1 160 584 läst · 13 578 svar
1161k läst
13,6k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Grannens 2 katter var som tur var ilsk på fästing transportörer och jagade bort dem från de 4 närmaste tomterna så de tidiga vårväxterna klarade sig och det var mindre fästingar !!!N Nyikåk skrev:
Vi har en hel klan med rådjur som vi matar höst/vinter/vår. På sommaren äter de upp alla skott som kommer så för oss är det ett ytterst välfungerande samarbete. De rör inte en enda blomma, inte hos oss iaf. Sedan har vi inte heller en villaträdgård utan 5 ha skog, äng, göl, berg, gräsmattor, bär och svampmark. Skogen består av urskog och är inte till för att avverkas på något sätt så länge den är i vår ägo. Vi var även de enda här omkring som slapp granbarkborren. Vet inte om det beror på att skogen inte är planterad?. Gallrar ur med jämna mellanrum vilket sedan blir till ved till kaminen 😀.
Jag gillar vilda djur, och hade inte haft något emot rådjur eller hjortar. Men när man bor mitt i en villamatta är man glad för igelkottar, grodor och fåglar.N Nyikåk skrev:
Nu när de är så ingosade med mattes doft, varför det?K Kakelugnen566 skrev:
Bästa jag råkade ut för när jag skulle bädda rent var att jag, som vanligt, sliter upp allt som en korv och slänger ut på altanen för avskakning. Plötsligt började ena korven röra sig. Det visade sig att Pelle hade lyckats ta sig in i påslakanet. Helt omöjligt att se då vi har så fluffiga stora täcken 😂
Jag vet! Men nån gång behöver de ju bytas! 🥰4774 skrev:
Nu när de är så ingosade med mattes doft, varför det?
Bästa jag råkade ut för när jag skulle bädda rent var att jag, som vanligt, sliter upp allt som en korv och slänger ut på altanen för avskakning. Plötsligt började ena korven röra sig. Det visade sig att Pelle hade lyckats ta sig in i påslakanet. Helt omöjligt att se då vi har så fluffiga stora täcken 😂
Sedan vi inhägnade tomten (4000 m2) kommer inte rådjuren in, och därför (trorj ag) har vi inga fästingar.E Elektra skrev:Har man fästingmedel till katterna kan de ändå bära in dem och ”smitta” andra. Däremot så är ju katten skyddad då fästingarna dör när de suger blod. Jag har hittat krypande fästingar både i sängen och på hundarna.
Så fort temperaturen går över nollan vaknar de vidriga krypen till liv. Nu finns det hela Norrlandskusten med, taigafästingen har krupit ner från Finland och tål kylan bättre + mindre trevliga flyttar in med flyttfåglarna och riskerar att etablera sig nu när det är varmare året om.
Hunden som håller sig innanför staketet har haft en eller ett par på de senaste 10 åren medan katten som kryper under staketet har några fler.
Det var inte för fästingarna som vi inhägnade, utan mer för att hålla vargen borta men det funkade för bägge.❤️
Administrator
· Skåne
· 8 047 inlägg
Precis som Doris och Laban, vi köpte fina sängar till dem och båda två hoppar ur dem lika snabbt som man lägger dem där. 🙄
Någon annan som varit med om detta;
Har två katter och en hund, en katt (långhprig) har serresto under fästingsäsongen sedan flera år, fungerar utmärkt mot fästningar och vi har inte sett en loppa på år.
Hunden har bravecto, samma sak där.
Den nya katten (se bild) har bravecto (droppas i nacken och varar 12v.
Nu har vi börjat få in loppor, sannolikt via nya katten. Hittar inga PÅ honom, men vi får bett och hittar enstaka loppor i sängen när han legat där. Så, vi tror vi har skurken men var fasiken får HAN dem från? De verkar inte leva på honom så han måste böra dem fr någonstans till oss. Hur kommer vi till rätta med det, det börjar bli irriterande med bett och äckligt m loppor (även om det är enstaka) i sängen…
Har två katter och en hund, en katt (långhprig) har serresto under fästingsäsongen sedan flera år, fungerar utmärkt mot fästningar och vi har inte sett en loppa på år.
Hunden har bravecto, samma sak där.
Den nya katten (se bild) har bravecto (droppas i nacken och varar 12v.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi börjat få in loppor, sannolikt via nya katten. Hittar inga PÅ honom, men vi får bett och hittar enstaka loppor i sängen när han legat där. Så, vi tror vi har skurken men var fasiken får HAN dem från? De verkar inte leva på honom så han måste böra dem fr någonstans till oss. Hur kommer vi till rätta med det, det börjar bli irriterande med bett och äckligt m loppor (även om det är enstaka) i sängen…
Redigerat: