Myrstacken
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett tips för att väga en katt är att ställa en kattong på vågen, ev tarera (om elektronisk våg), och sen sätta katten i kattongen.
Funkar bra på väldigt många katter, de brukar inte vilja lämna stället på direkten, utan åtminstone sniffa och lukta lite.
Jag brukar först väga mig själv sen tar jag en katt i famnen och väger mig med katten sen släpper jag katten och ser vad differentialen blir..
vår våg är ganska så okänslig på låga vikter. så då kan det vara bra att lägga till 100 :)

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Katter har väldigt kort tarm, de är äkta rovdjur, och mat passerar snabbt. Det bör gå ganska snabbt att få effekt så vida inte tarmen är irriterand då tar det längre tid. Men han borde bajsa lite färre gånger redan i morgon tycker jag, men du kan få ge det en vecka innan man kan säga om det kan vara maten. Det antal gånger du beskriver att han bajsar låter lite väl många så det kan vara så m enkelt att han har lite känslig mage och inte hinner springa till lådan, plus att lådan kanske inte är så inbjudande om det är "fel" sand.

Jag håller tummarna.

Men det är ju inte så bra om han slutar äta helt. Dessutom är det ju viktigt att ha koll så att han dricker när han inte får blötmat.
Ja jag hoppas det löser sig tillslut.

Nejdå, han äter torrmaten också, men han kastar sig inte över den som han gör över blötmaten... ;)

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: köpt ny låda och fyllt den med den parfymerade sanden, ställt i sovrummet. I PeeWee-lådan har jag lagt ett lager sand över träpelletsen. Resultatet några timmar senare: han har bajsat och kissat på bägge lådorna både på eget initiativ och när vi lyft dit honom.
Jag vågar dock inte ropa Hej än eftersom alla olyckor hittills har hänt nån gång mellan ca 4-7 på morgonen, och därför varit en trevlig överraskning att vakna till. :sick:

• Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Fredagskväll :heart:
Mysig katt som ligger på rygg inlindad i en rosa filt på en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
kashieda och 11 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det där är också svårt. Det är inga korvar man kan plocka upp i ett stycke, de är kladdiga (men inte flytande).
Då är det något med mag- och tarmkanalen som inte är bra. Byta mat är en väldigt bra idé.

Jag gissar att han inte hinner på lådan och att det är därför det blivit så här.

Jiji Jiji skrev:
Då är det något med mag- och tarmkanalen som inte är bra. Byta mat är en väldigt bra idé.

Jag gissar att han inte hinner på lådan och att det är därför det blivit så här.
Ja, sen vi kom hem med nya lådan kl 17.30 har han bajsat 4 ggr. Dock små mängder, så hade han bajsat allt på en gång hade det säkert inte sett onormalt mycket ut. Men ja, jag förstår att han bajsar för ofta. Han har varit så ledsen idag för att han inte fått sin goda blötmat, jag måste försöka få fatt på uppfödaren och fråga vad han fick för blötmat hos henne... :confused:

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Det behöver inte vara något allvarligt med magen men mina småkissar har fått diarré vid foderbyte, som tagit lite tid att häva. När jag vill prova annat foder har jag långsamt långsamt introducerat under några veckor innan de fått gå över till nya maten. Signe snart tre reagerar också så.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det behöver inte vara något allvarligt med magen men mina småkissar har fått diarré vid foderbyte, som tagit lite tid att häva. När jag vill prova annat foder har jag långsamt långsamt introducerat under några veckor innan de fått gå över till nya maten. Signe snart tre reagerar också så.
Och när detta händer, händer det olyckor hemma då?
Jag har trott att min kisses problem är separata; han fattar inte lådan OCH han är knasig i magen, men efter era insikter här så misstänker jag att han bajsar lite varstans PÅ GRUND AV att han är knasig i magen. Om detta visar sig stämma så känns det mer hanterbart. I mitt huvud borde det vara lättare att få bukt med magen än med psyket/beteendet, men jag kanske har fel...
Bävar inför att vakna imorgon eftersom varje morgon de senaste 14 dagarna har inneburit sökning och upptäckt av minst en kiss- eller bajsolycka. Så himla nedslående och tråkigt, känns verkligen som vi kämpar i motvind. Jag har 3 barn, jag vet att ungar ibland genererar olyckor, men en s.k. rumsren kattunge som kissar och bajsar utanför lådan varje dag, så trodde jag faktiskt inte att det skulle bli. Han är så go och mysig på alla sätt, men detta har varit en tuff start på kattlivet för mig. :cry:
En bedårande grå kattunge ser nedslagen ut sittandes på en soffkudde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Gilla
Krokben och 9 till
  • Laddar…
Karlia
Så söt! Som en liten nalle:heart:

Allt hänger ihop, det kommer att ordna sig.

Små kattungar har riktigt dåligt minne, de lever här och nu för att leka och gosa. Med dålig mage blir det bråttom till toan. Är den då svår att hitta, konstig sand... Nu har du börjat hjälpa kisse så han ska hinna till lådan. Prata gärna mer med veterinären på tisdag. Som jag sade tidigare katter vill vara renliga, för det allra mesta går det att få bukt med problemen, särskilt när det är kattunge.

