35 258 läst · 139 svar
35k läst
139 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
Köp in lite egna slagfällor också. Jag tog en råtta förra veckan i min mjölnerfälla. Funkade utmärkt med korv som beteS Saturnushuset skrev:Hej!
Har gått igenom allas inlägg i den här tråden, har grav råttfobi och haft problem sen i våras i mitt kvarter.
En jobbig vår, sommar och höst med hög dos av skräck 😱
Anticimex ställde ut en låda med gift, de åt för glatta livet.
Lådan togs bort en fredag och på måndagen efter såg min dotter en jäkel springa in under trädäcket på ljusa dagen.
Anticimex hit igen med ny giftlåda.
Snön kom i förra veckan och jag såg tydliga spår. Hittade grävhål där jag täppt till med jord runt trädäcket.
Jag köpte en rörelsekamera och det tog fyra timmar efter den var uppsatt och en oinbjuden gäst dök upp. Sprang omkring och roade sig i runt en timme.
Kvällen efter (nästan exakt samma tid) dök två objudna gäster upp men stannade inte så länge. De två var mindre i storlek (barn till den första?).
De springer i planteringslådorna och in under trädäcket som är upphöjt.
Jag har panik och vågar inte gå ut på kvällen. Min hund spårar mycket när han är ute i trädgården så det är uppenbart att han känner att de finns där.
Long story, sorry.
Jag lutar åt att riva upp trädäcket som andra gjort här men det är ett stort arbete att genomföra i vintertid 🥶
Har någon köpt gift från utlandet? Hur funkar det och vad är riskerna om man beställer online? Vill helst inte åka fast för att ha fört in olagliga produkter.
Något annat bra tips som jag kan agera på? Känner mig helt uppgiven och rädd men går in i krigs-mode för de ska minsann inte vinna.
Mat, bostad och vatten.
Det är råttornas tre krav.
Saknas ett kriterium drar råttorna. De lever i grupp.
Alternativet är förstått att döda hela klanen.
Finns förutsättningarna kvar dröjer det däremot inte länge tills nya flyttar in.
Det är råttornas tre krav.
Saknas ett kriterium drar råttorna. De lever i grupp.
Alternativet är förstått att döda hela klanen.
Finns förutsättningarna kvar dröjer det däremot inte länge tills nya flyttar in.
Jag har två slagfällor (en Mjölner och en annan grå variant) på två ställen där de synts. Noll intresse än så länge men jag får ha tålamod eftersom jag läst här att det kan ta tid att få dem att ”lita på” betet. Har lagt nötcrème i den ena och twix i den andra.L Lilla Yk skrev:
Låter helt galet att de inte hjälpte dig mer än så, tröttsamt och frustrerande. Samtidigt förökar sig råttorna i hög takt och när Anticimex väl tar action har råttorna tagit över.haha5810 skrev:
Tack för tipset, ska googla direkt
Den ser liten ut, funkar den för råttor? Fick två sådana mot möss av Anticimex så de står i uteförrådet (tomt förråd). Ska kolla in dessa, tack!Gusten2915 skrev:
Galet svårt att inte möta de tre behoven när man har en villaträdgård 😬 mat hittar de hos andra som matar fåglar 🙄, fallfrukt som inte plockas upp. Bostad fixar de lätt genom att gräva gångar och vatten har de i grannens damm. Hopplöst, precis som du säger så kommer de tillbaka om de mår gott någonstans.V Vindens skrev:
Har läst hela din tråd och all din kamp, hur har det gått? Asfalterade du hela tomten? 😬
Tog Anticimex bort giftdosorna innan ”trafiken” avtog?
Hos oss brukar de fylla på med gift och bete tills de noterar att råttorna inte äter mer. Vi har ofta dosor i 3-4 månader i taget. Men eftersom jag har en idiot till granne, som låter fallfrukt ligga och ruttna i månader på gräsmattan trots tillsägelser, så återkommer råttorna. 4-5 år i rad har vi behövt ta in Anticimex, som har berättat att vi inte är ensamma i området…
Jag kör slagfällor i tillägg, och har lyckats ta några. Som du säger, det blir ett krig! Men behöver nog köpa nya fällor, då de jag har tycks ha blivit tröga och inte alltid löser ut.
Har tyvärr inga bra tips - håller med dig i att det ju är hopplöst att bli av med råttor när man har trädgård, och grannar som inte tar ansvar.
Hos oss brukar de fylla på med gift och bete tills de noterar att råttorna inte äter mer. Vi har ofta dosor i 3-4 månader i taget. Men eftersom jag har en idiot till granne, som låter fallfrukt ligga och ruttna i månader på gräsmattan trots tillsägelser, så återkommer råttorna. 4-5 år i rad har vi behövt ta in Anticimex, som har berättat att vi inte är ensamma i området…
Jag kör slagfällor i tillägg, och har lyckats ta några. Som du säger, det blir ett krig! Men behöver nog köpa nya fällor, då de jag har tycks ha blivit tröga och inte alltid löser ut.
Har tyvärr inga bra tips - håller med dig i att det ju är hopplöst att bli av med råttor när man har trädgård, och grannar som inte tar ansvar.
Tack för allt stöd, känns så hopplöst och jobbigt just nu. Sitter och bevakar kameran i parti och minut 😂
”vad gör du på fritiden?”
”Kollar efter råttor på övervakningskameran”
Tragiskt ju 😬
Lite snabba att ta bort giftlådan kan jag tycka, även om den jag hade tidigare stod i en annan del av trädgården. Hade ett klarbärträdet (typ sura körsbär) där och de kalasade hejvilt på bären som trillade ner. Hann inte räfsa allt, en vindpust och det föll ner meningslösa bär. Det fick jag nedtaget för någon månad sen så det känns bra iaf.
Jag vågar inte återanvända fällorna om det nappar där, kastar allt i så fall. Har gjort likadant med musfällor på vinden. Inte bara att råttor är äckliga, sprider sjukdomar och förstör; det blir ju svindyrt med fällor, kameror och tiden jag lägger ner som jag kunde fakturerat kund istället…
Fortsättning följer…
”vad gör du på fritiden?”
”Kollar efter råttor på övervakningskameran”
Tragiskt ju 😬
Lite snabba att ta bort giftlådan kan jag tycka, även om den jag hade tidigare stod i en annan del av trädgården. Hade ett klarbärträdet (typ sura körsbär) där och de kalasade hejvilt på bären som trillade ner. Hann inte räfsa allt, en vindpust och det föll ner meningslösa bär. Det fick jag nedtaget för någon månad sen så det känns bra iaf.
Jag vågar inte återanvända fällorna om det nappar där, kastar allt i så fall. Har gjort likadant med musfällor på vinden. Inte bara att råttor är äckliga, sprider sjukdomar och förstör; det blir ju svindyrt med fällor, kameror och tiden jag lägger ner som jag kunde fakturerat kund istället…
Fortsättning följer…
Bilden ljuger lite man får rätt stora möss i den tog en dubble förra veckan köpte trisslott men inte
Jäkla gissel det där med möss och råttor. Hade möss I bilen förrförra året och googlade hej vilt. I ren desperation hittade jag tips om ättika och lök som skulle va bra. Värsta var bara att det luktade som löksill när jag sen skulle använda bilen 😂😅
Kämpa! 🙌
Kämpa! 🙌