1 062 219 läst · 12 824 svar
1062k läst
12,8k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 516 inlägg
Konrad kallade vi honom. Kanske inte vild från början men vild då han gick i vårt grannskap och då handlade det om flera kilometer. Man såg hans tassar i snön på vintermorgnar hur han traskade omkring i sitt stora revir och spöade katter. Var han kom ifrån är det ingen som vet.
Han gick oblygt in och åt mat hos mig, även om jag satt i köket och hejade på honom. Mina tre dåvarande katter flydde. På vägen ut sprayade han kylen, varje gång.
Det gick så småningom att klappa honom, så helt vild var han inte. Såg då en chans att få honom till veterinär. Men när jag väl tog i honom så insåg jag att han bestod av 10 kg muskler. Så glöm att få in honom i en bur. Han fick gå ett annat öde till mötes istället för att få frid i grannskapet.
Han gick oblygt in och åt mat hos mig, även om jag satt i köket och hejade på honom. Mina tre dåvarande katter flydde. På vägen ut sprayade han kylen, varje gång.
Det gick så småningom att klappa honom, så helt vild var han inte. Såg då en chans att få honom till veterinär. Men när jag väl tog i honom så insåg jag att han bestod av 10 kg muskler. Så glöm att få in honom i en bur. Han fick gå ett annat öde till mötes istället för att få frid i grannskapet.
Ja man ska nog vara försiktig om man tänker bråka med en vältränad vildkatt.Bo.Siltberg skrev:Konrad kallade vi honom. Kanske inte vild från början men vild då han gick i vårt grannskap och då handlade det om flera kilometer. Man såg hans tassar i snön på vintermorgnar hur han traskade omkring i sitt stora revir och spöade katter. Var han kom ifrån är det ingen som vet.
Dom vildkatter vi tog hand om vägde ca 4kg. Dom tog ändå fullvuxna harar. Grannarnas hundar var rädda för dom. Då var det ändå hundar i storlek med Schäfer och Golden retriever.
Låter som det är dags att skaffa en chippad lucka. Hjälper såklart inte ute men, då är ju iaf huset ett säkert område.D dicliff skrev:Har försökt i flera år att ta reda på vems katt det är men ingen vet.
Eller iaf säger sig veta.
Närmaste grannen (bor 75 m bort) har kastrerat sina tre katter.
Det vet jag säkert. Den senast kastrerade katten hade dock
varit utekatt i flera år innan.
Näst närmaste granne (bor 250 m bort) säger sig ha sina
(detta var för flera år sedan) på någon sorts p-piller som han
ger dem via maten men han känner inte igen katten.
Båda dessa grannar har katter som liknar den jag har filmat sprayandes.
Stor, pälsig, ståtlig katt med borstig svans.
Sist jag filmade sprayandet hade dock närmsta grannen rakat sin katt.
Nästnäst närmaste granne (bor 350 m bort) är allergisk
mot både katter och gräs mm och har ingen katt.
Nästa granne (bor 500 m bort) och då är det nästan för långt
att gå för en katt enligt vad jag har hört. Vet inte om han har katt.
Övriga grannar bor närmare 1 km bort
Vi har fått en ny granne för något halvär sedan (150 m bort)
i ett hus som stått tomt många år men det är osannolikt att det
är därifrån katten kommer för det är våtmark genom skogen.
Vet inte om de har katt.
L Lucif3r skrev:
Hur kommer det sig att inte hunden hjälper till?D dicliff skrev:Har försökt i flera år att ta reda på vems katt det är men ingen vet.
Eller iaf säger sig veta.
Närmaste grannen (bor 75 m bort) har kastrerat sina tre katter.
Det vet jag säkert. Den senast kastrerade katten hade dock
varit utekatt i flera år innan.
Näst närmaste granne (bor 250 m bort) säger sig ha sina
(detta var för flera år sedan) på någon sorts p-piller som han
ger dem via maten men han känner inte igen katten.
Båda dessa grannar har katter som liknar den jag har filmat sprayandes.
Stor, pälsig, ståtlig katt med borstig svans.
Sist jag filmade sprayandet hade dock närmsta grannen rakat sin katt.
Nästnäst närmaste granne (bor 350 m bort) är allergisk
mot både katter och gräs mm och har ingen katt.
Nästa granne (bor 500 m bort) och då är det nästan för långt
att gå för en katt enligt vad jag har hört. Vet inte om han har katt.
Övriga grannar bor närmare 1 km bort
Vi har fått en ny granne för något halvär sedan (150 m bort)
i ett hus som stått tomt många år men det är osannolikt att det
är därifrån katten kommer för det är våtmark genom skogen.
Vet inte om de har katt.
Så fin 😻S swirve skrev:Kisse har nu en vecka kvar till "förlossning" och är rund som en boll. Den normalt rätt nätta katten har gått från 3.4kg till 5.1kg så förväntar oss en hel skock ungar. Ska bli grymt spännande! Stackarn ligger mest och sover, gärna där det är lite svalare som på gnistskyddet framför spisen eller i handfatet.
