711 900 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag har nog aldrig hört det påståendet, men självklart är smaken som baken!DennisCA skrev:Intressant att jag fått hör< många som tycker tvärt om. B.l.a. då jag kollade om köpråg ang. en bil i 2008-2012 års klass på ett bilforum och funderade volvo och även hade mazda fick jag kommentarer att mazdan eller toyota är i en helt annan klass än moderna volvos.
Jag köpte oavsett ingen ny bil. Fortsätter med min gamla. Men jag har ingen personlig erfarenhet av volvos, men tyckte V50orna såg ut som intressanta bilar och man kunde hitta dieslar till bra priser. Jag vet inte om man kan lita på vad som sägs om bränsleförbrukningen, låter lite för bra. Tog detta från en annons på en finsk sida på en V50 2008 Diesel 1.6.
Stad: 6.3 l/100km
Landsväg: 4.3 l/100km
Blandat: 5.0 l/100km
Dock så kan ställa det mot vad du får för pengarna. Och där kanske man får mer för en Mazda eller Toyota. Man betalar ju trots allt rätt mycket mer för en premium bil.
Nu är ju V50in byggd på en Mazda/Ford så just den bilen kanske är lite tveksam att jämföra med
Hur är fården inuti?K Krux skrev:
Jag har en upplevelse av att dom är plastiga och inte så rejäla som Volvo.
Jag och hustrun har varsin Focus. Ca 15 år gamla, 2006 och '08. Båda har flexifuelmotorn (kamkedja) som vi bara kör på bensin och bara ca 1000:- i skatt.
De är lite plastiga invändigt men inte värre än andra bilar, tex Volvo V50.
Vi trivs bra med våra bilar. Det jag uppskattar mest är den eluppvärmda vindrutan och att de faktiskt är lite roliga att köra. Samt att de inte kostar så mycket att köpa begagnade.
De är lite plastiga invändigt men inte värre än andra bilar, tex Volvo V50.
Vi trivs bra med våra bilar. Det jag uppskattar mest är den eluppvärmda vindrutan och att de faktiskt är lite roliga att köra. Samt att de inte kostar så mycket att köpa begagnade.
Min passat har 2.0 men den heter kanske tfsi men det är rem.
Bytte själv vid 18' nu har den väl gått 24' så det går förhoppningsvis en stund till.
Synd som fn på rosten, motorn går bra pigg med turbo och 200hk, har inte bytt mycket på de 10åren jag haft den.
Bytte själv vid 18' nu har den väl gått 24' så det går förhoppningsvis en stund till.
Synd som fn på rosten, motorn går bra pigg med turbo och 200hk, har inte bytt mycket på de 10åren jag haft den.
1.2 och 1.4 tsi var katastrof.F fribygg skrev:
Själv erfarat det. Kaputt efter 23 månader och 19000 mil eller vad det var. Även växellådan var kass. Hela bilen kostade vw runt 190 tusen innan den fyllde 24 månader.
Företaget jag körde för hade 9 st och samtliga hade nya motorer inom 24 månader. Dessa var ecofuel då. Passat.
Har fått ett intressant problem på våran nyare bil en volvo v60 cross country -20. Den automatiska bakluckan som också har fotöppning öppnar ofta så fort man kommer inom räckhåll med nyckeln fast man inte har försökt öppna den. Den öppnar dock inte när man har nyckeln i bilen. Har provat med båda nycklarna.
Någon som hört om något liknande?
Det går inte att stänga av funktionen heller.
Någon som hört om något liknande?
Det går inte att stänga av funktionen heller.
verkstaden kan nog stänga av den med datorn en polare fick verkstan stänga av BältespåminnarenN Niq skrev:Har fått ett intressant problem på våran nyare bil en volvo v60 cross country -20. Den automatiska bakluckan som också har fotöppning öppnar ofta så fort man kommer inom räckhåll med nyckeln fast man inte har försökt öppna den. Den öppnar dock inte när man har nyckeln i bilen. Har provat med båda nycklarna.
Någon som hört om något liknande?
Det går inte att stänga av funktionen heller.
Beror väl på tillverkaren men enligt besiktningsmannen var det så på nyare bilar medans vi diskuterade en rostlagning på mazdan för några år sen.N Niq skrev:
Läst om det på andra bilar, fukt i givaren under bilen.N Niq skrev:Har fått ett intressant problem på våran nyare bil en volvo v60 cross country -20. Den automatiska bakluckan som också har fotöppning öppnar ofta så fort man kommer inom räckhåll med nyckeln fast man inte har försökt öppna den. Den öppnar dock inte när man har nyckeln i bilen. Har provat med båda nycklarna.
Någon som hört om något liknande?
Det går inte att stänga av funktionen heller.
Varje biltillverkare har ju instruktioner för vad som får svetsas, var svetsfogarna får läggas, svetsmetod, material mm. Eller om det ska limmas. Men idag med lättviktsmaterial, krockzoner mm så har det ju helt klart blivit besvärligare att fixa, åtminstone för privatpersoner.DennisCA skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Generellt så väl pickuper byggda för amerikanska marknaden slit-och-släng...