765 417 läst · 11 527 svar
765k läst
11,5k svar
Allt om bilen
En VAG som inte rostar har en passat 08 som är så rostig så det liknar inget...F fribygg skrev:Jo, vill man ha en focus i annorlunda kostym är väl V50 ett bra alternativ.
Jag själv valde VAG gruppen då hösten 2009 när jag skulle ha en ny snål diesel i en familjebil, Octavian med 1,6 TDI var rymlig, snål, ej rostbenägen för övrigt problemfri men partikelfiltret satte igen och bilprovningen kollar ju inte funktionen på partikelfilter så ingen lär ju veta om det finns nått innehåll i "burken" nu på sånna bilar eller om ägarna har rensat.
Verkar som om besiktningen kommer bli hårdare på att leta fusk med egr partikelfilter, adBlue osv
Finns tom fängelse i straffskalan
Vet inte riktigt v50 jag provade var diesel och lite mer hästar än min focus som har en liten bensinmotor. Men tycker det låter högre inuti en v50 än forden och jag tycker forden har lite bättre komfort . Men det är mitt tyckeM maria01 skrev:
Octavia verkar klara sig bra, Golf tycker jag verkar något bättre än Passat, som åtminstånde jag uppfattar haft problem på många sätt under många år, framvagnsupphängningar, elektriska handbromsar, dubbelmassesvänghjul och rost har inte alls drabbat lågprismärket skoda på samma sätt de gångna 15 åren, konstiga kvalitets prioriteringar på standard familjebil inom VAG kan tyckas.nino skrev:
Konstigt, golf, passat, octavia är ju alla byggda på samma "plattform" så i princip allt är väl lika på dem. Audi är väl bara på de större de trasslat till det och vridit på motorn så att bilen får lång näsa och kamremsbyte blir omöjligt, men det lär väl snart falla i glömska vilken ledd motorn satt på när allt blir elektriskt...F fribygg skrev:Octavia verkar klara sig bra, Golf tycker jag verkar något bättre än Passat, som åtminstånde jag uppfattar haft problem på många sätt under många år, framvagnsupphängningar, elektriska handbromsar, dubbelmassesvänghjul och rost har inte alls drabbat lågprismärket skoda på samma sätt de gångna 15 åren, konstiga kvalitets prioriteringar på standard familjebil inom VAG kan tyckas.
Det som verkar skilja mellan VAG bilarna i kvalitet är vilken variant på motor/drivlina de har. En kass variant är dålig i vilket märke den än sitter... Den "upplevda" kvaliteten varierar ju förstås, men jag känner mig inte övertygad att tex en audi är finare att åka än en skoda eller seat - det är nog mera känslan och statusen den ger på uppfarten än den faktiska komforten.
Jag har inte haft så gamla VAG bilar annat än en skoda oktavia jag hade som andrabil för ett par år sen, den var kopiöst ytrostig (typ "flygrost" eller ytrost, inte gravrost) på typ bärarmar och liknande under (de med tjockt gods) men syntes ingen rost alls på karossen. Mitt intryck är att den skulle fallit ihop ungefär samtidigt mekansikt och rostmässigt... Det var sista året av första generationen (05), tror nästa generation 05-> blev sämre rostmässigt i skärmar och dörrar. Generellt tycker jag inte man ser SÅ många VAG som ser ut som pundarrostiga bilar. Jag tror som sagt de mekaniskt dör innan de blivit för fula?
Skoda har väl haft strul med kamkedjan på tidigare modeller iafF fribygg skrev:Octavia verkar klara sig bra, Golf tycker jag verkar något bättre än Passat, som åtminstånde jag uppfattar haft problem på många sätt under många år, framvagnsupphängningar, elektriska handbromsar, dubbelmassesvänghjul och rost har inte alls drabbat lågprismärket skoda på samma sätt de gångna 15 åren, konstiga kvalitets prioriteringar på standard familjebil inom VAG kan tyckas.
många audi har ju luftfjädring och mer lyx och bättre ljuddämpning mott sina kusiner inom vag som bidrar till bättre komfortJ JohanLun skrev:Konstigt, golf, passat, octavia är ju alla byggda på samma "plattform" så i princip allt är väl lika på dem. Audi är väl bara på de större de trasslat till det och vridit på motorn så att bilen får lång näsa och kamremsbyte blir omöjligt, men det lär väl snart falla i glömska vilken ledd motorn satt på när allt blir elektriskt...
Det som verkar skilja mellan VAG bilarna i kvalitet är vilken variant på motor/drivlina de har. En kass variant är dålig i vilket märke den än sitter... Den "upplevda" kvaliteten varierar ju förstås, men jag känner mig inte övertygad att tex en audi är finare att åka än en skoda eller seat - det är nog mera känslan och statusen den ger på uppfarten än den faktiska komforten.
Jag har inte haft så gamla VAG bilar annat än en skoda oktavia jag hade som andrabil för ett par år sen, den var kopiöst ytrostig (typ "flygrost" eller ytrost, inte gravrost) på typ bärarmar och liknande under (de med tjockt gods) men syntes ingen rost alls på karossen. Mitt intryck är att den skulle fallit ihop ungefär samtidigt mekansikt och rostmässigt... Det var sista året av första generationen (05), tror nästa generation 05-> blev sämre rostmässigt i skärmar och dörrar. Generellt tycker jag inte man ser SÅ många VAG som ser ut som pundarrostiga bilar. Jag tror som sagt de mekaniskt dör innan de blivit för fula?
jag fick en ny firmabil en 2014 passat var så mycket strul men den bilen att jag vägra åka med den tillslut var på verkstan hela tiden
Tillvalen är kanske fler på Audi, på Skoda ingår ju det som de flesta väljer, och som saknas på en naken Audi. Jag har ännu inte förstått de som dras till Audi... VAG bilarna är absolut trevliga att köra, och Audi kanske har en nolla extra på priset, även om skämtet är att den extra nollan är bakom ratten. Förutom de i grillen altså.M maria01 skrev: