50 059 läst · 183 svar
50k läst
183 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
Nej, ingen har pratat om att röka ut råttor, därav min fråga. Tråden skall handla om olika tips - kan det vara ett bra sätt?L Lilla Yk skrev:Nu hänger jag inte med alls - har någon pratat om att ”röka ut” från garaget? Däremot tror jag det är taktiskt smart att placera fällor i närheten av garaget då det säkert är ett utrymme som de söker sig till - gnager de på kablar i bilen kan det bli kostsamt.
Anticimex hade en fälla som såg ut som en liten tunnel. Så fort råttan stack in huvudet smäller det. Killen på Anticimex sa att ibland kan råttor vilja krypa in i deras fällor för att gömma sig, så de får dubbel effekt av att de är som ett litet ”krypin”.
Hur som helst tror jag att man ska ha olika sorters fällor, jag har några mjölner utlagda i kombination med anticimezfällorna. Än så länge ingen råtta i någon fälla, men den kanske dragit eller blivit uppäten av grannkatten? Såg kattspår på altanen häromdagen 🙂
Vi har täppt till alla ingångar men råttan finns kvar (kamera). Att öppna garaget oh göra rök kan detta fungera eller är det tveksamt?
Hmmm… jag skulle aldrig våga göra det själv pga alla eventuella biverkningar. Placera ut ordentligt med fällor istället längs väggarna. Kanske går att testa olika beten, någon fälla får korv, en annan fisk, en tredje choklad.B beza skrev:
Jag har testat även sådana här musstörare som är kraftfulla. Även om de kostar en slant kanske det kan vara värt att prova, men jag tror ändå fällor är bäst
Så ser min fälla utL Lilla Yk skrev:Tänker att detta kan vara en tråd om råttor eftersom det redan finns en om möss. Här delar vi med oss tips och trix samt svarar på frågor.
Nu till mitt problem. För tio minuter sedan såg jag en rått springa ut under altanen. Jag har tre råttfällor sedan tidigare och tänker att jag ska placera dem snarast alla tre intill altanen. Vilket bete lämpar sig bäst mot råttor? Finns det andra tips och trix ni har som gör att jag kan mota iväg fanskapet?
En variant som användes av en bostadsrättsförening i Malmö som jag gjorde jobb åt förra året är denna:
https://skadedjursbutiken.se/p/goodnature-a24-mus-och-rattfalla/
Det finns andra som säljer denna, troligen till lägre pris.
https://skadedjursbutiken.se/p/goodnature-a24-mus-och-rattfalla/
Det finns andra som säljer denna, troligen till lägre pris.
Tidigare så kunde man köpa rökpatroner hos Lantmännen som användes för att röka ut grävlingar ur sina gryt, kolla om det finns något liknande idag.B beza skrev:
Du har nog rätt, det är nog inte hälsosamt att andas in rök.... Jag vill gärna undvika att döda råttan (om det går) - skall titta på musstörare, det kanske skulle hjälpa att hålla garaget råttfritt när vi väl blir av med denna (det är första gången på 20 år vi har fått en råtta)L Lilla Yk skrev:Hmmm… jag skulle aldrig våga göra det själv pga alla eventuella biverkningar. Placera ut ordentligt med fällor istället längs väggarna. Kanske går att testa olika beten, någon fälla får korv, en annan fisk, en tredje choklad.
Jag har testat även sådana här musstörare som är kraftfulla. Även om de kostar en slant kanske det kan vara värt att prova, men jag tror ändå fällor är bäst
Tack för tipset!!! Jag hoppas att råttan går i burfällan som vi har ställt ut, annars får vi kanske köpa denna.maxmsm skrev:
Besserwisher
· The Great North
· 985 inlägg
Det som kan vara svårt när man ska fånga råttor är att de inte alltid tar nya fällor eller gift, om de redan har ett sätt att skaffa mat. Man bör se till att hundens torrfoder osv är borta så att råttorna tvingas skaffa ny mat. Hade en kund som höll på i en evighet. Råttan tog aldrig fällan tills de upptäckte ett matförråd bakom sockeln i köket. När det var rensat där gick råttan i fällan. Men precis som med att det finns puckade människor finns det garanterat en och en annan puckad råtta som tänker "ohh jordnötssmör, ikväll är det fest🥳 BAM!"
Vi försökte tämja råttan genom att sprida lite hundfoder runt fällan, den har ätit upp allt, men verkar inte våga ta det som ligger i fällan. Jag blev riktigt imponerad hur "ordentlig" den är - vi hittade sovstället finbäddat med spån (den hade vi i garaget), på andra sidan garaget var det toalett. Hoppas den går in i fällan, annars blir vi tvungna att ta Anticimex... Testar jordnötssmör idag 😊Manganbangan skrev:Det som kan vara svårt när man ska fånga råttor är att de inte alltid tar nya fällor eller gift, om de redan har ett sätt att skaffa mat. Man bör se till att hundens torrfoder osv är borta så att råttorna tvingas skaffa ny mat. Hade en kund som höll på i en evighet. Råttan tog aldrig fällan tills de upptäckte ett matförråd bakom sockeln i köket. När det var rensat där gick råttan i fällan. Men precis som med att det finns puckade människor finns det garanterat en och en annan puckad råtta som tänker "ohh jordnötssmör, ikväll är det fest🥳 BAM!"
Vet man var råttan går och ingången så kan man ha en snara utav pianotråd eller en giljotinE Einh skrev:
Besserwisher
· The Great North
· 985 inlägg
Det är svårt till och med för skadedjursbekämparna så lycka till 😉🙌B beza skrev:Vi försökte tämja råttan genom att sprida lite hundfoder runt fällan, den har ätit upp allt, men verkar inte våga ta det som ligger i fällan. Jag blev riktigt imponerad hur "ordentlig" den är - vi hittade sovstället finbäddat med spån (den hade vi i garaget), på andra sidan garaget var det toalett. Hoppas den går in i fällan, annars blir vi tvungna att ta Anticimex... Testar jordnötssmör idag 😊
Om du menar elektroniska ultraljud då är det bevisat att dom inte fungerar.L Lilla Yk skrev:
In the 1980s, the Federal Trade Commission (FTC) charged manufacturers of these devices with false advertising and made them return money to customers because the devices were determined to not effectively repeal or eliminate pests from homes and gardens.
Redigerat: