49 718 läst · 183 svar
50k läst
183 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
Har testat med vitlöksklyftor, ättika, kaffesump, kanel och rådjurstjära under trädäcket men det hjälper inte.B Brotorpet skrev:
Hört om enris men inte testat. Undrar just var man får tag på det? Pepparmyntsolja ska också testas men apoteket säljer inte längre och Ica hade inte heller. Får googla det.Unikt namn skrev:
S Saturnushuset skrev:Hej!
Har gått igenom allas inlägg i den här tråden, har grav råttfobi och haft problem sen i våras i mitt kvarter.
En jobbig vår, sommar och höst med hög dos av skräck 😱
Anticimex ställde ut en låda med gift, de åt för glatta livet.
Lådan togs bort en fredag och på måndagen efter såg min dotter en jäkel springa in under trädäcket på ljusa dagen.
Anticimex hit igen med ny giftlåda.
Snön kom i förra veckan och jag såg tydliga spår. Hittade grävhål där jag täppt till med jord runt trädäcket.
Jag köpte en rörelsekamera och det tog fyra timmar efter den var uppsatt och en oinbjuden gäst dök upp. Sprang omkring och roade sig i runt en timme.
Kvällen efter (nästan exakt samma tid) dök två objudna gäster upp men stannade inte så länge. De två var mindre i storlek (barn till den första?).
De springer i planteringslådorna och in under trädäcket som är upphöjt.
Jag har panik och vågar inte gå ut på kvällen. Min hund spårar mycket när han är ute i trädgården så det är uppenbart att han känner att de finns där.
Long story, sorry.
Jag lutar åt att riva upp trädäcket som andra gjort här men det är ett stort arbete att genomföra i vintertid 🥶
Har någon köpt gift från utlandet? Hur funkar det och vad är riskerna om man beställer online? Vill helst inte åka fast för att ha fört in olagliga produkter.
Något annat bra tips som jag kan agera på? Känner mig helt uppgiven och rädd men går in i krigs-mode för de ska minsann inte vinna.
Läste om en som duttar på lite tjära runt sitt hus och det funkade väldigt bra…S Saturnushuset skrev:Tack för allt stöd, känns så hopplöst och jobbigt just nu. Sitter och bevakar kameran i parti och minut 😂
”vad gör du på fritiden?”
”Kollar efter råttor på övervakningskameran”
Tragiskt ju 😬
Lite snabba att ta bort giftlådan kan jag tycka, även om den jag hade tidigare stod i en annan del av trädgården. Hade ett klarbärträdet (typ sura körsbär) där och de kalasade hejvilt på bären som trillade ner. Hann inte räfsa allt, en vindpust och det föll ner meningslösa bär. Det fick jag nedtaget för någon månad sen så det känns bra iaf.
Jag vågar inte återanvända fällorna om det nappar där, kastar allt i så fall. Har gjort likadant med musfällor på vinden. Inte bara att råttor är äckliga, sprider sjukdomar och förstör; det blir ju svindyrt med fällor, kameror och tiden jag lägger ner som jag kunde fakturerat kund istället…
Fortsättning följer…
Han plockade på egen tomt (jag är från skogen).S Saturnushuset skrev:
Jag har sett små enrisknippen på en trädgårdshandel här i Srockholm, men prislappen på dessa knippen bjöd tyvärr inte in till att införskaffa volymen som krävs för att lägga längs hela altanen.
Det är så jäkla jobbigt med råttinvasion. Jag kunde inte tänka på nåt annat ett tag, och blev snudd på paranoid på råttorna 🙄. Vi tog dem både med hjälp av slagfälla och en sån där fälla med som ser ut att ha huggtänder. Vi fick ingen hjälp av försäkringen och Nomor då råttorna inte kom in i huset. Lycka till 💪🏻S Saturnushuset skrev:Tack för allt stöd, känns så hopplöst och jobbigt just nu. Sitter och bevakar kameran i parti och minut 😂
”vad gör du på fritiden?”
”Kollar efter råttor på övervakningskameran”
Tragiskt ju 😬
Lite snabba att ta bort giftlådan kan jag tycka, även om den jag hade tidigare stod i en annan del av trädgården. Hade ett klarbärträdet (typ sura körsbär) där och de kalasade hejvilt på bären som trillade ner. Hann inte räfsa allt, en vindpust och det föll ner meningslösa bär. Det fick jag nedtaget för någon månad sen så det känns bra iaf.
Jag vågar inte återanvända fällorna om det nappar där, kastar allt i så fall. Har gjort likadant med musfällor på vinden. Inte bara att råttor är äckliga, sprider sjukdomar och förstör; det blir ju svindyrt med fällor, kameror och tiden jag lägger ner som jag kunde fakturerat kund istället…
Fortsättning följer…
När du är på gång att kriga ut råttorna så ta samtidigt redan på varifrån de kommer ( lr iaf försök..) jag har en granne som envisas att ge fåglar mat i form av brödkanter och h ibland halva frallor. Kan ju säga att det är inte småfåglarna som äter, som det är tänkt enl henne. En annan grannes katt tar en råtta emellanåt, men inte tillräckligt många. Jag menar att du kanske oxå har en 'råttuppfödare' i krokarna.. Kriga på. Jag håller på digS Saturnushuset skrev:Hej!
