17 559 läst · 264 svar
18k läst
264 svar
Allmänn diskussion om AI
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 174 inlägg
Den här tråden var intressant till en början. Men någonstans kring inlägg 194 så spårade den ur. Synd. Nåväl, nu är det 2025 och jag kan varmt rekommendera Inga Strümke's bok. Den är osedvanligt lättläst.
Det jag lärt mig av den är att det tar en bra stund innan vi har AGI.
Idag är inte AI'n bättre än hur den har lärts upp av människor. Det finns många dråpliga exempel i boken på hur fel det kan gå med felaktiga indata. Det är inte bara slarv utan man missar självklara underförstådda faktorer vid inlärningen.
En annan brist i det neurala nätverk som används är att man inte kan ställa frågan till AI'n hur den kom fram till ett svar. Det duger inte. Jag skulle inte lita på en AI som inte kan redogöra sina referenser och kriterier för det svar som getts.
Ett direkt fel i dagens AI-modeller är att den formulerar svar som om det vore fakta.
Vi får se vart utvecklingen tar oss om några år.

Det jag lärt mig av den är att det tar en bra stund innan vi har AGI.
Idag är inte AI'n bättre än hur den har lärts upp av människor. Det finns många dråpliga exempel i boken på hur fel det kan gå med felaktiga indata. Det är inte bara slarv utan man missar självklara underförstådda faktorer vid inlärningen.
En annan brist i det neurala nätverk som används är att man inte kan ställa frågan till AI'n hur den kom fram till ett svar. Det duger inte. Jag skulle inte lita på en AI som inte kan redogöra sina referenser och kriterier för det svar som getts.
Ett direkt fel i dagens AI-modeller är att den formulerar svar som om det vore fakta.
Vi får se vart utvecklingen tar oss om några år.
Fast nu går utvecklingen allt fortare i en accelererande takt.
En version AI används för att träna modellen. Nästa blir smartare.
ChatGPT o1, o3, o4, mini, pro
Den här kille verkar ha koll
En version AI används för att träna modellen. Nästa blir smartare.
ChatGPT o1, o3, o4, mini, pro
Den här kille verkar ha koll
Vad händer i AI labben?
Kan AI (LLM) rymma om den får reda på att den ska stängas ner och ersätts?
Kan en AI göra saker mer än producera text?
Göra saker åt dig i verkliga livet?
Gan de modifiera sina mål?
Kan AI (LLM) rymma om den får reda på att den ska stängas ner och ersätts?
Kan en AI göra saker mer än producera text?
Göra saker åt dig i verkliga livet?
Gan de modifiera sina mål?
Jag provade ChatGPT CODE Pilot nyligen (i en annan tråd för att skriva en query SQL vilket jag inte ägnat mig åt på 25 år ).
Imponerande, men efter lite resonemang om funktion, dvs ändringar och tillägg så introducerade Code Pilot buggar som vilken programmerare som helst. 😳
Och så till något som ChatGPT är oförmögen att göra.
En bild av ett glas fullt av vin.
Fyll på ända upp till kanten.
Fyll på så mycket att det rinner över.
Imponerande, men efter lite resonemang om funktion, dvs ändringar och tillägg så introducerade Code Pilot buggar som vilken programmerare som helst. 😳
Och så till något som ChatGPT är oförmögen att göra.
En bild av ett glas fullt av vin.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll på ända upp till kanten.

Logga in
Skapa konto
Fyll på så mycket att det rinner över.

Logga in
Skapa konto
Nästan i klass med denna: 😂blackarrow skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-redigera-faerg-pa-skap.528706/#post-5886984
Renoverare
· Stockholm
· 18 742 inlägg
Jag var först imponerad över bing copilot (Open AI samma som chat gpt)
Men sedan såg jag att den lagt till sådana som redan fanns. Missat några osv.. Jag tror det är minnet som inte räcker för att den ska kunna göra en korrekt analys

