35 258 läst · 139 svar
35k läst
139 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
Ja beställde i måndags något som heter Goodnature A24. Den fällan ska tydligen vara ovanligt effektiv. Den knockar råttorna med hjälp av en,,, hmm, kolsyrepatron, tror jag det skulle vara. Grannen har knockat flera råttor på kort tid med hjälp av en sådan.S Saturnushuset skrev:Hej!
Har gått igenom allas inlägg i den här tråden, har grav råttfobi och haft problem sen i våras i mitt kvarter.
En jobbig vår, sommar och höst med hög dos av skräck 😱
Anticimex ställde ut en låda med gift, de åt för glatta livet.
Lådan togs bort en fredag och på måndagen efter såg min dotter en jäkel springa in under trädäcket på ljusa dagen.
Anticimex hit igen med ny giftlåda.
Snön kom i förra veckan och jag såg tydliga spår. Hittade grävhål där jag täppt till med jord runt trädäcket.
Jag köpte en rörelsekamera och det tog fyra timmar efter den var uppsatt och en oinbjuden gäst dök upp. Sprang omkring och roade sig i runt en timme.
Kvällen efter (nästan exakt samma tid) dök två objudna gäster upp men stannade inte så länge. De två var mindre i storlek (barn till den första?).
De springer i planteringslådorna och in under trädäcket som är upphöjt.
Jag har panik och vågar inte gå ut på kvällen. Min hund spårar mycket när han är ute i trädgården så det är uppenbart att han känner att de finns där.
Long story, sorry.
Jag lutar åt att riva upp trädäcket som andra gjort här men det är ett stort arbete att genomföra i vintertid 🥶
Har någon köpt gift från utlandet? Hur funkar det och vad är riskerna om man beställer online? Vill helst inte åka fast för att ha fört in olagliga produkter.
Något annat bra tips som jag kan agera på? Känner mig helt uppgiven och rädd men går in i krigs-mode för de ska minsann inte vinna.
https://farmab.se/skadedjur/rattfal...SamjhJMVARE1jutFDJPVU_j25X50JtZYaAjg5EALw_wcB
Den är jag också sugen på. Du får gärna dela med dig av erfarenheterna från den.B Betterlead skrev:
Hej,
Råkade av en slump se detta inlägg och fann faktiskt ett tips i en fb-grupp riktade mot oss med gård (som jag bor på) och problem med råttor. Jag tror verkligen detta kan hjälpa er som har stora problem med dessa - har inte orkat läsa igenom alla inlägg så kanske har någon redan tipsat om detta, då ber jag om ursäkt för upprepning (brukar alltid läsa igenom alla inlägg men sitter och jobbar så hann inte).
https://www.qualitydetectiondogs.se/ratthund/
Enligt en av medlemmarna var detta galet effektivt samt även humant för alla inblandande. Nu vet jag inte vad det kostar men hon ansåg det var värt varenda krona och skulle göra det igen om problemet uppstod.
Kanske kan vara idé kolla upp
Råkade av en slump se detta inlägg och fann faktiskt ett tips i en fb-grupp riktade mot oss med gård (som jag bor på) och problem med råttor. Jag tror verkligen detta kan hjälpa er som har stora problem med dessa - har inte orkat läsa igenom alla inlägg så kanske har någon redan tipsat om detta, då ber jag om ursäkt för upprepning (brukar alltid läsa igenom alla inlägg men sitter och jobbar så hann inte).
https://www.qualitydetectiondogs.se/ratthund/
Enligt en av medlemmarna var detta galet effektivt samt även humant för alla inblandande. Nu vet jag inte vad det kostar men hon ansåg det var värt varenda krona och skulle göra det igen om problemet uppstod.
Kanske kan vara idé kolla upp
Redigerat:
Bästa vore om du kunde fånga in råttledaren och skicka hen på kockutbildning, så har du alltid någon som lagar gourmetmat i framtiden🍝
Luktar as och sedan börja motorlampan lysa. Omöjligt att besikta med. Köpte ett ozonaggregat och gasade ut dom. Dom jäklarna hade boat bakom handskfacket och gnagt av EN kabel till säkerhetsbältet.B Brotorpet skrev:
Om råttorna tar sig in i huset brukar det inte vara något problem att få Anticimex att sätta ut gift både inomhus/vind och runt huset. Om det "bara" är utomhus är det mindre troligt att försäkringen täcker.
Jag bor på två orter växelvis vilket gör det opraktiskt med fällor inomhus. Jag använder slagfällor runt huset som jag skruvar fast på en kort planka. Ett enkelt "hus" över (omvänt U) med täckta ändar (med ca 3 cm springa) för att undvika att katter och fåglar fastnar. Brukar ha två fällor i varje "hus" med en stående brädstump emellan så att inte "sprattel" utlöser båda. Har ca 5-6 små hus för möss och 1-2 större för råttor vid varje fastighet. Antalet anpassas så att inte alla är utlösta när man inte varit där på ett tag. Brukar sätta ut fällorna i början av augusti och så här framåt slutet av november är det låg aktivitet, de flesta är redan döda. Har inte fått in möss sen jag började med den här metoden.
Nougat tycker jag funkar bra för möss. Möss är dumma och går på "allt" men råttor är tvärtom listiga, bra att agna fällorna med bete utan att spänna dem de första 1-2 veckorna tills de äter betet regelbundet. Sen har de vant sig och går i fällorna. Har inget bra tips på råttbete eftersom jag har så få råttor men det ska vara åt protein/fett/kött-hållet. Nougat fungerar men finns kanske bättre.
