Köp den hos ICA på nätet - de brukar vara mycket snabba - sävida ni bor långt ifrån butiken.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Karlia
Lådan i vardagsrummet är inte snyggt.. Så småningom ska jag försöka gömma undan. Men så länge jag har en liten och allt fungerar får den stå där.

Stor svart låda på ett trägolv i ett vardagsrum med bokhylla, växter och en vit behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Testa en låda till i alla fall.

Jag menar att när katten börjar gå på lådan kommer den inte att vilja fortsätta gå i soffan.

Om det är så att det ofta hänt i soffan, ställ en låda i det rummet. Så småningom kommer katten säkert att föredra en låda lite mer avskilt.

En annan anledning, mer än infektion, till att katter börjar kissa och bajsa på fel ställe när de flyttar från mamman kan vara att de inte var riktigt redo. Vår uppfödare menar att det är individuellt och en del ungar måste få bli ännu äldre än vad lagen säger, innan de är redo. (sen finns det ju de som säljer katter som är yngre än vad de anger, men det är väl inte fallet för dig.)

Det kan dessutom vara så enkelt att det är omställningen som gör det. En frisk katt med ren låda går på lådan.

Just det, mintspray "kamoflerar" lukt från hundar och katters avföring och urin. Det finns tex en fotspray med mint som bodyshop säljer, men det finns säkert flera lämpliga.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Lådan i vardagsrummet är inte snyggt.. Så småningom ska jag försöka gömma undan. Men så länge jag har en liten och allt fungerar får den stå där.

[bild]
Vi har samma typ av lådor. En i hallen uppe och en på toa nere. De är väldigt bra. Vår uppfödare använder sådana. Hon har massor med lådor.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Och hur ska man ha råd med det? Haha. Han har redan halvt rutinerat oss.
Nu tolkar jag detta som ett skämt men om man mot förmodan ser max 200 kronor för en kattlåda som ett problem har man nog aldrig besökt en veterinär. :( Två förslag en budget och en lyx. :)

När det gäller sand går det nog egentligen inte åt mer på lite sikt bara för att man har flera lådor. Vi kör med Ever Clean (svindyrt tyvärr) och vi plockar bara bort "använd sand" och tömmer/kastar aldrig all sand. Behöver själva lådan en "kvartalsvis storrengöring" häller jag över sanden i en hink, rengör lådan och återanvänder sanden.

Enkel grön kattlåda med vit ram för att minska sandspridning, mått 50x35x17 cm.
Skapa konto

Modern Savic Nestor kattlåda i ljusgrå och vit med uppfällbart tak och aktivt kolfilter för enkel rengöring.
Skapa konto

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu tolkar jag detta som ett skämt men om man mot förmodan ser max 200 kronor för en kattlåda som ett problem har man nog aldrig besökt en veterinär. :( Två förslag en budget och en lyx. :)

När det gäller sand går det nog egentligen inte åt mer på lite sikt bara för att man har flera lådor. Vi kör med Ever Clean (svindyrt tyvärr) och vi plockar bara bort "använd sand" och tömmer/kastar aldrig all sand. Behöver själva lådan en "kvartalsvis storrengöring" häller jag över sanden i en hink, rengör lådan och återanvänder sanden.

[bild]

[bild]
Ja, nä pengarna är inget problem i sammanhanget, det var nog mer en fråga om vart man gör av alla lådor sen om man i slutändan bara behöver en. PeeWee-lådan vi har kostade nog 499 kr och ja, jag vet att veterinär är svindyrt. :p

Jiji Jiji skrev:
Testa en låda till i alla fall.

Jag menar att när katten börjar gå på lådan kommer den inte att vilja fortsätta gå i soffan.

Om det är så att det ofta hänt i soffan, ställ en låda i det rummet. Så småningom kommer katten säkert att föredra en låda lite mer avskilt.

En annan anledning, mer än infektion, till att katter börjar kissa och bajsa på fel ställe när de flyttar från mamman kan vara att de inte var riktigt redo. Vår uppfödare menar att det är individuellt och en del ungar måste få bli ännu äldre än vad lagen säger, innan de är redo. (sen finns det ju de som säljer katter som är yngre än vad de anger, men det är väl inte fallet för dig.)

Det kan dessutom vara så enkelt att det är omställningen som gör det. En frisk katt med ren låda går på lådan.

Just det, mintspray "kamoflerar" lukt från hundar och katters avföring och urin. Det finns tex en fotspray med mint som bodyshop säljer, men det finns säkert flera lämpliga.
Tack! Vi får diskutera här hemma hur vi ska göra, självklart skulle jag hellre ha 3 lådor i varje rum än att han bajsar i soffan. Jag var bara orolig att det blir förvirrat och att han då verkligen tror att man får bajsa "överallt".

Vi slänger också bara använd sand. Plockar ur lådan så fort som möjligt, även när det bara är kiss.

Vid rengöring av hela lådan silar jag sanden i en sandsil för sandlådan (för barn alltså). Detta sker ca en gång i månaden då jag tvättar ur lådan, torkar ordentligt och lägger tillbaka den silade sanden.

Vi kör compact care sensitiv som inte dammar. Det är för min skull inte kattens. Jag tål inte damm.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Tack! Vi får diskutera här hemma hur vi ska göra, självklart skulle jag hellre ha 3 lådor i varje rum än att han bajsar i soffan. Jag var bara orolig att det blir förvirrat och att han då verkligen tror att man får bajsa "överallt".
Räcker nog med en låda nära soffan och en på övre plan, skulle jag gissa.

Ja, nä pengarna är inget problem i sammanhanget, det var nog mer en fråga om vart man gör av alla lådor sen om man i slutändan bara behöver en. PeeWee-lådan vi har kostade nog 499 kr och ja, jag vet att veterinär är svindyrt. :p
Säljer lådorna till nästa som ska ha katt. :cool:

Jiji Jiji skrev:
Säljer lådorna till nästa som ska ha katt. :cool:
Spara dom till nästa kattunge, för har du haft en blir det fler. :heart::love:

• Gilla
  • Älska
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
men den fanns inte på Ica i min lilla stad
Är staden tillräckligt liten kanske ICA-handlaren är "kundorienterad" nog att ta hem den till dig?

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Karlia
Katter vill kunna gräva ner sin avföring, flera lådor innebär inte att soffan blir ok. Med små katter (liksom med små barn) kan det dessutom bli bråttom till lådan, då är det bra att ha en nära. Åtminstone tills de blir lite större.

Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

[bild]
Ever clean är ända sanden som fixar vår Bengal som är storkissare. Och mer specifikt den som heter Spring garden.

Alfredo Alfredo skrev:
Är staden tillräckligt liten kanske ICA-handlaren är "kundorienterad" nog att ta hem den till dig?
Beställde med hemleverans från nästa by. Kommer imorgon em. :p

• Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.