S Stuff skrev:
De största bottennappen har varit Passat 2008-2012 där AC rasar och kostar mycket att åtgärna. (Samma sak på min och 2 av mina polares bilar). På samma passat med elektrisk handbroms så krånglade bromsoken bak. (Spricker och drar in fukt).
Nja nu vet jag väl inte om jag kan hålla med...
Köpte min för 12 år sen, en 07/08 gått 27' nu

Bärarmar bak, stab stag, kamrem, termostat, fjädrar, är nog allt jag bytt på dom åren förutom olja och filter. Inga spolar, inte ens stift har iof lämnat in den några gånger på vanlig service så möjligen att det blivit bytt stift då.
Men det är ju en bedrövlig rostburk, tanten hade famnen full och tryckte till dörren med armbågen men lite för lite så hon tryckte till med foten och då gick det hål i dörren :D

Nu har det gått nån kabel i förardörren så den låser inte upp med fjärren, bakluckelåset har slutat funka och man måste öppna passagerardörren från insidan, men värmen är bra, kyler bra på sommaren, drar 1-2l olja på 1500mil.
2.0tfsi motorn, invändigt och motormässigt finns det mycket bil kvar men utsidan är slut
 
nino nino skrev:
Nja nu vet jag väl inte om jag kan hålla med...
Köpte min för 12 år sen, en 07/08 gått 27' nu

Bärarmar bak, stab stag, kamrem, termostat, fjädrar, är nog allt jag bytt på dom åren förutom olja och filter. Inga spolar, inte ens stift har iof lämnat in den några gånger på vanlig service så möjligen att det blivit bytt stift då.
Men det är ju en bedrövlig rostburk, tanten hade famnen full och tryckte till dörren med armbågen men lite för lite så hon tryckte till med foten och då gick det hål i dörren :D

Nu har det gått nån kabel i förardörren så den låser inte upp med fjärren, bakluckelåset har slutat funka och man måste öppna passagerardörren från insidan, men värmen är bra, kyler bra på sommaren, drar 1-2l olja på 1500mil.
2.0tfsi motorn, invändigt och motormässigt finns det mycket bil kvar men utsidan är slut
Jag sa ju att den Passaten var ett bottennapp. Definitivt rostig också.
De saker jag nämnde specifikt var ju bara de dyraste. Bromsoken back gick på typ 5000:- per sida. AC-raset gick på ca 25k, men jag hade sånt flyt att jag hade 2v kvar på blocket-försäkringen som säljaren hade tecknat, så den tog det mesta.
 
S Stuff skrev:
Jag sa ju att den Passaten var ett bottennapp. Definitivt rostig också.
De saker jag nämnde specifikt var ju bara de dyraste. Bromsoken back gick på typ 5000:- per sida. AC-raset gick på ca 25k, men jag hade sånt flyt att jag hade 2v kvar på blocket-försäkringen som säljaren hade tecknat, så den tog det mesta.
Jag renoverade mina ok bak
Ac håller än iaf
 
S Stuff skrev:
... men inte så pass att jag skulle överväga att välja nåt franskt före
Jag har liksom dig varit lite avig mot franskt förut och men har bestämt mig för att ge dem en chans i och med Berlingon som jag köpt. Än så länge känns det bra och rätt välbyggt, om än rätt basic men framtiden får utvisa hur det går.
Renault får t.ex. sedan länge alltid toppbetyg i rostskydd så något verkar de göra rätt. Betydligt högre betyg än nyare Volvo iaf som verkar ha ett högst medelmåttigt rostskydd nuförtiden.

Just Peugeot RCZ som jag nämnde ovan är byggd hos Magna Steyr i Österrike, de som för övrigt byggt BMW Z4 och nya Toyota Supra...
 
Franskt kan nog vara bra, om du inte är mekaniker, utan bara kör och lämnar bort allt underhåll.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Franskt kan nog vara bra, om du inte är mekaniker, utan bara kör och lämnar bort allt underhåll.
1,5dci var för jävla bra. Ångrar kanske lite att jag sålde meganen trots den var för jävla tråkig i utseendemässigt. Men driftsäker och billig det var den. Lättskruvat det lilla man gjorde på den med.

