1 096 082 läst · 13 199 svar
1096k läst
13,2k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
I det här läget vill man ju inte riskera att göra saken värre än vad den är och förvirra den stackars kraken... svårt att veta vad som är "minst fel". Kollade på Ica, men såg ingen parfymerad kattsand där, så då får vi isf söka vidare. En idé är ju att isf fasa ut den och sakta öka på kvoten träpellets. Suck, varför blev man inte kattpsykolog? Men visst är han gullig?!Alfredo skrev:Trist! Jag skulle absolut börja med att använda samma sand som uppköparen haft. Går säkert att byta ut "på sikt" men i detta läget känns det värt att prova med samma. Skulle mycket väl kunna vara att (den hemska) parfymdoften har blivit starkt associerad med kattlådan och att det inte riktigt funkar om doften (stanken) inte finns.
Och ja, jag hatar lavendelstanken från vissa sorters kattsand.
Ja, jag har köpte Urine off, men vet inte om den funkar på bajs..? Nåt tips vad man kan tvätta bort bajsfläckar med så katten inte märker de längre? Jag kan tvätta bort de så de inte syns eller känns för min näsa, men de har ju näsor på en helt annan, högre nivå.Karlia skrev:
Det beror nog helt på vart det hamnat. Är det en textil som går att köra i tvättmaskinen så tror jag normal tvätt duger bra. Pratar vi på en plastmatta är det nog bara att plocka bort och torka av med något "sprayrent". Är det i stället i en soffa som blivit indränkt är det nog i det närmaste omöjligt.MariaiÖstergötland skrev:
Ja, vi pratar soffa och "långhårig" matta. Mattan har jag plockat bort, soffan är svårare att plocka bort....Alfredo skrev:Det beror nog helt på vart det hamnat. Är det en textil som går att köra i tvättmaskinen så tror jag normal tvätt duger bra. Pratar vi på en plastmatta är det nog bara att plocka bort och torka av med något "sprayrent". Är det i stället i en soffa som blivit indränkt är det nog i det närmaste omöjligt.
Det finns olika sorter kattsand med lavendel.. Strukturen på sanden är viktig också.
Till Svea hade vi kristallsand till att börja med, det funkade tills den dagen hon med övertydliga gester och mjauanden förklarade att den inte var i hennes smak längre.. Men brittisk korthår brukar vara mindre dramatiska.
Till Svea hade vi kristallsand till att börja med, det funkade tills den dagen hon med övertydliga gester och mjauanden förklarade att den inte var i hennes smak längre.. Men brittisk korthår brukar vara mindre dramatiska.
Ja det finns antagligen massor. Bara Ever Clean har minst två olika varianter:MariaiÖstergötland skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Reklamen säger "Med en härlig & lugnande doft av lavendel. Storfavorit! ". Vi tycker båda luktar lika hemskt. Jag är inte alls säker på om katten tycker så. Sen finns det åttioelva andra fabrikat av kattsand så parfymerad kan nog, speciellt för en katt, betyda väldigt olika dofter.
Som tidigare sagts fler lådor och sand som katten är van vid. Samma typ av kattlåda kan också vara viktigt.
Om det inte hjälper tycker jag att du bör ta katten till veterinären. Det kan vara någon infektion eller liknande.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att katten börjar basja i soffan, för de vill egentligen bajsa och kissa i sand.
Pellets är det många katter som inte gillar.
Att ha lådan i tvättstugan kan också vara skrämmande för katten. Jag antar att ni tvättar och tvättmaskinen kan vara läskig för en katt som är helt ny. Placera ut lådor i flera rum. Många menar att man alltid ska ha en låda mer än vad man har antalet katter.
Plocka bort ut låda på en gång.
Om det inte hjälper tycker jag att du bör ta katten till veterinären. Det kan vara någon infektion eller liknande.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att katten börjar basja i soffan, för de vill egentligen bajsa och kissa i sand.
Att ha lådan i tvättstugan kan också vara skrämmande för katten. Jag antar att ni tvättar och tvättmaskinen kan vara läskig för en katt som är helt ny. Placera ut lådor i flera rum. Många menar att man alltid ska ha en låda mer än vad man har antalet katter.
När allting fungerar felfritt går det säkert att börja plocka undan lådor igen och tillbaka till tvättstugan. Svea klarade sig utmärkt med en låda så småningom.
Nu med tre katter (en på halvtid hos dottern) finns här fyra lådor, en på varje plan, två på ett. De har favoritlådor, en används inte. Men för säkerhets skull..
Nu med tre katter (en på halvtid hos dottern) finns här fyra lådor, en på varje plan, två på ett. De har favoritlådor, en används inte. Men för säkerhets skull..
Det finns nog inget som är rätt för alla katter men helt klart borde vara att flera lådor är bättre än färre och välbekant kattsandstyp/-doft är bättre än ny och okänd.Karlia skrev:
Sen kan man ha tur, som vi alltid haft, och klara sig med en låda till två katter, men det ska man nog inte förutsätta även om det kan fungera.
Skrev till uppfödaren och frågade och fick den här bilden, men den fanns inte på Ica i min lilla stad så då blir det kanske långresa för att söka upp den...Alfredo skrev:Ja det finns antagligen massor. Bara Ever Clean har minst två olika varianter:
[bild] [bild]
Reklamen säger "Med en härlig & lugnande doft av lavendel. Storfavorit! ". Vi tycker båda luktar lika hemskt. Jag är inte alls säker på om katten tycker så. Sen finns det åttioelva andra fabrikat av kattsand så parfymerad kan nog, speciellt för en katt, betyda väldigt olika dofter.
Logga in
Skapa konto
Han har redan bajsat i soffor och fåtöljer så oron är befogad...Jiji skrev:Som tidigare sagts fler lådor och sand som katten är van vid. Samma typ av kattlåda kan också vara viktigt.
Vart tusan ska man ha lådan? Den ska vara på ett lugnt ställe, inte i närheten av mat osv... vi hade den först i badrummet men där är ju alltid full rulle så då flyttade vi den till tvättstugan där det åtminstone är lite lugnare. Vi har 3 barn så det är omöjligt att få till en helt ljudlös och stressfri miljö. Lådor i flera rum, blir det inte förvirrat? Och hur ska man ha råd med det? Haha. Han har redan halvt rutinerat oss. och vad gör man med alla lådor sen?
För en stund sen gick han faktiskt och kissade helt självmant på lådan, så han vet uppenbarligen vart den står och vad man gör där. Han fick en klick böcklingpastej direkt, som belöning.
Ja, vi kanske får tänka över lådsituationen. Vi har 2 plan, 170 m2, så det är mycket hus.Karlia skrev:När allting fungerar felfritt går det säkert att börja plocka undan lådor igen och tillbaka till tvättstugan. Svea klarade sig utmärkt med en låda så småningom.
Tack! Det är hans smala lycka kan jag säga.Mikael_L skrev: