1 123abc skrev:
Håller tummarna att fällan fungerar bra hos dig.
Tack snälla, jag hoppas på det också. Igår spatserade en råtta vid entrén, fällorna verkar ointressanta men det gäller att ha tålamod.

Jag och dottern klippte ner växterna i planteringslådan igår så de inte ska få skydd av bambu, känns lite trist efter allt byggande, grävarbete och plantering som jag gjort de senaste två åren men det är viktigare att de försvinner så får jag planera om trädgården inför nästa år istället.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Jag förstår din oro helt och fullt. Råttorna är alldeles för smarta, men eftersom jag själv lyckats locka in dem i fällor vet jag att de inte är omöjliga. Det är mycket bra att du filmar dem. När du väl fått in din första fångst (tro mig, det kommer hända förr eller senare) så tror jag det är bra om du dokumenterar vad du gjorde som var rätt. Hur var fällorna placerade? Vilket bete användes? Hur betedde sig råttorna innan de gick in i fällan? Sådant är väldigt lärorikt och om du vill kan du dela med dig av erfarenheterna här i tråden. Jag är av den bestämda uppfattningen att det går att minska beståndet i sitt bostadskvarter om alla grannar samarbetar med fällor och kunskap, men det går också att minska beståndet i hela Sverige om kunskapen om råttbekämpning ökar - dessutom är jag övertygad om att varje råtta som fångas in tjänar ALLA på, oavsett om man bor i Kiruna, Malmö eller Kuala Lumpur. Råttorna rör sig över enorma områden och de förökar sig ständigt. Skulle hela Sverige vara involverat skulle det skapa enorma synergier.

En sak till jag kom på som komplement är att gärna använda ättika i städningen. Råttor hatar lukten. Dock måste du försäkra dig om att underlaget tål ättika. Tror inte det är så bra på kakel tex. Jag själv torkar alltid bordet med hjälp av ättika- har en blomspruta som jag blandat ättika med vatten. Superbra att städa med, blir väldigt rent och lukten gör det obekvämt för alla gnagare. Även om fällor är huvudspåret kan vi komplettera med tricks som gör det obekvämt för dem.
Du har helt rätt i det du skriver.

Väldigt frustrerande när jag har minst två grannar som matar fåglarna, trots att jag känner dem väl, pratat med dem om min råttfobi och att de etablerat sig hos mig. Den ena grannen har dock lagt ut eget gift i ett utrymme där spår från råttor synts och som är skyddat från andra djur så det är bra.

Bra tips att dokumentera, jag ska skriva ner allt jag gjort i en logg så hoppas jag det ska ge resultat snart.

Ättika använder jag alltid vid städning inomhus, kör det även i sopkärlen efter varje sophämtning när det är plusgrader. Det bränner växter så det används inte i mina planteringar men kör på ogräs.
Jag har även sprutat ättika längsmed fasaden nere vid bottenplattan och läste på en site att man ska tvätta ytorna man ser att de stryker vid eftersom de lämnar efter sig fett längsmed väggar/fasad som lockar andra råttor 🤢
Dock sprayade jag i helgen med ättika vid entrén där de håller till och det har inte hjälpt. De vänjer sig fort vid dofterna de skyr. Sprayar även ättika ner i hålen de gräver och så täpper jag till men det grävs nya hål varje dag.

Idag grät jag en skvätt av uppgivenhet, mental trötthet och konstant anspänning över det här.

Senare idag kommer några UF-ungdomar som ska riva en liten hundkoja, plocka med sig lastpallar och lite annat som ska till tippen. Röja, röja, röja är det som gäller.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
I intrestin skrev:
Vad heter din fälla? Söker en bra sådan för möss.
Sådana man får som kund hos Länsförsäkringar kan kolla vad de heter när jag kommer hem

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Använd engångshandskar när ni hanterar fällor för att minska människodoft.

• Gilla
Saturnushuset och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Använd engångshandskar när ni hanterar fällor för att minska människodoft.
Det gör jag alltid, trippla till och med 😂 är liksom äcklad av fällan även om den är helt ny. Tänk även på att inte ta på den i affären, jag tog mina Supercat med en påse och sen la dem i en papperspåse direkt.

Än så länge tomt i mina fällor men får ge det lite tid.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
S Saturnushuset skrev:
Tänk även på att inte ta på den i affären
Tror du inte butikspersonalen har tagit i dem?

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte butikspersonalen har tagit i dem?
Jo, det tror jag förstås att de har och säkert andra så därför tänker jag att en mindre som petar på den desto mindre männoskodoft men det är säkerligen överdrivet agerande från mitt håll 😂

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
S Saturnushuset skrev:
det är säkerligen överdrivet agerande från mitt håll
Ingen aning faktiskt. Men en rejäl rengöring innan utplacering kanske får bort dofter och är klokt? Sen vet jag inte hur rädda de egentligen är för de har väl inga större betänkligheter mot att ge sig in i bostadshus exempelvis och där borde det stinka människa.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen aning faktiskt. Men en rejäl rengöring innan utplacering kanske får bort dofter och är klokt? Sen vet jag inte hur rädda de egentligen är för de har väl inga större betänkligheter mot att ge sig in i bostadshus exempelvis och där borde det stinka människa.
Så sant, de verkar orädda för många källor till mat. Jag hoppas att någon av mina fällor ska ge utdelning snart 😈

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
B Betterlead skrev:
Japp, återkommer när jag fått den levererad och monterad.
Lite äcklig bild kanske,,, men efter ca fem dagar på en plats - ingen fångst. Ny plats och efter 3-4 dagar, detta.

