Isakare Isakare skrev:
Coolt.
Såg en film på Youtube där en indier renoverade en ac kompressor på stampat jordgolv, funkade det med !!!
man blir impad av de där filmerna där de klarar av svåra saker men har minimalt med verktyg
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Filmerna på nätet är lite imopnerande när de renoverar vid stampade jordgolv, slitna verktyg mm, de får grejerna att fungera, med enklare verktyg skitigare omgivning, men de har kunskapen.
finns många roliga filmer där de reparerar allt möjligt... tänk om dessa personer skulle ha tillgång till våra verktyg/maskiner och fina lokaler....

Ang. mitt ac-kompressor fix.
Hade denna bil hamnat på en verkstad här i Sverige så hade de till 99,9% monterat i en ny kina kompressor.
Tycker det är intressant och kul att skruva "lite" själv...
Det blir dock en liten utmaning att köpa delar när man ska renovera sådant som normalt byts som en enhet i mitt fall blev det en packningssats från e-bay... vissa detaljer finns inte att köpa över disk på "bildelsladorna" eller ens hos märkesverkstäderna....
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Är grymt imponerad av er som river motorer och renoverar. Min gräns går ungefär vid att byta bromsbelägg.
 
Ja, jag har plockat bort allt på motorn nu, rengjort och väntar på delarna.
Kedjesats med drev o spännare, vvt enhet, vattenpump, olja, filter och packningssilikon gick på 5.220:- från Tyskland, bara grejer av kända fabrikat, ca 1.500:- billigare om man köpt lågpris grejer.
Lite oroande är att ena tändstiftet var oljigt !!!
Motorn gick fint när den senast startades.
Instrumentet iCarsoft jag köpte kan läsa av cylinderbalans, får se vad det säger när jag får igång motorn.
Kanske rekomendera ägaren sälja bilen fortare än kvickt när den går.
 
Ja det är otroligt vad dom kan göra med begränsade verktyg och uppfiningsrikedom i fattiga länder. Det ser inte så bra ut alltid men det fungerar.
Kvinnan i den här filmen slår nog oss alla i både kunskap och arbetsvilja.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja det är otroligt vad dom kan göra med begränsade verktyg och uppfiningsrikedom i fattiga länder. Det ser inte så bra ut alltid men det fungerar.
Kvinnan i den här filmen slår nog oss alla i både kunskap och arbetsvilja.
[media]
fast hon gör väl inget speciellt direkt. Ska vara att hon drar av hjulen utan nån lyft då. Känns mer som nån marknadsföring av kvinnor kan än att de står och gör sådär konstant. Även i u länder brukar man tillverka egna hjälpmedel för att underlätta. Snarare än att köpa alltså.
 
S Stefan1972 skrev:
fast hon gör väl inget speciellt direkt. Ska vara att hon drar av hjulen utan nån lyft då. Känns mer som nån marknadsföring av kvinnor kan än att de står och gör sådär konstant. Även i u länder brukar man tillverka egna hjälpmedel för att underlätta. Snarare än att köpa alltså.
Nej hon gör inget speciellt. Lagar lastbilar och jobbar på ett sätt som gör att hon kommer vara utsliten iförtid. Men jag misstänker att hon kan mycket mer än vad som syns i den här videon. Dels beroende på att hon är kvinna i en bransch som är väldigt mansdominerad och jag tror hon gör det i ett land som inte är så jämlikt.

Vad jag sett från u-länder så är det oftast muskler och enkla hjälpmedel som dom använder.
 
N Niq skrev:
Nej hon gör inget speciellt. Lagar lastbilar och jobbar på ett sätt som gör att hon kommer vara utsliten iförtid. Men jag misstänker att hon kan mycket mer än vad som syns i den här videon. Dels beroende på att hon är kvinna i en bransch som är väldigt mansdominerad och jag tror hon gör det i ett land som inte är så jämlikt.

Vad jag sett från u-länder så är det oftast muskler och enkla hjälpmedel som dom använder.
Fast min poäng är ju att hon ser inte ut som en sådan som gör detta hela dagarna. Känns lite riggat. Visst finns det duktiga tjejer men med den kroppen så skulle man nog inte fungera länge arbetandes sådär. Några ggr är väl en sak men heltid vette sjutton....
Har själv jobbat med lastbilar och på stor däckfirma också och vet hur det känns.......
 
  • Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast min poäng är ju att hon ser inte ut som en sådan som gör detta hela dagarna. Känns lite riggat. Visst finns det duktiga tjejer men med den kroppen så skulle man nog inte fungera länge arbetandes sådär. Några ggr är väl en sak men heltid vette sjutton....
Har själv jobbat med lastbilar och på stor däckfirma också och vet hur det känns.......
Du har helt klart en poäng. Själv tänkte jag att det var ihopklippt och redigerat för att se bra ut på video. Men att hon faktiskt arbetar på det sättet.

Men det är ju helt klart möjligt att du har rätt.
 
Isakare Isakare skrev:
BMW har jättestora problem med kamkedjor sen många år tillbaka, både bensin och diesel, men nästan bara på 4 cylindriga motorer.
Min dotter har en BMW 120 -04 (snart 19 år gammal) som gått 17" mil, servad med oljebyte varje år, kedjan är hur fin som helst, trots att just denna motor är ökänd för dålig kedja.
Även de mycket äldre? Har en 1.9 8v, har tänkt sådan är skottsäker...
 
J JohanLun skrev:
Även de mycket äldre? Har en 1.9 8v, har tänkt sådan är skottsäker...
1,9 8v ?? I vilken bil sitter den ?? Jag är lite okunnig BMWs 4 cylindriga program, åker bara 6 cylindrigt själv.
 
Isakare Isakare skrev:
1,9 8v ?? I vilken bil sitter den ?? Jag är lite okunnig BMWs 4 cylindriga program, åker bara 6 cylindrigt själv.
En Z3 från 1999, tror den ersatte en 1.8l 8v (båda verkar kallas M43 enl wiki), samtidigt kom en 1.9 16V (M44) och nåt år efter tror jag att de bara sålde 6or i Z3 men som de kallade 2.0i nedtrimmade som ersättning för 4cyl.

https://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_Z3
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En Z3 från 1999, tror den ersatte en 1.8l 8v (båda verkar kallas M43 enl wiki), samtidigt kom en 1.9 16V (M44) och nåt år efter tror jag att de bara sålde 6or i Z3 men som de kallade 2.0i nedtrimmade som ersättning för 4cyl.

[länk]
Nä, den motorn har man inte läst nått om, så den bör ju vara bra. Föregångaren M40 som satt i E30 och E34 var ingen hitt, den slet ner kamaxeln och remmen gick av.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.