Man lämnar inte in bilen, dom gör det medan du väntar, max 20 minuter.
Dom är experter på BMW, merparten av deras kunder kör dessa ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kurlakarl och 4 till
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Man lämnar inte in bilen, dom gör det medan du väntar, max 20 minuter.
Dom är experter på BMW, merparten av deras kunder kör dessa ;)
Hälsa dom att dom borde erövra hela Sverige med sitt koncept.

Kan ju redogöra för mina två senaste erfarenheter av service:

Bokade service online, fick ett pris, datum och tid. Bra så.
Lämnade in bilen kl 07. Fick ett samtal när jag var upptagen, ringde upp, "det ingår inte oljefilter". Men seriöst sa jag, det gör det alltid. "Inte i vårt system". Efter många om och men ingick det oljefilter och jag hämtade ut bilen som en missnöjd kund.

Försökte boka service online, ja själva bokningen gick bra, men pris fick jag ej, det skulle komma på mail. Inget mail kom, jag ringde, de kunde inte ge pris pga rätt person var frånvarande. Efter ett tag kom rätt person tillbaks för att ge mig ett pris. Hur kan pris på service vara sådan svår och välvaktad hemlighet? När jag skulle hämta bilen var meken ute på provkörning och ingen annan fick lämna ut nyckeln trots femtioelva andra personer runt omkring så jag fick vänta 10 minuter. Lämnade som missnöjd kund.
 
Redigerat:
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Fick en SAAB 9-5 för många år som skramlade och gick dåligt.

Det var ca 5 mm tjock lager med "olje gegga" överallt när jag lossade ventilkåpan.

Lågfritionsmotor med dålig vevhusventilation samt longlife olja är ingen bra kombo.

Men med ny turbo och kedjesats rullade den i några år till.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Har en Jeep compass som jag tror kedjan eller nån spännare gick på, för den dog men gick att starta men gick dåligt som tusan. Bogserade till verkstad och där sa dom att den var stum.
Tänkte kolla i vår när man fått ut raggarbilen så man har mekplats.
Brukar det vara jävligt att få ur spridarna? Tror dom måste ur för att ska kunna lyfta och komma åt kedja
Mercedes diesel i den
 
Longlifeolja är svinbra.
Långa serviceintervall är inte svinbra.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja visst kan man leta efter händige muhammed på hörnet, men det är nog inte dit man lämnar sin ett par år gamla BMW. Min poäng var att long life är FEL sätt att lösa vårt problem på. Låt billiga och enkla oljebyten vara stommen i bilens serviceintervall med få tillägg säg vart annat eller var tredje år för lite mer utförlig service.
Det är väl just därför det kostar som det gör, för att märkesverstäderna lyckats lura i dummerjönsarna att det krävs adligt namn på mekanikern, kliniskt ren verkstad och espressomaskin i väntrummet för att byta olja på bilen. Samt förstås en myndig röst som berättar för offret, förlåt, kunden att vi tar in bilen så hör vi av oss när analysen är klar...
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är väl just därför det kostar som det gör, för att märkesverstäderna lyckats lura i dummerjönsarna att det krävs adligt namn på mekanikern, kliniskt ren verkstad och espressomaskin i väntrummet för att byta olja på bilen. Samt förstås en myndig röst som berättar för offret, förlåt, kunden att vi tar in bilen så hör vi av oss när analysen är klar...
Och detta är vad jag tycker vi ska frångå, precis som socialism. Men det är totalt dödsdömt.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Ghhhhaaaa :mad:
Märkningarna sitter på kedjan, men kedjan hoppade när jag för hand skulle snurra motorn.
Så nu måste jag ta av ventilkåpan för att se kamaxlarna.
Och man har ju stött på enklare kåpor att få bort.
Bild på en bilens motorrum med slangar, ledningar, och gula lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
En timme så var kåpan borta.
Mest korkat var klippsen mellan spridare och rail som satt neråt mot insuget. De gick att peta bort och fiska ut med magnet....men hur ska jag få tillbaka de ??
Kolla turbon, typ lika stor som en hårfön !!
Motor med öppet ventilkåpslock, kamaxlar och ventillyftare synliga, bilreparation eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
TommyC
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Jag forskade lite i ämnet BMW:s kamkedjeproblem för ett par år sedan, jag var lite sugen på att skaffa en 320xd E91 LCI och var orolig för problem. Kommer inte ihåg var jag såg det men de riktigt allvarliga problemen påstods bero på materialfel i olika komponenter i kamdrivningen. Då hjälper inte frekventa oljebyten, som det kan göra på andra motorer.
Tillverkarna pekar alltid på andra omständigheter om nåt går sönder. Det är aldrig nån serviceproblematik. Helvetet fryser nog till is innan någon ifrågasätter sina egna serviceintervaller.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Märklig limning på den här Renaultmotorn.
Det är silikon på allt, men inget på tätningsytorna.
Bilderna är på motstående ytor.
Närbild på en smutsig aluminium motor del med synliga bultar och pakningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en motor, troligen bil, fokus på metallytor och gängade hål, teknisk maskindetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta beror på att siliconet pressats ut mot kanterna vid montering inget konstigt med det,
Det blir en ganska bred men super tunn "hinna" kvar som ska hålla tätt..
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
H HSP skrev:
Detta beror på att siliconet pressats ut mot kanterna vid montering inget konstigt med det,
Det blir en ganska bred men super tunn "hinna" kvar som ska hålla tätt..
Jag är mest van med så kallat "Toyotalim" som Japanerna använder sen 80 talet och Volvo på vitmotorerna. Det är inte silikon, och ger ett tunt lager på tätningsytan. Det går även enkelt att tvätta bort med thinner.
Nu behöver ytorna inte rengöras här, men det är en jäkla massa segt silikon utanför.
 
  • Gilla
matkol och 1 till
  • Laddar…
Roade mig i helgen med att fixa en ac-kompressor som läckte i mellan sektionerna...
Öppen motorhuv, detalj av bilens motorrum, slitage, fläkt, batteri, smutsiga komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

enklare placering av ac-kompressor får man leta efter...

Motorcykelkolv och vevhuskomponenter på papper, mekaniska delar vid underhåll eller reparation, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild på fem av tio cylindrar. (det sitter fem till på motsvarande sida likt en boxermotor)

Rotationsmekanism för revolver, cylindern öppen, patroner synliga, mekanisk detalj, underhåll, ljus skugga, ingen människa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild på fem av tio kolvar (innan rengörning)

Automatisk växellådsdel på arbetsbänk, troligen oljepump, med verktyg och handduk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gavel med spår av vit oxid in till o-ringsspåren

Motorcylinderhuvud, ventilfickor, mekanisk verkstad, arbetsbänk, verktyg, suddig förgrund, fokus på metallytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rengjorda tätningsytor...

demontering, omtätning, montering och provtryckning tog ca tre timmar.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Roade mig i helgen med att fixa en ac-kompressor som läckte i mellan sektionerna...
[bild]
enklare placering av ac-kompressor får man leta efter...

[bild]
bild på fem av tio cylindrar. (det sitter fem till på motsvarande sida likt en boxermotor)

[bild]
bild på fem av tio kolvar

[bild]
Gavel med spår av vit oxid in till o-ringsspåren

[bild]
rengjorda tätningsytor...

demontering, omtätning, montering och provtryckning tog ca tre timmar.
Coolt.
Såg en film på Youtube där en indier renoverade en ac kompressor på stampat jordgolv, funkade det med !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.