Har gått igenom allas inlägg i den här tråden, har grav råttfobi och haft problem sen i våras i mitt kvarter.
Lådan togs bort en fredag och på måndagen efter såg min dotter en jäkel springa in under trädäcket på ljusa dagen.
Snön kom i förra veckan och jag såg tydliga spår. Hittade grävhål där jag täppt till med jord runt trädäcket.
Jag köpte en rörelsekamera och det tog fyra timmar efter den var uppsatt och en oinbjuden gäst dök upp. Sprang omkring och roade sig i runt en timme.
Kvällen efter (nästan exakt samma tid) dök två objudna gäster upp men stannade inte så länge. De två var mindre i storlek (barn till den första?).
Jag har panik och vågar inte gå ut på kvällen. Min hund spårar mycket när han är ute i trädgården så det är uppenbart att han känner att de finns där.
Long story, sorry.
Jag lutar åt att riva upp trädäcket som andra gjort här men det är ett stort arbete att genomföra i vintertid 🥶
Har någon köpt gift från utlandet? Hur funkar det och vad är riskerna om man beställer online? Vill helst inte åka fast för att ha fört in olagliga produkter.
Något annat bra tips som jag kan agera på? Känner mig helt uppgiven och rädd men går in i krigs-mode för de ska minsann inte vinna.
Prova vippbräda över hink, väldigt effektivt.... 👍
Vi har ett Stenhus och de grävde hål intill grunden. Där fyllde vi först med glas och över det cement. Men senare tog vi kalk i förebyggande syfte. Då blev det inga nya hål där. Finns väl någon form av vibrator att sätta i gräsmattan mot sork. Kanske kan passa även råttor. Sedan finns det något att sätta i kontakter, som ger ett ljud, som inte människor hör, men råttor. Det kan ju förebygga att de tar sig in. Verkar inte som du fått in dem än. Det är verkligen jobbigt att ha dem omkring sig.
Hade prGusten2915 skrev:
Hade problem med en råtta som flyttade in i vårt kök och bodde där och åt upp "allt" i köket, inklusive hoprullat kycklingnät som jag proppade de allt större hålen med.S Saturnushuset skrev:Hej!
Long story, sorry.
Slutade med att vi fick byta hele köket...
Problemet med den (och andra råttor utanför) är att de är smarta.
Har haft alla möjliga olika fällor, och de har gått och plockat betet (Snickers och dubbelnougat är favoriter) och ändå klarat sig undan.
Till skillnad från möss så äter/tuggar de allt.... och skadar därmed en massa.
Så det där med att en förutsättning är att det finns mat är ju.... hopplöst.
Eller som Anticimexsnubben sa: -Hur råttor tänker: Allt som inte är bajs är godis.
Begär mer gift och råttor från Anticimex, ring kommunen och be dem sätta fällor/gift i avloppen/dagbrunnar/annat.
Där det finns människor finms det råttor, så det är antagligen inte en isolerad företeelse bara hos er.
Gör det så obekvämt som möjöigt för dem.... och lycka till!
Det är väl just för råttor man kan få gift, för möss är dom extremt restriktiva.
Och att ta möss med slagfällor är ju hopplöst, man måste tömma dom hela tiden och jag har mest möss på vinden, jag kan inte hålla på att klättra upp dit på stege en gång i timmen typ.
Får väl vara glad att det inte är råttor iaf..
Och att ta möss med slagfällor är ju hopplöst, man måste tömma dom hela tiden och jag har mest möss på vinden, jag kan inte hålla på att klättra upp dit på stege en gång i timmen typ.
Får väl vara glad att det inte är råttor iaf..
Hej!S Saturnushuset skrev:Hej!
Long story, sorry.
Jag lider med dig. Vi hade i vår förening en mer eller mindre invasion av råttor i somras. Enträget arbete med fällor gav resultat. Men det innebar också att fällorna skulle vittjas varje morgon. Inte roligt men med grillverktyg inköpta för ändamålet gick det trots allt bra. Det tog ca en månad att bli av med hela kullen som kom in från grannfastigheten.
Om du nu har råttfobi, finns ett alternativ från Anticimex som kan hjälpa. Det är ett abonnemang. De sätter ut en fälla modell större. Råttan går in i ”huset” och med en elstöt dödar den djuret. Inne i huset transporteras den döda råttan till en uppsamlingsbehållare. Via en mobilsignal får Anticimex då veta att fångst finns varvid de kommer och tömmer ”huset”. Minns inte vad det kostade men det var inte billigt.
Om du ändå ska använda fällor så är jordnötssmör ett ypperligt lockmedel.
Bonne chance
Thomas B