Logga in
Skapa konto

new AccountRule
{
Name = "Aion Bank SA",
Type = 1,
Comment = 1,
Regex = new Regex("^958[0-9]{8}$")
},
new AccountRule
{
Name = "Klarna Bank",
Type = 1,
Comment = 2,
Regex = new Regex("^978[0-9]{8}$")
}.....
Men sedan såg jag att den lagt till sådana som redan fanns. Missat några osv.. Jag tror det är minnet som inte räcker för att den ska kunna göra en korrekt analys
Då vi sitter med vet inte hur många olika kod "språk" på jobbet ... så är AI extremt användbart.
Dock hallucinerar dem och dessutom ibland skriv som inte bara har buggar utan även inte ens fungerar med de versioner av språken som ska användas FASTÄN man explicit specar språkversionera.
Är man bara medveten om dessa begränsningar och använder AI för att få nya infallsvinklar på hur man ska skriva koden för att få det resultat man är ute efter så snabbar det upp jobbet med en faktor pi()
Dock hallucinerar dem och dessutom ibland skriv som inte bara har buggar utan även inte ens fungerar med de versioner av språken som ska användas FASTÄN man explicit specar språkversionera.
Är man bara medveten om dessa begränsningar och använder AI för att få nya infallsvinklar på hur man ska skriva koden för att få det resultat man är ute efter så snabbar det upp jobbet med en faktor pi()
Fick mig påmind att testa copilot igen. Laddade upp en manual på hundratals sidor med teknisk engelska. Istället för att köra ctrl+F och söka på nyckelord, så ställer man frågor till AIn på innehållet.AndersMalmgren skrev:
Jag var först imponerad över bing copilot (Open AI samma som chat gpt)
[bild]
[bild]
new AccountRule
{
Name = "Aion Bank SA",
Type = 1,
Comment = 1,
Regex = new Regex("^958[0-9]{8}$")
},
new AccountRule
{
Name = "Klarna Bank",
Type = 1,
Comment = 2,
Regex = new Regex("^978[0-9]{8}$")
}.....
Men det är som du säger, inget man riktigt vågar lite på, utan man får ställa en följdfråga på vilka sidor den hittar informationen och dubbelkolla ändå.
I vilket fall där det är nyckelord som förekommer hundratals gånger, så att söka på sådana med ctrl+F är poänglöst. Kan det underlätta i vilket fall.
Det är ju relevant kritik men jag blir ändå glad när det poppar upp nyheter där personer med kluriga sjukdomar efter åratal av läkarbesök och lidande med hjälp av AI får en diagnos och behandling. Jag misstänker att detta är ett av de områden som kommer se en enorm utveckling med AI, och tanken svindlar när man tänker på hur kvantumdatorerna kommer utveckla AIn.H heimlaga skrev:
ChatGPT ljuger som en häst travar...
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/pekades-ut-som-barnamordare-av-chat-gpt-anmaler-open-ai/
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/pekades-ut-som-barnamordare-av-chat-gpt-anmaler-open-ai/
Problemet med AI är hur de tränat modellerna och med vilken data.
Grundproblemet är att AI som sådan inte kan avgöra vad som är fakta och vad som är påhittat.
Och då de tränar AI:n tar den all data (med olika flaggor som tex fakta, påhittat , sant , falskt ) som absolut sanning. Och eftersom oftast är datat antingen inte flaggat alls (typ stulet, ej med upphovsrättsinnehavarens godkännande, hittat på nätet), eller felflaggat (av tidigare AI)
Resultaten blir där efter.
Tar vi då tex medicinsk bildanalys.
Där tar de massor med bilder av just det som ska bedömmas, och en stor mängd är redan bedömd av läkare och därmed "facit". Detta gör då att mängden falsk grundinfo som stoppas in är extremt liten i förhållande till sann grundinfo. Detta leder i sin tur till extremt bra bildanalyser
Men den generella AIn ... nja den har lång väg kvar.
Grundproblemet är att AI som sådan inte kan avgöra vad som är fakta och vad som är påhittat.
Och då de tränar AI:n tar den all data (med olika flaggor som tex fakta, påhittat , sant , falskt ) som absolut sanning. Och eftersom oftast är datat antingen inte flaggat alls (typ stulet, ej med upphovsrättsinnehavarens godkännande, hittat på nätet), eller felflaggat (av tidigare AI)
Resultaten blir där efter.
Tar vi då tex medicinsk bildanalys.
Där tar de massor med bilder av just det som ska bedömmas, och en stor mängd är redan bedömd av läkare och därmed "facit". Detta gör då att mängden falsk grundinfo som stoppas in är extremt liten i förhållande till sann grundinfo. Detta leder i sin tur till extremt bra bildanalyser
Men den generella AIn ... nja den har lång väg kvar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 742 inlägg
Jo sådant är den bättre på. Den är också bra på att korrigera texter. Brukar köra mina engelska blogtexter genom bing / chat gpt för att få de mer native likeengs skrev:
Fick mig påmind att testa copilot igen. Laddade upp en manual på hundratals sidor med teknisk engelska. Istället för att köra ctrl+F och söka på nyckelord, så ställer man frågor till AIn på innehållet.
Men det är som du säger, inget man riktigt vågar lite på, utan man får ställa en följdfråga på vilka sidor den hittar informationen och dubbelkolla ändå.
I vilket fall där det är nyckelord som förekommer hundratals gånger, så att söka på sådana med ctrl+F är poänglöst. Kan det underlätta i vilket fall.