Har en berlingo skåpbil idag. Absolut inget att klaga på, kommer sköta servicen som man skall såklart.
 
hsd
S Styrman_jansson skrev:
Jag har liksom dig varit lite avig mot franskt förut och men har bestämt mig för att ge dem en chans i och med Berlingon som jag köpt. Än så länge känns det bra och rätt välbyggt, om än rätt basic men framtiden får utvisa hur det går.
Renault får t.ex. sedan länge alltid toppbetyg i rostskydd så något verkar de göra rätt. Betydligt högre betyg än nyare Volvo iaf som verkar ha ett högst medelmåttigt rostskydd nuförtiden.

Just Peugeot RCZ som jag nämnde ovan är byggd hos Magna Steyr i Österrike, de som för övrigt byggt BMW Z4 och nya Toyota Supra...
Renault fick ordning på rostskyddet när de hade samarbete med Volvo
 
hsd
Kuslake Kuslake skrev:
Franskt kan nog vara bra, om du inte är mekaniker, utan bara kör och lämnar bort allt underhåll.
Det är bara en skröna
 
Kuslake Kuslake skrev:
Franskt kan nog vara bra, om du inte är mekaniker, utan bara kör och lämnar bort allt underhåll.
Fördomar.
Har haft 2st C5'or, 2st Berlingo samt nu en Megane 1.5dci. Det jobbigaste har väl varit kamremmar, det har jag lämnat bort.
I övrigt så har det mest handlat om förslitning & förbrukningsmaterial, för har det varit lite olika beroende på hur lat jag varit.
 
Det är enligt min erfarenhet inte en skröna, era kan vara eljest. Har ni provat läsa ett kretsschema på en fransk bil?
 
Kuslake Kuslake skrev:
Franskt kan nog vara bra, om du inte är mekaniker, utan bara kör och lämnar bort allt underhåll.
Franska bilar från det här årtusendet är inte svårare att meka med än andra bilar.
Det är för dyrt att ha avancerade speciallösningar och man delar så mycket komponenter med andra bilmärken nu för tiden, så de esoteriska franska ingenjörslösningarna har försvunnit för länge sedan.
 
Vilken tur att jag sluppit dom flesta från förra årtusendet. Själv har jag svårt för hur Renault, oavsett om dom är märkt Nissan, Dacia eller Mercedes, tänker ibland.
 
Angående läckande VAG bilar.
Grannen åkte i många år i en Hyundai Accent -95 som blev skrot i en trafikolycka 2007.
Han kom till mig och undrade vad de skulle köpa ist, och berättade att en arbetskollega rekomenderade Skoda Fabia.
Jag berättade då om modellens problem att hålla tätt ( generation 1)
Nån vecka senare stod en Fabia gen 2 på uppfarten.
2 månader senare stod en Hyundai i30 på uppfarten, och när jag stötte på grannen frågade jag vad som hänt.
Bilförsäljaren medgav att tidigare modell hade problem med läckage, men den nya var nått helt annat, så grannen köpte en Fabia 2
Vid första regnskuren hade bilen fotbad, efter 3 försök på verkstad att få bilen tät bad han få lämna tillbaka bilen och köpte en Hyundai ist.
 
  • Gilla
  • Wow
nino och 4 till
  • Laddar…
Bilens undersida, katalysator synlig, rubrik om katalysatorstöld som slutade i tragedi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är tragiskt eller en solskenshistoria är upp till läsaren.

En man i Palmdale, Los Angeles kröp häromdagen in under en SUV och började såga bort katalysatorn. Vad han inte visste var att det satt en kvinna i bilen och sov.

När kvinnan hörde ljudet från sågen vaknade hon och startade bilen och la i backen innan hon, enligt polisrapporten som följde, ”kände en stöt som om hon kört över något”.

Efter att ha kört över mannen ska hon ha stannat omedelbart, och sedan larmat polisen om vad som hänt.

Enligt LA Times fördes katalysatortjuven senare till sjukhus, där han dog av sina skador.


https://www.vibilagare.se/nyheter/katalysatortjuv-vackte-sovande-bilist-blev-dodad
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Före:
Bil med takbox parkerad, kvällsljus, träd och snö, reflektion i fönster, Thule-logotyp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Svart bil med takbox parkerad vid kvällstid, snö på marken, gatlyktor tända, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu handlar det om millimetrar tillgodo mellan Powerclick-klorna och taket :geek:
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.