Fastigheten bör man täta. Nästan omöjligt att helt stoppa möss men kan gå mot råttor beroende på hur huset ser ut, finmaskigt metallnät bra. Se till att inte grenar ligger mot huset eller att klätterväxter går upp nära takfoten. Har man klätterväxter eller skrovlig fasad bör även takfoten nätas.
Mata inte fåglarna. Däremot är jag tveksam till att fallfrukt spelar någon roll, gnagarnas intresse för frukt verkar väldigt begränsad men förstås säkrast att städa bort allt.
Jag bor på två orter växelvis vilket gör det opraktiskt med fällor inomhus. Jag använder slagfällor runt huset som jag skruvar fast på en kort planka. Ett enkelt "hus" över (omvänt U) med täckta ändar (med ca 3 cm springa) för att undvika att katter och fåglar fastnar. Brukar ha två fällor i varje "hus" med en stående brädstump emellan så att inte "sprattel" utlöser båda. Har ca 5-6 små hus för möss och 1-2 större för råttor vid varje fastighet. Antalet anpassas så att inte alla är utlösta när man inte varit där på ett tag. Brukar sätta ut fällorna i början av augusti och så här framåt slutet av november är det låg aktivitet, de flesta är redan döda. Har inte fått in möss sen jag började med den här metoden.
Nougat tycker jag funkar bra för möss. Möss är dumma och går på "allt" men råttor är tvärtom listiga, bra att agna fällorna med bete utan att spänna dem de första 1-2 veckorna tills de äter betet regelbundet. Sen har de vant sig och går i fällorna. Har inget bra tips på råttbete eftersom jag har så få råttor men det ska vara åt protein/fett/kött-hållet. Nougat fungerar men finns kanske bättre.
Fastigheten bör man täta. Nästan omöjligt att helt stoppa möss men kan gå mot råttor beroende på hur huset ser ut, finmaskigt metallnät bra. Se till att inte grenar ligger mot huset eller att klätterväxter går upp nära takfoten. Har man klätterväxter eller skrovlig fasad bör även takfoten nätas.
Mata inte fåglarna. Däremot är jag tveksam till att fallfrukt spelar någon roll, gnagarnas intresse för frukt verkar väldigt begränsad men förstås säkrast att städa bort allt.
Jag är likadan, drömmer om råttor och är rädd överallt, på min vakt hela tiden och har svårt att slappna av helt. Urjobbigt.H Hanja skrev:Det är så jäkla jobbigt med råttinvasion. Jag kunde inte tänka på nåt annat ett tag, och blev snudd på paranoid på råttorna 🙄. Vi tog dem både med hjälp av slagfälla och en sån där fälla med som ser ut att ha huggtänder. Vi fick ingen hjälp av försäkringen och Nomor då råttorna inte kom in i huset. Lycka till 💪🏻
Jag ska köpa ett gäng av den där fällan med huggtänder, verkar funka.
Så dåligt att inte få hjälp, det är ju det man vill förebygga; att de blir bofasta, letar sig inomhus, förstör och gnager. Anticimex har mycket att göra, antar att Nomor också har det hektiskt så de måste väl gradera allas problem. Tack! 🙏🏼
Tack snälla du! Ja, grannarna som matar fåglar med frön, mackor och annat finns det gott om här, trots att jag påtalat till dem att sluta med det. Hela området har problem med råttor även om Anticimex säger att blivit bättre.Göran Gustafsson skrev:När du är på gång att kriga ut råttorna så ta samtidigt redan på varifrån de kommer ( lr iaf försök..) jag har en granne som envisas att ge fåglar mat i form av brödkanter och h ibland halva frallor. Kan ju säga att det är inte småfåglarna som äter, som det är tänkt enl henne. En annan grannes katt tar en råtta emellanåt, men inte tillräckligt många. Jag menar att du kanske oxå har en 'råttuppfödare' i krokarna.. Kriga på. Jag håller på dig
I somras hoppade de runt i trädgårdarna med plommon i munnen mitt på ljusa dagen.
Har iaf fått några grannar att plocka upp fallfrukt och tömma sina komposter på ätbart.
När det gäller råttor gör en kontroll av hela området ca 500 m i olika riktningar för någon måste medvetet eller omedvetet ge dem mat. Vanligaste är sopor på marken eller sopkärl som inte är täta. Om ni fixar detta kommer råttorna ganska fort försvinna. Detta är det enklaste sättet. Skaffa katt eller iller fungerar också. Jag har sätt att det börjar komma p-piller för råttor, då försvinner de inom 2 år ca. Råttan är mycket klok när den ser att någon annan råtta äter något och blir dålig och dör så undviker de detta. Det är djurplågeri att ge dem preparat som Warfarin (ex märke Waran). Jag förstår att det är besvärligt med ha dem springande runt husen samt att de kan göra skada på elledningar m.m. Men så länge det finns mat och skydd att bo så kommer det att komma tillbaka vilket gift ni än lägger ut. OBS! barn och djur som igelkottar, hundar, fåglar samt ekorrar kan få tag på det så köp inget på nätet! Det är förbjudet att själv hantera dessa gifter!L Lilla Yk skrev: