1 160 584 läst · 13 578 svar
1161k läst
13,6k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Tro
Tror jag hittills har plockat bort ett 10 tal på Pelle. Under högsäsong så är det vad jag plockar bort per dag på honom. Stackarn 🥰. Fia får kanske 2 per år.K Kakelugnen566 skrev:
4774 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fy då! Du menar 10 fästingar som har bitit sig fast? Den som jag hittade ramlade av från hans päls när han låg i mitt knä.
Han springer ut och in på kvällarna och igår ville han ut vid 11-tiden, kollade ut vid 4-tiden men ingen Hamp där. Vid 8 tittade jag ut och då låg han i lådan igen! Jättekul! Och därifrån gick han till min säng....̀
Fästingsäsong här nere är från slutet av februari till början av november.
Ena katten och hunden har fått fästingmedel för en månad sedan, gammelkatten som inte går ut tänkte jag avvakta med, men så hittade jag en på henne. Hon är ute 30 mim per dag och bara i trädgården, hur är det möjligt?!?!?
Nu blir det serresto för henne igen, och extra kollar på människorna
Ena katten och hunden har fått fästingmedel för en månad sedan, gammelkatten som inte går ut tänkte jag avvakta med, men så hittade jag en på henne. Hon är ute 30 mim per dag och bara i trädgården, hur är det möjligt?!?!?
Hampus har bott hos mig snart ett år men inte märkt ngra fästingar på honom, förutom den igår kväll som ramlade av hans päls.KristinaRT skrev:
Mig är dom inte intresserade av så det är ju bra.
Min granne däremot får fästingar jättelätt bara av att vara i trädgården och den är knappast vildvuxen. Så de dras till olika människor, dom rackarna!
Jupp, han är visserligen långhårig men pälsen är tunn och fin så de små rackarna kommer lätt in i lurvet och suger sig fast medans Fias päls är så tät att de knappt tar sig in.K Kakelugnen566 skrev:[bild]
Fy då! Du menar 10 fästingar som har bitit sig fast? Den som jag hittade ramlade av från hans päls när han låg i mitt knä.
Han springer ut och in på kvällarna och igår ville han ut vid 11-tiden, kollade ut vid 4-tiden men ingen Hamp där. Vid 8 tittade jag ut och då låg han i lådan igen! Jättekul! Och därifrån gick han till min säng....̀
Fästingsäsongen är nog lika här i Stockholmsområdet som i Skåne. Länge sedan vi hade någon vinter att tala om. Tyvärr.
Har ni rådjur på besök i trädgården?KristinaRT skrev:
Precis som mygg, så länge gubben är i närheten så hugger de honom alla gånger. Tyvärr tål han inte myggstick medans jag inte ens får den klassiska kliande lilla bulan. Vilket jag helt sonika är för att jag låter dem välja ställe och suga i sig det de behöver utan att störa dem 😄.K Kakelugnen566 skrev:Hampus har bott hos mig snart ett år men inte märkt ngra fästingar på honom, förutom den igår kväll som ramlade av hans päls.
Mig är dom inte intresserade av så det är ju bra.
Min granne däremot får fästingar jättelätt bara av att vara i trädgården och den är knappast vildvuxen. Så de dras till olika människor, dom rackarna!
K Kakelugnen566 skrev:[bild]
Har man fästingmedel till katterna kan de ändå bära in dem och ”smitta” andra. Däremot så är ju katten skyddad då fästingarna dör när de suger blod. Jag har hittat krypande fästingar både i sängen och på hundarna.4774 skrev:
Så fort temperaturen går över nollan vaknar de vidriga krypen till liv. Nu finns det hela Norrlandskusten med, taigafästingen har krupit ner från Finland och tål kylan bättre + mindre trevliga flyttar in med flyttfåglarna och riskerar att etablera sig nu när det är varmare året om.
Precis det är orsaken till att jag vid minsta misstanke om fästingburna sjd brukar fråga om patient har haft en fästing eller om de har hund/katt hemma. Såg en studie som visade att 50% av personer m konstaterad borrelia inte visste att de haft en fästing 🥶E Elektra skrev:Har man fästingmedel till katterna kan de ändå bära in dem och ”smitta” andra. Däremot så är ju katten skyddad då fästingarna dör när de suger blod. Jag har hittat krypande fästingar både i sängen och på hundarna.
Så fort temperaturen går över nollan vaknar de vidriga krypen till liv. Nu finns det hela Norrlandskusten med, taigafästingen har krupit ner från Finland och tål kylan bättre + mindre trevliga flyttar in med flyttfåglarna och riskerar att etablera sig nu när det är varmare året om.
Självklart kan de det, jag kan sitta och gosa med Pelle i soffan och rätt vad är så känner jag något krypa på mig. Nyper den direkt med fingrarna och spolar ner den i toaletten. Pelle är väldigt känslig för medicin så tyvärr fungerar det inte. Men vi är alltid noga med att kolla oss själva efter dessa små djur efter en dag i trädgården. Brukar väl få ca 2 per år men upptäcker dem så fort de sätter sig. Gärna på venusberget av någon anledning 🫤E Elektra skrev:Har man fästingmedel till katterna kan de ändå bära in dem och ”smitta” andra. Däremot så är ju katten skyddad då fästingarna dör när de suger blod. Jag har hittat krypande fästingar både i sängen och på hundarna.