48 170 läst · 183 svar
48k läst
183 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
Jag tror inte du ska flytta fällorna efter dem. De är alldeles för smarta och misstänksamma för sånt. De är inte som dumma möss. Du måste istället få dom att vänja sig vid farligheterna. Så samma fällor på samma ställe hela tiden. Alltid intill en vägg eller mur och helst lite skyddat. Inga förändringar annat än nytt färskt bete ibland. Själv har jag mest tagit dom levande i burfälla med fallucka.S Saturnushuset skrev:
”Buren” är endast kompostgaller jag satt upp för att inte min hund ska dit och nosa, vilket han gör men innanför kompostgallrena står en låda gift från Anticimex och en Supercat och så ställde jag en plastlåda som de varit inuti tidigare över för att hunden skulle välta gallret och gå in i fällan med nosen. En cocker spaniel gör allt för mat 😱L Lilla Yk skrev:Vad är det för ”bur” som råttorna springer i? Jag hade testat att lägga två fällor längs med ”gallret” eftersom det ser ut som råttorna rör sig där. Jag vet inte var i Sverige du bor, men om du har plusgrader, ta lite korv eller gammalt kött i fällorna så du lockar in dem.
Julbelysning tror jag är ett bra komplement till fällorna - de gillar inte ljus. Även ättika verkar fungera i ditt fall, men viktigaste av allt är att fånga in dem. Tålamod är vad som gäller. Jag tycker själv de är svåra och jag fångar in fler möss än råttor just nu (grannarna verkar ha fler råttor - två stycken slogs tydligen ihjäl med spade häromdagen 😆)
Att Anticimex lagt ut gift tyder på att ni har riktigt allvarliga problem - hos oss har de vägrat trots att det konstaterats att det finns en population. Sminkat fattat det är biverkningarna så stora att de tar till det endast i yttersta nödfall. Personligen hade jag i dina kläder lagt ut kolsyrefällan också. Du behöver variera fällorna (och betena) om du ska få till det. Vilka husdjur är det som skulle kunna fastna i kolsyrefällan?
Jag har en ”gallerbur” gjord av armeringsnät över den andra Anticimexlådan (där de tog taberas på giftet) så jag kan ställa en sån över kolsyrefällan.
Det går katter här på nätterna och min hund. Vill inte att de stoppar in nos eller tass i fällan 😬
Bra tips, tack! Läste i tråden att först låta dem äta av betet utan att fällan är laddad så de tror att den är safe. Det ska jag testa, de är klipska och försiktiga jäklar vilket är synd för på så vis hinner de föröka sig i kubik.B Bombus pratorum skrev:Jag tror inte du ska flytta fällorna efter dem. De är alldeles för smarta och misstänksamma för sånt. De är inte som dumma möss. Du måste istället få dom att vänja sig vid farligheterna. Så samma fällor på samma ställe hela tiden. Alltid intill en vägg eller mur och helst lite skyddat. Inga förändringar annat än nytt färskt bete ibland. Själv har jag mest tagit dom levande i burfälla med fallucka.
Om man använder bete med choklad så lockar det inte katter mm.S Saturnushuset skrev:
Om man har fällan liknande i bild ovan så finns det en skyddstunnel som kan användas för att begränsa åtkomsten för andra djur.
Jag har ibland använt en tvåfärgad chokladkräm som egentligen är ett smörgåspålägg i vissa fällor men det finns även chokladbaserat bete att köpa till fällorna.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tillträdes datum tomt + geoteknisk undersökning
Hustillverkare -
ytterliggare en tråd om rördragning och installationstips vid FTX.
Ventilation -
Vad gäller för träd vid luftledning på egen tomt?
Trädgård allmänt -
Allmän tråd om VeraEdge
Villalarm & Hemautomation -
Allmän tråd för frågor, råd och tips om maskiner och verktyg i annonser?
Verktyg, Maskiner & Fordon