Svea är den av mina som inte var rumsren. Det tog ett tag och flera olika försök med foderbyte, flytta på lådan, ha henne i ett rum.. När jag skaffade en låda till blev hon rumsren men det var inte lätt att lista ut. Och det tog ett tag innan jag litade på att det funkade. Sedan tog det lång tid innan hennes mage var ok, tack vare mina foderbyten :rolleyes: Men hon har inte en enda gång kissat eller bajsat utanför lådan efter att andra lådan skaffade. Trots att jag efter något år tog bort en så bara en fanns kvar. Ändrat beteende innan magen var ok med andra ord.

Till de andra kissarna har jag lärt mig - samma sand, flera lådor, samma mat, långsamt byte av foder. Jag har en minilåda också som kattunge använt.

Pro-kolin har jag fått använda till kattungarna också, en slags lera som stabiliserar magen. Skonkost ibland, kokt kyckling eller kokt torsk när mage krånglar.

De veterinärer jag har gått till vill att man ska prova ovanstående först, innan man börjar fundera på om något fysiskt fel finns som parasiter, urinvägsinfektion och dylikt.

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Så söt! Som en liten nalle:heart:

Allt hänger ihop, det kommer att ordna sig.

Små kattungar har riktigt dåligt minne, de lever här och nu för att leka och gosa. Med dålig mage blir det bråttom till toan. Är den då svår att hitta, konstig sand... Nu har du börjat hjälpa kisse så han ska hinna till lådan. Prata gärna mer med veterinären på tisdag. Som jag sade tidigare katter vill vara renliga, för det allra mesta går det att få bukt med problemen, särskilt när det är kattunge.

Svea är den av mina som inte var rumsren. Det tog ett tag och flera olika försök med foderbyte, flytta på lådan, ha henne i ett rum.. När jag skaffade en låda till blev hon rumsren men det var inte lätt att lista ut. Och det tog ett tag innan jag litade på att det funkade. Sedan tog det lång tid innan hennes mage var ok, tack vare mina foderbyten :rolleyes:

Till de andra kissarna har jag lärt mig - samma sand, samma mat, långsamt byte av foder. Jag har en minilåda också som kattunge använt.

Pro-kolin har jag fått använda till kattungarna också, en slags lera som stabiliserar magen. Skonkost ibland, kokt kyckling eller kokt torsk när mage krånglar.

De veterinärer jag har gått till vill att man ska prova ovanstående först, innan man börjar fundera på om något fysiskt fel finns som parasiter, urinvägsinfektion och dylikt.
Tack för ditt svar! Ja, när jag pratade med smådjurskliniken idag tog hon ju bara upp "yttre faktorer", man skulle ju annars kunna tro att de skulle kunna vilja sko sig på en nybliven kattägare och föreslå både dyra undersökningar och dyra mediciner. Känns hoppfullt ändå. Nu. Jag återkommer imorgon bitti. ;) Och visst är han som en liten nallebjörn! Så tålmodig, svårt att tro att han är kattunge ibland. :rofl:

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering: köpt ny låda och fyllt den med den parfymerade sanden, ställt i sovrummet. I PeeWee-lådan har jag lagt ett lager sand över träpelletsen. Resultatet några timmar senare: han har bajsat och kissat på bägge lådorna både på eget initiativ och när vi lyft dit honom.
Jag vågar dock inte ropa Hej än eftersom alla olyckor hittills har hänt nån gång mellan ca 4-7 på morgonen, och därför varit en trevlig överraskning att vakna till. :sick:
Det är inte så att han inte gillar träpelletsen, eller inte kopplar ihop den med med avträdet?
Ett trick är också att när man tar hem katten tar man med någon halvliter "begagnad" sand ur lådan i det gamla hemmet, och strör ut i den nya så det luktar hemtamt.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är inte så att han inte gillar träpelletsen, eller inte kopplar ihop den med med avträdet?
Ett trick är också att när man tar hem katten tar man med någon halvliter "begagnad" sand ur lådan i det gamla hemmet, och strör ut i den nya så det luktar hemtamt.
Jo, visst kan det vara så att han tycker pelletsen känns tråkiga, jag förstår honom (fick tipset om en sån låda och pellets av en släkting och jag i min enfald trodde inte att det skulle bli ett problem).
Tyvärr bor uppfödaren 3 timmar bort så det går inte bara att svänga förbi nu när man uppenbarligen missat en del saker. :sweat:

Läste nånstans att lite potatismjöl blandat med vatten kunde vara bra för katter med lös mage. Någon som vet om det ligger någon sanning i detta?

Karlia
Tack för ditt svar! Ja, när jag pratade med smådjurskliniken idag tog hon ju bara upp "yttre faktorer", man skulle ju annars kunna tro att de skulle kunna vilja sko sig på en nybliven kattägare och föreslå både dyra undersökningar och dyra mediciner. Känns hoppfullt ändå. Nu. Jag återkommer imorgon bitti. ;) Och visst är han som en liten nallebjörn! Så tålmodig, svårt att tro att han är kattunge ibland. :rofl:
Brittisk korthår är en stabil ras med bra psyke vilket också talar för att det kommer att ordna sig. Jag har själv två stycken och en kompis som föder upp :heart:

Karlia
Läste nånstans att lite potatismjöl blandat med vatten kunde vara bra för katter med lös mage. Någon som vet om det ligger någon sanning i detta?
Ris har jag hört, majsvälling, kokt kyckling och kokt torsk. Men inte potatismjöl. Ta det också med veterinär tycker jag.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.