50 921 läst · 183 svar
51k läst
183 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
Hej! Förstår din panik. Du har inte haft råttor inne vad jag förstått? Tillräckligt med ute såklart.
Vi fick samma problem när en granne spann loss totalt med fågelmatning och ja jag vet inte vad som var tänkt att matas i de drivorna.. suck. Som brev på posten kom det ett gäng. Det gänget hade tydligen STOR umgänges krets.
Ett tips jag har som hjälpte oss mycket. Köp fällor på dollarstore. Kostar ca 30kr. Där är bra smäll i dessa! Sätt dessa längs husfasader och längs din altan. Bind fast en ståltråd och fäst där du kan så de inte kutar iväg med den. Jag limmade fast en mandel eller chokladbit med snabblim där betet ska sitta. Påsåvis kan de inte lika enkelt sno betet. Anticimex var tröga på att låta giftlådorna komma hit eller ens vara kvar men när vi var förbi 50st i slagfällor då sattes det ut igen. Håller tummarna för dig! Det är allt utom roligt att drabbas. Pepp till dig!
Vi fick samma problem när en granne spann loss totalt med fågelmatning och ja jag vet inte vad som var tänkt att matas i de drivorna.. suck. Som brev på posten kom det ett gäng. Det gänget hade tydligen STOR umgänges krets.
Ett tips jag har som hjälpte oss mycket. Köp fällor på dollarstore. Kostar ca 30kr. Där är bra smäll i dessa! Sätt dessa längs husfasader och längs din altan. Bind fast en ståltråd och fäst där du kan så de inte kutar iväg med den. Jag limmade fast en mandel eller chokladbit med snabblim där betet ska sitta. Påsåvis kan de inte lika enkelt sno betet. Anticimex var tröga på att låta giftlådorna komma hit eller ens vara kvar men när vi var förbi 50st i slagfällor då sattes det ut igen. Håller tummarna för dig! Det är allt utom roligt att drabbas. Pepp till dig!
Produkter som diskuteras: "snabblim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Väntar bara på att en vegan ska trilla in här och förfäras.
Tycker det bästa är vanliga slagfällor. Använd en hasselnötskärna som bete. Den sitter bra fast på fällan och blir inte dålig med tiden (funkar bra på mössfällor också). Sen var noga med att ladda fälla med hög känslighet så att utlösarbläcket är allra längst ut på pinnen. Det brukar inte behövas mer än några timmar eller en natt innan de sitter i fällan. Om man är ihärdig brukar det gå att utrota hela reviret. Sätt också ett snöre i fällan så råttan inte kan dra iväg med hela fällan. Att återanvända fällorna går alldeles utmärkt men man får diska rent dom med jämna mellanrum.S Saturnushuset skrev:Tack för allt stöd, känns så hopplöst och jobbigt just nu. Sitter och bevakar kameran i parti och minut 😂
”vad gör du på fritiden?”
”Kollar efter råttor på övervakningskameran”
Tragiskt ju 😬
Lite snabba att ta bort giftlådan kan jag tycka, även om den jag hade tidigare stod i en annan del av trädgården. Hade ett klarbärträdet (typ sura körsbär) där och de kalasade hejvilt på bären som trillade ner. Hann inte räfsa allt, en vindpust och det föll ner meningslösa bär. Det fick jag nedtaget för någon månad sen så det känns bra iaf.
Jag vågar inte återanvända fällorna om det nappar där, kastar allt i så fall. Har gjort likadant med musfällor på vinden. Inte bara att råttor är äckliga, sprider sjukdomar och förstör; det blir ju svindyrt med fällor, kameror och tiden jag lägger ner som jag kunde fakturerat kund istället…
Fortsättning följer…
Skaffa hink med en ramp. Fyll hinken med lite mat. Luckan på hinken skall vara en sån som snurrar..haha5810 skrev:
Du kommer att plocka många!
Invasion ? Hade det startats någon typ av större byggföretag ? exv tunnelsprängning.T Thomas Balogh skrev:Hej!
Jag lider med dig. Vi hade i vår förening en mer eller mindre invasion av råttor i somras. Enträget arbete med fällor gav resultat. Men det innebar också att fällorna skulle vittjas varje morgon. Inte roligt men med grillverktyg inköpta för ändamålet gick det trots allt bra. Det tog ca en månad att bli av med hela kullen som kom in från grannfastigheten.
Om du nu har råttfobi, finns ett alternativ från Anticimex som kan hjälpa. Det är ett abonnemang. De sätter ut en fälla modell större. Råttan går in i ”huset” och med en elstöt dödar den djuret. Inne i huset transporteras den döda råttan till en uppsamlingsbehållare. Via en mobilsignal får Anticimex då veta att fångst finns varvid de kommer och tömmer ”huset”. Minns inte vad det kostade men det var inte billigt.
Om du ändå ska använda fällor så är jordnötssmör ett ypperligt lockmedel.
