massa finesser. Jag har en gammal z3 och ska inte råda nån att köra sån på vintern, men det är en kul bil utan krånglig teknik. Borde finnas modernare bilar på samma tema, en nyare miata låter väl vettigt, aldrig kört nån annan än provkört en av andra generationen för 20 år sen, minns den var kul!S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Helt rätt inställning, kan kanske dags att provsitta en MX 5:a igen.J JohanLun skrev:Man lever bara en gång, välj en dussincab så lever även den bara en gång, men du behöver inte ha dåligt samvete! El/hydralcabbar är ett helvete när de väl går sönder. Köp en enkel bil utan massa finesser. Jag har en gammal z3 och ska inte råda nån att köra sån på vintern, men det är en kul bil utan krånglig teknik. Borde finnas modernare bilar på samma tema, en nyare miata låter väl vettigt, aldrig kört nån annan än provkört en av andra generationen för 20 år sen, minns den var kul!
Jag är inte helt ohändig, har bytt koppling, stötdämpare, bussningar, bromsar, tagit bort och planat topp samt vanlig service på en bilarna jag ägt så det går att hålla nere underhållskostnaderna. Det är mest tiden som är problemet
Ang. rost tänker jag mig en rostskyddsbehandling vid köp. Det är ju en skitkostnad i sammanhanget.
Hon använde bilen åretrunt i flera år utan problem , de behandlade cabben så den var fin . Det var ju en tjockare cab på denna så värmen var inga problem sa hon. Tror detta var en -04. Nog en trevlig bruksbil och cab på sommaren är ju en otroligt härlig möjlighet.M marka skrev:
Ni som är bilkunniga;
Nyligen skaffat en VW Caddy Life 2016. Inte varit utan problem och det absolut mest irriterande är att fläktmotståndet har gett upp ett par gånger på ett par månader
Det borde väl rimligtvis tyda på att fläkten håller på att ge sig? Eller finns det andra ”vanliga” orsaker?
Sen har jag aldrig haft en bil med så mycket kondens på rutorna som denna…….rinner vatten på framrutan vissa dagar….
Nyligen skaffat en VW Caddy Life 2016. Inte varit utan problem och det absolut mest irriterande är att fläktmotståndet har gett upp ett par gånger på ett par månader
Det borde väl rimligtvis tyda på att fläkten håller på att ge sig? Eller finns det andra ”vanliga” orsaker?
Sen har jag aldrig haft en bil med så mycket kondens på rutorna som denna…….rinner vatten på framrutan vissa dagar….
Låter som om det skulle kunna komma in vatten i bilen någonstans. Eventuellt i friskluftsintaget.
Friskluftsfläkten drar frisk luft från ett hål som på nästan alla bilar sitter under torpedplasten. Det första du borde göra är att ta bort torkarna och torpedplasten och se att det är rent därunder och att dräneringarna där fungerar. Om där samlas löv och annan smuts så drar fläkten in fuktig luft och då blir det mycket kondens. Om dräneringarn där är igensatta så slipper inte regnvattnet ut och då börjar det komma in i kupén genom friskluftsintaget.
Om du är ovan så kanske du borde lämna in den någonstans och få det gjort. Man kan ganska lätt spräcka vindrutan när man tar bort eller monterar torpedplasten.
Friskluftsfläkten drar frisk luft från ett hål som på nästan alla bilar sitter under torpedplasten. Det första du borde göra är att ta bort torkarna och torpedplasten och se att det är rent därunder och att dräneringarna där fungerar. Om där samlas löv och annan smuts så drar fläkten in fuktig luft och då blir det mycket kondens. Om dräneringarn där är igensatta så slipper inte regnvattnet ut och då börjar det komma in i kupén genom friskluftsintaget.
Om du är ovan så kanske du borde lämna in den någonstans och få det gjort. Man kan ganska lätt spräcka vindrutan när man tar bort eller monterar torpedplasten.
Vissa VAG bilar är kända för att läcka in vatten i kupen, jag vet dock inget om just Caddy.
Försök lyfta på mattorna och kolla om du hittar nått vatten.
Kollegan har haft sin Skoda Superb på verkstad i flera omgångar för det problemet, de fick riva ur vindruta, instrumentpanel, innertak mm och täta om alla skarvar innan bilen blev tät.
Andra modeller har haft dåliga lister runt dörrar och baklucka, äldre Golfar läckte in genom dörrarna och ventilationen.
Försök lyfta på mattorna och kolla om du hittar nått vatten.
Kollegan har haft sin Skoda Superb på verkstad i flera omgångar för det problemet, de fick riva ur vindruta, instrumentpanel, innertak mm och täta om alla skarvar innan bilen blev tät.
Andra modeller har haft dåliga lister runt dörrar och baklucka, äldre Golfar läckte in genom dörrarna och ventilationen.
Om RCZ är intressant så kan du ju slänga ett öga på Audi TT också. Gärna med Quattro så får du ännu trevligare vinter-upplevelse.S Styrman_jansson skrev:Är det någon som har erfarenhet av Renault Clio RS 197 (eller 200) eller Suzuki Swift Sport (förra generationen)?
Till hösten är det dags att lämna tillbaka Mini Coopern jag har leasat och det blir ny (begagnad) pendlingsbil. Leasingen blir för dyr. Prio ett är körglädje och i princip behöver den inte vara mer än 2-sitsig.
Helst sugmotor och manuell växellåda.
En annan bubblare är Peugeot RCZ som man kan få för förvånansvärt lite pengar, men 1.6 motorn verkar ha lite problem med kamkedjesträckaren...
Hittar du en välskött TT Quattro av första generationen kommer du inte förlora några pengar iaf. Den har snart kult-status.
Tackar för svaren!
Jag har kollat alla mattor och det är snustorrt, även kollat rutorna efter en redig utvändig tvätt och ser inget uppenbart läckage. Framrutan är som sagt otroligt fuktig vissa dagar så att det rinner om den, men fukten är på hela rutan så jag tror inte det är ett läckage utan snarare, som nämnts innan, möjligtvis friskluftsintaget?
Om jag tar nu imorse som exempel så var det viss kondens men inte direkt överdrivet. När jag satte på fläkten (fungerar fortfarande på högsta hastighet) så kan jag svära på att kondensen blev värre. Nu är det en diesel så den tar en stund att bli varm, men jag kan ändå tycka AC’n borde ta en del av kondensen, inte göra den värre?
Jag ska kika på friskluftsintaget och se om jag ser något uppenbart
Jag har kollat alla mattor och det är snustorrt, även kollat rutorna efter en redig utvändig tvätt och ser inget uppenbart läckage. Framrutan är som sagt otroligt fuktig vissa dagar så att det rinner om den, men fukten är på hela rutan så jag tror inte det är ett läckage utan snarare, som nämnts innan, möjligtvis friskluftsintaget?
Om jag tar nu imorse som exempel så var det viss kondens men inte direkt överdrivet. När jag satte på fläkten (fungerar fortfarande på högsta hastighet) så kan jag svära på att kondensen blev värre. Nu är det en diesel så den tar en stund att bli varm, men jag kan ändå tycka AC’n borde ta en del av kondensen, inte göra den värre?
Jag ska kika på friskluftsintaget och se om jag ser något uppenbart