[bild][bild]
Vår Misse lyckades locka till sig tre olika hankatter när hon marsade. Närmaste granne bodde drygt två km bort, så absolut att de går långt när sexualdriften kallar. Alla tre hanarna fick sig ett nyp, för de tre kattungarna såg precis ut som sina fäder: en svart och långhårig, en korthårig och tigerrandig på långa ben, en grårandig med tätt sittande ögon.N Niq skrev:
Vill jag veta vilket öde?Bo.Siltberg skrev:Konrad kallade vi honom. Kanske inte vild från början men vild då han gick i vårt grannskap och då handlade det om flera kilometer. Man såg hans tassar i snön på vintermorgnar hur han traskade omkring i sitt stora revir och spöade katter. Var han kom ifrån är det ingen som vet.
Vi fick in en vildkatt för några vintrar sedan när det var 12-17 minus länge. Vi döpte honom till Pricken och med mitt försiktiga närmande och lugnande sätt så satt katten snart som klistrad på mig. Han lämnade mig inte en enda sekund. Vi tog honom till veterinären och kastrerade, chipmärkte och allmän undersökning . Veterinären trodde att han var mellan 6-8 år. Att han rimligen tyvärr var en sk sommarkatt var uppenbart för så tillgiven och gosig blir nog inte en vildkatt på så kort tid. Satte in annonser överallt, lappar överallt, anmälde till polisen men ingen hörde av sig. Tyvärr gick han inte ihop med våra två missar så när det efter 6 månader blev en plats ledig på Södertälje katthem så var min far snäll och körde dit honom . Själv kände jag mig som elakast i världen och tårarna flödade när jag gav honom till pappa.
Men han blev inte kvar på katthemmet mer än en vecka innan han fick en ny familj. Katthemmet tackade för att vi gjort honom till en så välanpassad katt som älskade att vara med människor. Jag tror inte att det var vi som gjorde det. Jag vet att det var den han var, alldeles av sig själv ♥️♥️♥️
För att dörren till tvättstugan är konstant stängd sedan jag fått4774 skrev:
hela soffan och mattan under bordet nerkissad av Gustav.
Han har den ovanan att om han anser att jag ska komma
och klappa honom när han sitter i soffan så klagar han högljutt.
Och om jag inte kommer inom en halv sekund så kommer det
en STOR pöl i soffan eller på mattan.
Har skrivit om detta flera gånger redan.
Har nu haft dynorna på tvätt och har ingen lust att göra om proceduren,
Jag funderade allvarligt på det och frågade här på torumet och fickL Lucif3r skrev:
då veta att dessa luckor inte funkar om man har metall runt luckan.
Jag har en 30 cm tunnel som är gjord av lättmetall som går genom
väggen så den skulle antagligen sabba hela konstruktionen.
Den som skrev på forumet (minns inte vem det var, kan ha varit du)
sa att han var tvungen att trycka ut katten innan luckan öppnade.
Om jag minns rätt igen.
Hade det inte varit för denna metalltunnel så hade jag köpt
den typen av lucka föe länge sen, "in a heartbeat"!
Nu är det så att luckan sitter på inre väggen.
Det får mig att spåna på att han kanske lätt kan gå ut
men får svårt att komma in igen.
Har ingen lust att lägga ut kanske 1300 kr på en lucka
plus några hundra på jobbet och sen funkar det inte!
Så har man kastat pengarna i sjön.
Det går väl inte att få pengarna tillbaka på en begagnad grej,
plus att man har fått upp sina förhoppningar och sen faller
allt som en pankaka.😢
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 516 inlägg
Nej. Din historia har upprepats även hos mig ett antal gånger.4774 skrev:
En katt gick ca 2 mil då förra ägaren flyttade. Den kom tillbaka till matter på nya addressen.
En annan märklig katt, Sissie, visade sig vara supertam och kastrerad men ingen som kände till vem som ägde henne. Hon fick nytt hem.
En annan okänd äldre katthane var snäll och lämnades till katthem.
etc
Och några katter gick detta öde till mötes då de inte gick att få tama eller ens få tag i, bl.a en superfin långhårig katt men som troligen fötts upp i det fria.
Ah ok... Ingen aning om metallen skulle störa, men det är absolut möjligt. Och nej, definitivt inte jag som sa att man fick trycka ut katten Enda var att mina surkärringar var lite för fina i kanten för att orka vänta den 0.1 sekund det tar innan luckan låses uppD dicliff skrev:Jag funderade allvarligt på det och frågade här på torumet och fick
då veta att dessa luckor inte funkar om man har metall runt luckan.
Jag har en 30 cm tunnel som är gjord av lättmetall som går genom
väggen så den skulle antagligen sabba hela konstruktionen.
Den som skrev på forumet (minns inte vem det var, kan ha varit du)
sa att han var tvungen att trycka ut katten innan luckan öppnade.
Om jag minns rätt igen.
Hade det inte varit för denna metalltunnel så hade jag köpt
den typen av lucka föe länge sen, "in a heartbeat"!
Nu är det så att luckan sitter på inre väggen.
Det får mig att spåna på att han kanske lätt kan gå ut
men får svårt att komma in igen.
Har ingen lust att lägga ut kanske 1300 kr på en lucka
plus några hundra på jobbet och sen funkar det inte!
Så har man kastat pengarna i sjön.
Det går väl inte att få pengarna tillbaka på en begagnad grej,
plus att man har fått upp sina förhoppningar och sen faller
allt som en pankaka.😢