711 980 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
1.6l dieseln är väl en PSA, alltså Peugeot etc., motor. Den verkar fö vara en riktigt bra "bruks"maskin. Håller bra och snål på dropparna. Känner en taxiåkare som hade ett gäng v70 d2 med samma motor, de höll (håller, flera av bilarna rullar fortfarande, dock inte som taxis) Men någon raket blir ju inte bilen såklart.N Niq skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Är det rimligt att det sitter samma glidbultar bak och fram på en bil?
Både biltema och autodoc antyder det, och jag har ett ok som ligger på bak på Mondeon.... Tänkte börja med att byta dem...
Både biltema och autodoc antyder det, och jag har ett ok som ligger på bak på Mondeon.... Tänkte börja med att byta dem...
Har inte skruvat Ford på senaste åren, men det är inte omöjligt. Har har samma bak o fram på BMWn som oxå har ATE bromsar.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Får ta isär det och se.. Är det glidpinnarna borde det väl bli temporärt bättre med en uppsmörjning....
ATE oken brukar börja kärva i kolvarna när de är 10-12 år gamla, glidfunktionen kärvar sällan, det är ju en rostfri axel genom ett gummi. Viktigt är att smörja med silikon fett i gummit, absolut inte oljefett.Dan_Johansson skrev:
Både kolv och repsats till den finns att köpa, men det går oftast att bondreovera genom att bara trycka ut kolven, ta ur tätningen och skrapa rent. Notera bara vilket håll tätningen sitter åt, och sätt tillbaka den åt samma håll.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Tja, helt nya ok kostade 2200 spänn (inte ens utbytes).. Repsats av bättre märke en femhundring... Tror nästan jag byter rubbet i så fall...
Dan_Johansson skrev:
Har en bekant som har bilverkstad och skruvat mycket Ford. Han sa att på Mondeo när kolven börjar kärva i oket så är det ingen mening att försöka renovera det själv problemet kommer snart tillbaka.
Detta är ju dock sagt utifrån en bilverkstads syn på saken som debiterar alla timmar och lämnar garanti.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Köp inte dessa billiga glidbultar.......de är alltid bara förzinkat järn bara och rostar ganska fort. Original ate är nån rostfri legering så det är bättre att bara putsa av dem och möjligen byta gummin bara.
Och det stämmer att det ofta är lika fram och bak. Just den här typen sitter på många bilar.
Och det stämmer att det ofta är lika fram och bak. Just den här typen sitter på många bilar.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Beställde ett nytt ok, nya skivor och belägg.
Blev Trodo, eftersom Autodoc, som igår kväll hade 12% rabatt på bromsdelar, idag hade.... Trumvirvel.... 38% rabatt på torkarblad istället....
Blev Trodo, eftersom Autodoc, som igår kväll hade 12% rabatt på bromsdelar, idag hade.... Trumvirvel.... 38% rabatt på torkarblad istället....
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fabrikat? Sitter även dessa skitdåliga glidbultar i de flesta kinesiumok. Jag brukar ta de gamla även där.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Metzger på oket... Var inte det billigaste, men inte dyraste heller... ATE kostade samma....