Tänker att detta kan vara en tråd om råttor eftersom det redan finns en om möss. Här delar vi med oss tips och trix samt svarar på frågor.
Nu till mitt problem. För tio minuter sedan såg jag en rått springa ut under altanen. Jag har tre råttfällor sedan tidigare och tänker att jag ska placera dem snarast alla tre intill altanen. Vilket bete lämpar sig bäst mot råttor? Finns det andra tips och trix ni har som gör att jag kan mota iväg fanskapet?
Nu till mitt problem. För tio minuter sedan såg jag en rått springa ut under altanen. Jag har tre råttfällor sedan tidigare och tänker att jag ska placera dem snarast alla tre intill altanen. Vilket bete lämpar sig bäst mot råttor? Finns det andra tips och trix ni har som gör att jag kan mota iväg fanskapet?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 771 inlägg
Jag tror burfälla är det enda rimliga sättet att ta dem. Slagfällor verkar de inte gå i.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 403 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 403 inlägg
Jodå, jag har fångat flera råttor i slagfälla när jag bodde i Göteborg och råttorna drevs in i avloppet och upp i mitt hus källare när man byggde Kvillebäckens bostadsrätter, men man måste vara lite finurlig.Claes Sörmland skrev:
Det är inga problem att ta råttor med slagfälla, jag fick in råttor förra vintern, dessa tog jag med slagfälla modell större, agnade med jordnötssmör.
Jag köpte fem slagfällor (Mjölner) på Clas Olsson igår och idag kom Anticimex. De placerade ut några specialfällor utöver mina med lite annat bete. Får se om det hjälper.
Är det någon som testat ceder? Hur använder jag det i så fall?
Är det någon som testat ceder? Hur använder jag det i så fall?
Slagfälla kan funka utmärkt, och ibland inte alls. En del råttor är helt enkelt för skeptiska för att gå i en slagfälla. Vi filmade en råtta och halvdussinet slagfällor som låg överallt kring dess bo, och den var riktigt noga med att undvika dem. Killen från Anticimex som la dit tre av fällorna sa att råttor kan vara ”betesskygga” och akta sig noga för allt som är nytt. Han sa att man kan ha tur ibland om man lägger fällan intill väggen eller i ett trångt utrymme där råttan rör sig så att råttan råkar gå i den av misstag, men den här råttan var till och med för skeptisk för det.
Däremot gnagde råttan i sig av giftbetet som Anticimex la dit. ”Mat” som bara låg på marken var den tydligen inte skeptisk mot.
Däremot gnagde råttan i sig av giftbetet som Anticimex la dit. ”Mat” som bara låg på marken var den tydligen inte skeptisk mot.
Denna var inte skeptisk till betet och fällan, tog ca 1 timme från jag satte ut fällan tills den satt fast.
Troligen var den ganska hungrig då det inte finns något att äta i min källare.
Kanske svårt att se storleken men den var ca 20 cm + svans.
Jag tog ytterligare 2 till lite mindre kommande dagar, tills jag hittade vart de kom in i huset.
Troligen var den ganska hungrig då det inte finns något att äta i min källare.
Kanske svårt att se storleken men den var ca 20 cm + svans.
Jag tog ytterligare 2 till lite mindre kommande dagar, tills jag hittade vart de kom in i huset.
För några år sedan tog vi en råtta i trädgårdsboden med slagfälla och chokladrussin som bete. Vi såg dess ingångshål och la ett par fällor intill. Efter en halvtimme kollade vi första gången och då hade den gått i fällan, mitt på ljusan dag men inne i en mörk bod. Den råttan kan inte ens ha varit särskilt hungrig eftersom den proppade i sig fågelfrö under fågelmataren hela nätterna. Det verkar vara väldigt individuellt hur skeptiska dom är till bete.
Enligt killen från Anticimex är det inte jättenoga vad man har som bete, bara det doftar och sitter kvar i fällan. Jordnötssmör, korv, nougat… Deras giftbete hade två doftklossar på sig, den ena luktade aprikos och den andra luktade köttprodukt av något slag.
Enligt killen från Anticimex är det inte jättenoga vad man har som bete, bara det doftar och sitter kvar i fällan. Jordnötssmör, korv, nougat… Deras giftbete hade två doftklossar på sig, den ena luktade aprikos och den andra luktade köttprodukt av något slag.
Kan man ”röka ut” råttor från garaget? I så fal hur gör man upp rök?L Lilla Yk skrev:Tänker att detta kan vara en tråd om råttor eftersom det redan finns en om möss. Här delar vi med oss tips och trix samt svarar på frågor.
Nu hänger jag inte med alls - har någon pratat om att ”röka ut” från garaget? Däremot tror jag det är taktiskt smart att placera fällor i närheten av garaget då det säkert är ett utrymme som de söker sig till - gnager de på kablar i bilen kan det bli kostsamt.B beza skrev:
Anticimex hade en fälla som såg ut som en liten tunnel. Så fort råttan stack in huvudet smäller det. Killen på Anticimex sa att ibland kan råttor vilja krypa in i deras fällor för att gömma sig, så de får dubbel effekt av att de är som ett litet ”krypin”.
Hur som helst tror jag att man ska ha olika sorters fällor, jag har några mjölner utlagda i kombination med anticimezfällorna. Än så länge ingen råtta i någon fälla, men den kanske dragit eller blivit uppäten av grannkatten? Såg kattspår på altanen häromdagen 🙂
Tjänster
Populärt i forumet
-
container garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Friggebod, När grundmåla och vad?
Friggebod - vart sätter vi ventilation i denna?
Hur går jag tillväga för att byta mögelskadade väggar i garaget?
Mur till växthus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus