Patrik440
Borstade av snön från huv å lyktorna innan jag åkte till jobbet idag men efter jag fick "ploga själv" en del av mina tre mil till jobbet så såg den ut så här när jag kom fram.
Bil täckt av snö, parkerad, natt, belysning, snöfall, vinter, kallt, träd, staket, parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



5-6km utan resan kunde jag dock köra på plogad väg om jag höll mig till vänstertrafik. :)



Först på jobbet var jag också.
Ett parkerat fordon omgivet av snö, gatlyktor lyser upp, fotspår i snön, natt, snö faller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ P
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
galento
Patrik440 Patrik440 skrev:
Borstade av snön från huv å lyktorna innan jag åkte till jobbet idag men efter jag fick "ploga själv" en del av mina tre mil till jobbet så såg den ut så här när jag kom fram./ P
En fördel med pensionen är ju att ser det förjävligt ut när man tittar ut kan man gå och
lägga sej igen :crysmile::crysmile:;). Nä testade lövblåsaren för att få bort snön på bilarna och
grusgångarna idag och det funkade kanon :D.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
En fördel med pensionen är ju att ser det förjävligt ut när man tittar ut kan man gå och
lägga sej igen :crysmile::crysmile:;). Nä testade lövblåsaren för att få bort snön på bilarna och
grusgångarna idag och det funkade kanon :D.
Annat tips när att när nysnö lagt sig på plats där det töat och frusit is och blir jättehalt, då tar man vattenkannan med stril så fryser snö fast på hisen och det är inte halt längre.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Någon som är van med att skruva Bmw här.
Jag gör hjulinställningar på bilar på jobbet och nästan alltid när det kommer en Bmw med den här konstruktionen på styrstagsändorna så är dom så hårt fast att jag inte får loss dom. Jag brukar ta loss låsskruven slå in en mejsel i låsklämman så den öppnar sig och sedan värma en god stund med en gasolbrännare är tyvärr enda värmaren vi har. Ändå sitter dom fast. Är det någon som har ett bra tips på hur man får loss dom?
Närbild på bilens undre del, visar styrled, kulled och del av fjäderben. Användningsspår och rost synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En del styrleder nyper som tusan i gängan. Inte direkt enbart BMW. Skär totalt gör det om man bara ska demontera och tillbaks med samma grejer och särskilt om man inte har nåt nytt heller. Gassvets eller induktion är det man måste ha. Nån gasolvärmare blir ju bara som en hårtork i sammanhanget.
 
galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag brukar köra med en enkel gasbrännare;
[länk]

Funkar utmärkt både till att löda och värma upp alla möjliga saker som rostat/ärgat fast...

Tror inte det finns något annat knep, än värme och lite välriktade hammarslag....
Var på Swedol på "studiebesök" genom jobbet för många år sen och då hade de nåt
liknande du har som värmde upp en M16 mutter helt orange på minuten .
 
  • Gilla
Jitee och 1 till
  • Laddar…
Jag har alltid tyckt det går så slött med bara gasol och då har jag ändå en högtrycksregulator till brännaren och en 10kg flaska och det är inte ens så mycket jag vill ha ut av det tycker jag. Oxy acetylen finns i framtidsplanerna personligen.

Det finns också en sak som heter Air-Acetylene, det har jag sett jänkare använda till HVAC grejs och sånt, ger varmare låga än gasol och man behöver bara en tub. Vet inte om det finns i europa?
 
En del tar i så de skiter på sig.
Fick brev med "Erbjudande för din BMW" från Svealand att byta försäkringsbolag nu när förfallodagen närmar sig, till den nätta summan av 14.210:-
Idag fick jag nytt årsbesked från mitt nuvarande bolag 7.923:- med bättre villkor.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det finns också en sak som heter Air-Acetylene, det har jag sett jänkare använda till HVAC grejs och sånt, ger varmare låga än gasol och man behöver bara en tub. Vet inte om det finns i europa?
Mappgas är ett enkelt sätt om man behöver ha varmare än gasol men inte vill eller kan ha gassvets.
Kolla R!MAC 510400SIS, för knappa 1500kr brukar man få ett komplett kitt med tub och brännare.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En del tar i så de skiter på sig.
Fick brev med "Erbjudande för din BMW" från Svealand att byta försäkringsbolag nu när förfallodagen närmar sig, till den nätta summan av 14.210:-
Idag fick jag nytt årsbesked från mitt nuvarande bolag 7.923:- med bättre villkor.
När jag skulle försäkra RAMen så var den värsta på 129.000kr/år. Länsf. tar 9.500kr/år
 
  • Wow
Myckling och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mappgas är ett enkelt sätt om man behöver ha varmare än gasol men inte vill eller kan ha gassvets.
Kolla R!MAC 510400SIS, för knappa 1500kr brukar man få ett komplett kitt med tub och brännare.
Personligen för dyrt för för lite så jag undviker alla lösningar med smågasbehållare. Äger en 20l oxyflaska redan. Det går i Finland att äga sådana. Woikoski fyller på.
 
Denna gång var både Autodoc och Posten ovanligt sega.
Totalt 3 veckor innan delarna kom.
Jag beställde bara delar som fanns "I lager" men en del var slut iaf. Det fanns 4 fabrikat att välja när jag beställde, alla fanns då i lager, nu är alla slut, och jag fick ett annat fabrikat, 200 dyrare än det jag beställde först.
Frakten tog 7 dagar.
Fordonstillbehör och delar på soffan: kamaxel, oljefilter, motorolja, förpackningar, skruvar och packningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Denna gång var både Autodoc och Posten ovanligt sega.
Totalt 3 veckor innan delarna kom.
Jag beställde bara delar som fanns "I lager" men en del var slut iaf. Det fanns 4 fabrikat att välja när jag beställde, alla fanns då i lager, nu är alla slut, och jag fick ett annat fabrikat, 200 dyrare än det jag beställde först.
Frakten tog 7 dagar.
[bild]
Så lång tid brukar det inte ens ta från USA, har nog bara hänt en gång att det tagit längre tid. Rekordet är 3dygn från köpknapptryck till att varan låg öppnad på skrivbordet till under priset i Sverige :cool: Sista gången jag försökte beställa nått genom svensk firma. "Du vet det är semestar mm. så det kommer ta 10veckor att få hem" lät det, iomd. att det var ett torkfilter till ACn var det inget jag såg fram emot. www.Rockauto.com ftw!
 
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Så lång tid brukar det inte ens ta från USA, har nog bara hänt en gång att det tagit längre tid. Rekordet är 3dygn från köpknapptryck till att varan låg öppnad på skrivbordet till under priset i Sverige :cool: Sista gången jag försökte beställa nått genom svensk firma. "Du vet det är semestar mm. så det kommer ta 10veckor att få hem" lät det, iomd. att det var ett torkfilter till ACn var det inget jag såg fram emot. www.Rockauto.com ftw!
:D Ja detta företaget har man handlat en del av. Nu ska jag köpa en bildel från
en privatperson i Indiana så får vi se hur länge det tar. Har kollat ett par år efter en
sådan del här men satte ut en köpes annons på en us sida och fick svar. Så får vi
hoppas på det bästa ;)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.