Det där var gnidet att sätta anmärkning på. Vet nån som fick det på en spricka över själva reflexen, men den är ju oskadad där.
Själv har jag nått svagt minne av att min bil ska besiktigas senast Maj....men det var tydligen Mars :seenoevil:
Jaja, idag är det ju sällan nått problem att få en tid, det dräller ju av beskitningsstationer.
Vi har aldrig haft nån station i min kommun, nu har vi 2.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Var väldigt mycket metallspån i motorn jag rivit för att byta kamkedja, nu har jag hittat var det kommer ifrån.
Kedjan går på varsin sida om denna som sitter på bröstkåpan.
Metallisk detalj med genomgående hål och gängad öppning, sannolikt komponent från maskin eller motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorcykeldel, troligen närbild på motorblock eller växellåda, med oljig yta och möjliga slitage- eller underhållstecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Back to basics här i garaget. Bilen har bara rullat 4500mil men den rullar så lite att bromsskivorna rostar sönder….

Bil hissad med domkraft, hjulet avmonterat, bromsskiva och bromsok synliga, ligger på betong med pölar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya skivor och belägg från autodoc, brembo, drygt 2000kr totalt. Bra konstruktion på bromsarna, räcker med att ta bort glidpinnarna för att få bort även skivan.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Back to basics här i garaget. Bilen har bara rullat 4500mil men den rullar så lite att bromsskivorna rostar sönder….

[bild]

Nya skivor och belägg från autodoc, brembo, drygt 2000kr totalt. Bra konstruktion på bromsarna, räcker med att ta bort glidpinnarna för att få bort även skivan.
Boka en tid för att åka bana, när du åker hem där ifrån är skivorna som nya....men det kan vara dax att byta klossar.
Nytta med nöje :)
 
  • Gilla
  • Haha
dilemma och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Boka en tid för att åka bana, när du åker hem där ifrån är skivorna som nya....men det kan vara dax att byta klossar.
Nytta med nöje :)
det var för sent för en sådan övning. Utsidan på skivan på bilden var i bra skick, baksidan var gravrost över hela. Hälften kvar på beläggen…..

det blev lite bättre av att andra bilen var på verkstad i över en månad, men inte bra ändå….
 
Går i tankarna att köpa en standard 140/150hk Caravelle men jag kan inte riktigt bestämma mig för T6 eller T5.1?

Priset är såklart (oftast) bättre på T5.1 och man kanske får mer bil för pengarna (färre mil och mer utrustning kontra priset)? Har läst och hört att T6’orna har ännu sämre plåt, lack, dricker mer olja än dess föregångare … Någon som har något uppslag, förutom att inte köpa en caravelle alls? :rofl:

Automat, singelsäten fram och baklucka är kraven jag har och går ju att hitta på båda alternativen.
 
Nu hade jag förvisso en T4? 2003 med automat och den höll 18000 mil från fabrik, renovera för 20' och det höll rätt precis 18' mil igen

Så ska man åka långt så skulle jag inte rekommendera en automat, men lådorna är kanske bättre på senare modeller?

Lång 2.5tdi drog inte speciellt mycket eller tungt med den
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
det var för sent för en sådan övning. Utsidan på skivan på bilden var i bra skick, baksidan var gravrost över hela. Hälften kvar på beläggen…..

det blev lite bättre av att andra bilen var på verkstad i över en månad, men inte bra ändå….
Var och besiktade nu på morgonen. Sen senast har jag bara gubbkört 700 mil, det visade sig på bromsvärdena. Innan förra årets besiktning hade jag både åkt bana på hösten, och nött en den varv på isen.
Då hade jag 2,5/2,5 2,2/2,2.
I år var det 2,0/2,1 1,8/1,8.
Samma station med samma bromsprovare.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Var och besiktade nu på morgonen. Sen senast har jag bara gubbkört 700 mil, det visade sig på bromsvärdena. Innan förra årets besiktning hade jag både åkt bana på hösten, och nött en den varv på isen.
Då hade jag 2,5/2,5 2,2/2,2.
I år var det 2,0/2,1 1,8/1,8.
Samma station med samma bromsprovare.
Perfekta värden förra året och nu perfekt bak och en minimal skillnad fram låter inte som någon direkt skillnad.
 
B Bigfoot skrev:
Perfekta värden förra året och nu perfekt bak och en minimal skillnad fram låter inte som någon direkt skillnad.
Kompletterar mig själv då det kanske inte är uppenbart:
För bromsprovet är det skillnaden mellan vänster och höger som räknas. Hur högt värdet blir beror på hur hårt besiktningsmannen trampar på bromsen.
 
B Bigfoot skrev:
Kompletterar mig själv då det kanske inte är uppenbart:
För bromsprovet är det skillnaden mellan vänster och höger som räknas. Hur högt värdet blir beror på hur hårt besiktningsmannen trampar på bromsen.
Jo, men jag känner själv att bromsarna inte bettar lika bra som tidigare.
Åkt mycket bana genom åren med vardagsbilar. De första varven brukar bli en skräckblandad upplevelse när bromsarna inte riktigt tar.
När man lämnar banan räcker det att titta på pedalen så står bilen still ;)
Om man nu inte bromsat för mycket så klossarna glasat sig, för då tar de knappt alls.
Men man vinner ingen tid på att bromsa "den som bromsar sist vinner" :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu hade jag förvisso en T4? 2003 med automat och den höll 18000 mil från fabrik, renovera för 20' och det höll rätt precis 18' mil igen

Så ska man åka långt så skulle jag inte rekommendera en automat, men lådorna är kanske bättre på senare modeller?

Lång 2.5tdi drog inte speciellt mycket eller tungt med den

Jag vet inte om man kan hoppas på att de har blivit bättre med tiden. Det verkar ju snarare tvärtom när det gäller allt annat.

Jag hade tidigare en Transporter årsmodell 2008 med 2,5-motorn, dock manuell. Den gick hur fint som helst. Tyvärr bara en 2-sits:are så den var vi tvungna att sälja när vi blev fler i familjen.

Kuriosa; Jag byggde en rätt simpel, urtagbar camper-inredning (som förankrades med spännband) till den. Det var vår köra-skit-till-återbruket-, köra-hem-byggmaterial- och äventyrs-buss, allt i ett! Allt från Sweden rock, Gotland och upp till Abisko-Västerålen-Lofoten och tillbaks upplevde vi i den underbara lastbilen! :heart:
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
K
Blev lite akut mek idag. Ett lite små slitet bromsbelägg
 
  • Hand i arbetshandske håller stålbult eller spik nära kamera; suddig utomhus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Blev lite akut mek idag. Ett lite små slitet bromsbelägg
Ekonomisk att använda grejerna till slutet ;)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
K
Isakare Isakare skrev:
Ekonomisk att använda grejerna till slutet ;)
Nej nej nu har du fått allt om bakfoten!! Jag är miljö medveten. Tänk vilken miljöpåverkan det måste varit att tillverka det lilla belägget då måste man ju använda det så länge det går :p
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.