Låter som att han bajsar ganska mycket. Ring en veterinär och rådfråga. Det finns katter som får magen i olag när de flyttar ifrån mamman.
Nu var det tusen år sedan jag jobbade inom djursjukvården och en hel del har hänt men hos mig ringer en liten varningsklocka när jag läser det här.

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Låter som att han bajsar ganska mycket. Ring en veterinär och rådfråga. Det finns katter som får magen i olag när de flyttar ifrån mamman.
Nu var det tusen år sedan jag jobbade inom djursjukvården och en hel del har hänt men hos mig ringer en liten varningsklocka när jag läser det här.
Jasså? Vad gör man åt det isf? Han bajsar mest på morgonen (2-3 ggr) och oftast 1-2 ggr på em/kväll.
Vi ska till veterinären på tisdag för vaccination så vi ska ta upp detta då också.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jasså? Vad gör man åt det isf? Han bajsar mest på morgonen (2-3 ggr) och oftast 1-2 ggr på em/kväll.
Vi ska till veterinären på tisdag för vaccination så vi ska ta upp detta då också.
Det beror ju på vad som är fel, om det är något medicinskt. Det kan ju vara bakterier och det kan vara parasiter tex.
Men till tisdag testa fler lådor och ny sand.

Katter som går utanför lådan är alltid en sådan sak som jag tycker att veterinär bör kolla. Katter vill gå på låda, de vill ha en toalett och inte gå i möbler och de lär sig detta mycket tidigt av sin mamma.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det beror ju på vad som är fel, om det är något medicinskt. Det kan ju vara bakterier och det kan vara parasiter tex.
Men till tisdag testa fler lådor och ny sand.

Katter som går utanför lådan är alltid en sådan sak som jag tycker att veterinär bör kolla. Katter vill gå på låda, de vill ha en toalett och inte gå i möbler och de lär sig detta mycket tidigt av sin mamma.
Min lille kattkille har 2 syskon och enligt uppfödaren har de ägarna inte samma problem som oss. Sen om det är sant eller inte vet jag ju inte. Blir så ledsen, känns som man är världens sämsta som inte klarar av detta när det enligt alla ska vara så busenkelt. Han är avmaskad.

• Ledsen
  • Älska
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Det är en stor omställning både för honom och er, omställningar är sällan busenkla.

Får han samma mat som hos uppfödaren? Småkissar har lätt för att få magen i olag, alla tre av mina har haft problem som små. Pro-kolin har hjälpt mina. Svea får fortfarande diarré när hon blir stressad, Signe är känslig för foderändringar.

"Köp Pro-Kolin Advanced Cat 15 ml på apotea.se" https://www.apotea.se/pro-kolin-adv...YJfEdTSUqO3uHPKfhUxDTwtJl2CAVXdxoChYMQAvD_BwE

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
J
Vår kattunge bajsar ca 3 gånger per dag, jag tänker att det är ok så länge korvarna är fasta och fina. 5 gånger per dag är kanske i högsta laget?

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vår kattunge bajsar ca 3 gånger per dag, jag tänker att det är ok så länge korvarna är fasta och fina.
Det där är också svårt. Det är inga korvar man kan plocka upp i ett stycke, de är kladdiga (men inte flytande).

J
Det där är också svårt. Det är inga korvar man kan plocka upp i ett stycke, de är kladdiga (men inte flytande).
Då har han nog problem.

• Gilla
  • Ledsen
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Vad får han för mat? Hur ofta? Är det samma som uppfödaren gav?

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Blir så ledsen, känns som man är världens sämsta som inte klarar av detta när det enligt alla ska vara så busenkelt.
Det är inte ditt fel! Vissa får ungar som sover som grisar hela nätterna, andra ungar sover knappt alls. Knappast någons fel utan ibland har man tur, ibland inte lika mycket...

• Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Min lille kattkille har 2 syskon och enligt uppfödaren har de ägarna inte samma problem som oss. Sen om det är sant eller inte vet jag ju inte. Blir så ledsen, känns som man är världens sämsta som inte klarar av detta när det enligt alla ska vara så busenkelt. Han är avmaskad.
Det är inte ditt fel. Det ni kan göra är att byta sand. Han går där det är mjukt så han kanske gillar mjuk och mysig sand. Och prata med veterinären.

Men det är inte så att ni är dåliga djurägare, tänk inte så utan fokusera på att hitta en lösning och uteslut medicinska anledningar.

Kan vara bra att förvarna hos veterinären att du vill prata om det här för på många kliniker är det en djursjukvårdare som vaccinerar och då träffar man inte veterinären alls.

Det löser sig säkert snart ska du se. Det är ju som när man har en bebis som inte sover och man tänker att det ska vara så resten av livet, men plötsligt en dag sover barnet hela natten och då glömmer man hur det var.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
J
Djur är också individer, för vissa går saker lättare och för andra är det lite svårare. Det är inte någons fel, det bara är. Jag tror att det kommer blir bra med tiden (utöver förslag om sand, foder, lådor mm), även om det är tufft nu.

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är inte ditt fel. Det ni kan göra är att byta sand. Han går där det är mjukt så han kanske gillar mjuk och mysig sand. Och prata med veterinären.

Men det är inte så att ni är dåliga djurägare, tänk inte så utan fokusera på att hitta en lösning och uteslut medicinska anledningar.

Kan vara bra att förvarna hos veterinären att du vill prata om det här för på många kliniker är det en djursjukvårdare som vaccinerar och då träffar man inte veterinären alls.

Det löser sig säkert snart ska du se. Det är ju som när man har en bebis som inte sover och man tänker att det ska vara så resten av livet, men plötsligt en dag sover barnet hela natten och då glömmer man hur det var.
Jag ringde veterinären direkt och fick prata med en gullig människa. Hon ramlade inte av stolen när jag beskrev problemet utan sa följande:
- fler lådor, han kanske inte hittar/hinner till lådan
- feromon-mackapär i eluttaget, om han ev är stressad efter flytten
- testa ta bort blötmaten
- ev prova Royal Canine gastrointestinal kitten, ett mer tarmvänligt kattfoder för kattungar med känslig mage.

Vi ska åka och köpa en kattlåda till efter jobbet idag! Jag har förtröstan.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Kan tillägga att ta bort blötmaten var inget populärt drag hos lillkillen. Han har suttit och blängt på mig hela lunchen och sett riktigt sur ut. :crysmile: Undrar hur fort det går innan man ser eventuell effekt av det...

Katter har väldigt kort tarm, de är äkta rovdjur, och mat passerar snabbt. Det bör gå ganska snabbt att få effekt så vida inte tarmen är irriterand då tar det längre tid. Men han borde bajsa lite färre gånger redan i morgon tycker jag, men du kan få ge det en vecka innan man kan säga om det kan vara maten. Det antal gånger du beskriver att han bajsar låter lite väl många så det kan vara så m enkelt att han har lite känslig mage och inte hinner springa till lådan, plus att lådan kanske inte är så inbjudande om det är "fel" sand.

Jag håller tummarna.

Men det är ju inte så bra om han slutar äta helt. Dessutom är det ju viktigt att ha koll så att han dricker när han inte får blötmat.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.