Bonne chance
Thomas B
INGET för personer med råttfobi !E Elessara skrev:Hej,
Råkade av en slump se detta inlägg och fann faktiskt ett tips i en fb-grupp riktade mot oss med gård (som jag bor på) och problem med råttor. Jag tror verkligen detta kan hjälpa er som har stora problem med dessa - har inte orkat läsa igenom alla inlägg så kanske har någon redan tipsat om detta, då ber jag om ursäkt för upprepning (brukar alltid läsa igenom alla inlägg men sitter och jobbar så hann inte).
[länk]
Enligt en av medlemmarna var detta galet effektivt samt även humant för alla inblandande. Nu vet jag inte vad det kostar men hon ansåg det var värt varenda krona och skulle göra det igen om problemet uppstod.
Kanske kan vara idé kolla upp
ratting with terriers:
Inget är vattentätt och det är därför man ska trappa upp när råttorna börjar ta över. Bäst är givetvis om rovdjuren gör sitt jobb, men eftersom råttorna förökar sig extremt fort är det inte lätt att hinna med som rovdjur, då får man komplettera med fälla. Gift ska bara användas när det gått för långt och då är det bästa att låta Anticimex lägga ut det.H Håbbe01 skrev:
Jag tror inte heller det är fel att komplettera med egeninköpta fällor så att råttorna erbjuds ”valfrihet” - sannolikheten att fånga dem blir så mycket större då. Men som jag påpekade tidigare är jag övertygad om att man måste prata ihop sig med så många grannar som möjligt att lägga ut fällor då råttorna rör sig över stora områden - kan nämna att när det var som värst hittade vi till och med råttor påkörda på vägen, de var verkligen överallt
Du kan definitivt få problem även i utkanten av stan. Råttor finns överallt och rör sig över enorma ytor. De trivs när det inte är alltför öppet. När vi hade det som värst såg jag dem i mina buskar och min granne berättade för mig att de sprang rätt in i skogen när de gick ut i trädgården för att jaga iväg dem. Enda som gäller är att minska beståndet. Däremot TROR jag att de kanske är färre råttor i skogen då det finns fler rovdjur där, men som det stod i en faktabok jag läste för barnen när de var små ”det finns betydligt fler råttor än människor”Grannens Häck skrev:
Jag tror tyvärr inte att det går att utrota dem, men garanterat kan vi hjälpas åt att minska beståndet, men då måste man samarbeta rejält. Fler personer måste lägga ut fällor samtidigt som man undviker så gott det går att mata dem, tex genom att försluta sopor och annat ordentligt och ha lock på sopkärl (när det slarvas med detta kommer råttorna direkt). Kom ihåg också att råttfällor bevisligen även funkar på möss. Ha därför kvar dem även om råttorna upplevs vara borta. Det var så jag fångade min råtta förra veckan - i huvudsak hade jag fällan utlagd för att ta kål på möss då de härjar för fullt så här års.
Hur gör ni för att inte få allehanda annat småvilt i råttfällorna? Vi har ett råtthål som grävs upp igen inom ett par-tre dagar om vi fyller igen det. Anticimex ställde ut gift i ett par månader och trots att det gnagdes på giftet grävs hålet fortfarande upp.
Anticimex gav upp, så nu har vi ställt fyra råttfällor med jordnötssmör kring hålet och ställt en plastlåda upp och ner över hela kalaset med en tung sten ovanpå. Inget napp än på snart tre veckor, så det skulle kanske behövas fler fällor på andra ställen. Jag är bara rädd att man då fångar allt från koltrastar till grannens katt istället. Vi har ingen altan att lägga fällorna under (altanen är gjuten direkt på marken), och just koltrastarna kilar runt överallt under buskarna där grannkatterna inte kommer åt 🙄
Anticimex gav upp, så nu har vi ställt fyra råttfällor med jordnötssmör kring hålet och ställt en plastlåda upp och ner över hela kalaset med en tung sten ovanpå. Inget napp än på snart tre veckor, så det skulle kanske behövas fler fällor på andra ställen. Jag är bara rädd att man då fångar allt från koltrastar till grannens katt istället. Vi har ingen altan att lägga fällorna under (altanen är gjuten direkt på marken), och just koltrastarna kilar runt överallt under buskarna där grannkatterna inte kommer åt 🙄
Jag har aldrig varit med om att en fågel fastnat i en råttfälla. Det krävs en del kraft för att utlösa den. Däremot i mindre musfällor har jag vid enstaka tillfällen fått småfågel, men det är så sällsynt att jag inte upplever det som ett problem.M mrsnhp skrev:Hur gör ni för att inte få allehanda annat småvilt i råttfällorna? Vi har ett råtthål som grävs upp igen inom ett par-tre dagar om vi fyller igen det. Anticimex ställde ut gift i ett par månader och trots att det gnagdes på giftet grävs hålet fortfarande upp.
Med andra ord kan du med gott samvete ha kvar råttfällorna. Sprid de på olika ställen. Där jag fått napp har alltid varit längs husväggen - råttor gillar att springa längs väggar.
Slutligen vill jag påpeka att det är stor risk att möss också fastnar i fällorna då de också käkar samma saker som råttor. Dock inget att bekymra sig om, ta bort musen bara så fort som möjligt så att råttorna inte fattar att fällan är farlig (kom ihåg att de är rätt klipska).