• Död råtta under en svart och orange automatisk råttfälla märkt "A24", omgiven av vått gräs och mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
123abc och 2 till
  • Laddar…
B Betterlead skrev:
Lite äcklig bild kanske,,, men efter ca fem dagar på en plats - ingen fångst. Ny plats och efter 3-4 dagar, detta.
Vilken bra känsla ändå! Ska flytta på mina fällor för det nappar inte riktigt.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Jag tror på att variera betet lite. Kött funkade bra för mig, men sen när det blev minusgrader verkar doften avta. Provar nu jordnötter. För möss vet jag att punchpraliner är klockrent, vet inte hur det funkar för råttor

• Gilla
Saturnushuset
  • Laddar…
Lite uppdatering från råttnästet:
Still going…Anticimex var här igår och konstaterade att de länsat allt deras gift som placerades för 3 veckor sen. Det var ett slags pastabete så nu la hon in starkare grejer eftersom de verkade trivas i den lådan.

Jag klippte ner alla växter och lagt ut julbelysning överallt (det ser ut som Ett päron till farsa just nu och bjuder grannar och förbipasserande på den snackisen 😂🙈), sprayat med ättika längsmed husgrunden där jag sett att de strukit runt. Det blev tyst på kameran men så såg jag nya grävhål på andra sidan trädäcket och flyttade kameran dit.
Två timmar gick och sen dök en fet och stor rackare upp som verkade känna sig som hemma.
Dagen efter placerade jag en Supercat precis vid hålet men det har inte gett något resultat. De har redan bete på när jag köpte men jag kanske ska komplettera med eget också? Hur gör ni andra?

Igår syntes en lite mindre så de har väl fött ungar under mitt trädäck.

Jag har inte ställt ut kolsyrefällan ännu för jag behöver fixa något som skyddar den med tanke på husdjur och andra djur som jag vill ska leva.

Känner mig inte lika panikslagen och hysterisk längre men är fortfarande rädd varje gång jag går utanför dörren, speciellt mellan 15-08, vilket är ganska stor del av dygnets timmar 😱 de är iaf inte rädda för oss, häromdagen satt en och tryckte uppe på trädäcket när min son blev hämtad. Jag såg den på kameran efteråt.

Fortsatt krigsföring med andra ord. Bjussar på lite actionfilmer för den som önskar.

• Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Jag tror på att variera betet lite. Kött funkade bra för mig, men sen när det blev minusgrader verkar doften avta. Provar nu jordnötter. För möss vet jag att punchpraliner är klockrent, vet inte hur det funkar för råttor
Ska lägga i nytt bete imorgon i alla fällorna. Stort tack, väldigt tacksam över alla i den här tråden som stöttar och kommer med tips istället för att förminska eller skratta åt min rädsla. 🙏🏼

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
S Saturnushuset skrev:
Lite uppdatering från råttnästet:
Still going…Anticimex var här igår och konstaterade att de länsat allt deras gift som placerades för 3 veckor sen. Det var ett slags pastabete så nu la hon in starkare grejer eftersom de verkade trivas i den lådan.

Jag klippte ner alla växter och lagt ut julbelysning överallt (det ser ut som Ett päron till farsa just nu och bjuder grannar och förbipasserande på den snackisen 😂🙈), sprayat med ättika längsmed husgrunden där jag sett att de strukit runt. Det blev tyst på kameran men så såg jag nya grävhål på andra sidan trädäcket och flyttade kameran dit.
Två timmar gick och sen dök en fet och stor rackare upp som verkade känna sig som hemma.
Dagen efter placerade jag en Supercat precis vid hålet men det har inte gett något resultat. De har redan bete på när jag köpte men jag kanske ska komplettera med eget också? Hur gör ni andra?

Igår syntes en lite mindre så de har väl fött ungar under mitt trädäck.

Jag har inte ställt ut kolsyrefällan ännu för jag behöver fixa något som skyddar den med tanke på husdjur och andra djur som jag vill ska leva.

Känner mig inte lika panikslagen och hysterisk längre men är fortfarande rädd varje gång jag går utanför dörren, speciellt mellan 15-08, vilket är ganska stor del av dygnets timmar 😱 de är iaf inte rädda för oss, häromdagen satt en och tryckte uppe på trädäcket när min son blev hämtad. Jag såg den på kameran efteråt.

Fortsatt krigsföring med andra ord. Bjussar på lite actionfilmer för den som önskar.

[video]
[video]
Vad är det för ”bur” som råttorna springer i? Jag hade testat att lägga två fällor längs med ”gallret” eftersom det ser ut som råttorna rör sig där. Jag vet inte var i Sverige du bor, men om du har plusgrader, ta lite korv eller gammalt kött i fällorna så du lockar in dem.

Julbelysning tror jag är ett bra komplement till fällorna - de gillar inte ljus. Även ättika verkar fungera i ditt fall, men viktigaste av allt är att fånga in dem. Tålamod är vad som gäller. Jag tycker själv de är svåra och jag fångar in fler möss än råttor just nu (grannarna verkar ha fler råttor - två stycken slogs tydligen ihjäl med spade häromdagen 😆)

Att Anticimex lagt ut gift tyder på att ni har riktigt allvarliga problem - hos oss har de vägrat trots att det konstaterats att det finns en population. Som jag fattat det är biverkningarna så stora att de tar till det endast i yttersta nödfall. Personligen hade jag i dina kläder lagt ut kolsyrefällan också. Du behöver variera fällorna (och betena) om du ska få till det. Vilka husdjur är det som skulle kunna fastna i kolsyrefällan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.