1 057 403 läst · 12 760 svar
1057k läst
12,8k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Härligt att höra, jag har förstått att de är lugna och fina familjekatter och vi har alltid sagt att om vi skaffar katt så ska vi ha en jämngrå brittisk korthår.Karlia skrev:
Ja, men jag antar att hans syfte var att slippa behöva sköta magen mitt i loppet, så kanske det ligger nån sanning i det ändå.Karlia skrev:
Svea klarar inte stress eller förändringar, inte dottern heller. Men Svea är gammelkatten som är en ovanligt fin och känslig bondkatt.. Hon mår inte bra nu, dottern var hennes människa och dottern flyttade i våras. Mycket större problem som jag inte vet hur jag ska komma till rätta med. Ge det tid så Svea kan vänja sig vid ett liv utan henne.
Uppdatering från bajs-festen; första morgonen vi vaknat och inte hela sovrummet luktar kattbajs! Tyvärr var båda lådorna också orörda, men han hade inte kissat eller bajsat nånstans (som jag upptäckt än iallafall...) Dock hoppade han upp i samma soffa som han gått på flera ggr tidigare, trots att jag lagt ut ett långt ark aluminiumfolie (läste att de undviker det) och en matskål mitt på (de ska ju inte vilja kissa/bajsa där det finns mat) och jag tog honom direkt och satte honom i lådan och då kissade han.
Idag måste jag få veta vilken blötmat han ätit, han var så ledsen igår och gick och slickade upp smulor under köksbordet efter tacomiddagen.
Idag måste jag få veta vilken blötmat han ätit, han var så ledsen igår och gick och slickade upp smulor under köksbordet efter tacomiddagen.
Han är jättefin!MariaiÖstergötland skrev:Uppdatering från bajs-festen; första morgonen vi vaknat och inte hela sovrummet luktar kattbajs! Tyvärr var båda lådorna också orörda, men han hade inte kissat eller bajsat nånstans (som jag upptäckt än iallafall...) Dock hoppade han upp i samma soffa som han gått på flera ggr tidigare, trots att jag lagt ut ett långt ark aluminiumfolie (läste att de undviker det) och en matskål mitt på (de ska ju inte vilja kissa/bajsa där det finns mat) och jag tog honom direkt och satte honom i lådan och då kissade han.
Bedårande verkligen.
När dina små har varit risiga i magen, har det också kunnat yttra sig som att de kissar inne? För vår gör ju båda delarna, men jag tänker att det kanske kan bli så när de är i olag? Han kanske "tror" att han behöver bajsa men så kommer kiss istället och vice versa.Karlia skrev:Så söt! Som en liten nalle
Allt hänger ihop, det kommer att ordna sig.
Små kattungar har riktigt dåligt minne, de lever här och nu för att leka och gosa. Med dålig mage blir det bråttom till toan. Är den då svår att hitta, konstig sand... Nu har du börjat hjälpa kisse så han ska hinna till lådan. Prata gärna mer med veterinären på tisdag. Som jag sade tidigare katter vill vara renliga, för det allra mesta går det att få bukt med problemen, särskilt när det är kattunge.
Svea är den av mina som inte var rumsren. Det tog ett tag och flera olika försök med foderbyte, flytta på lådan, ha henne i ett rum.. När jag skaffade en låda till blev hon rumsren men det var inte lätt att lista ut. Och det tog ett tag innan jag litade på att det funkade. Sedan tog det lång tid innan hennes mage var ok, tack vare mina foderbyten Men hon har inte en enda gång kissat eller bajsat utanför lådan efter att andra lådan skaffade. Trots att jag efter något år tog bort en så bara en fanns kvar. Ändrat beteende innan magen var ok med andra ord.
Till de andra kissarna har jag lärt mig - samma sand, flera lådor, samma mat, långsamt byte av foder. Jag har en minilåda också som kattunge använt.
Pro-kolin har jag fått använda till kattungarna också, en slags lera som stabiliserar magen. Skonkost ibland, kokt kyckling eller kokt torsk när mage krånglar.
De veterinärer jag har gått till vill att man ska prova ovanstående först, innan man börjar fundera på om något fysiskt fel finns som parasiter, urinvägsinfektion och dylikt.
Redigerat:
Vi har också en Nisse, som inte rör en gardin, hoppar inte upp på bord eller hyllor och använder aldrig klorna när han ligger på lur bakom hörn och vill busa. Men mattorna! Dom knöcklar han till, så det blir snubbelvarning.Snigla skrev:Nisse gillar äventyrsbanor... (som när man försöker bygga upp något för att hindra att han tar sig ut/dit osv).
Men tror aldrig han ens nuddat en gardin.. petat på nån växt/blomma.. en gång hade han ner en ljushållare tror jag.. när han klättrade på öppna spisen.. (men där står 2000 smågrejer o glas osv.. så att inte hela är nerrivet ser jag som en vinst i fallet..)
Vi såg att han klöst på baksidan av en fåtölj några gånger... sedan köpte vi ett kattorn.. och där slipar han numer klorna.
Han e dock en mästare på att rulla ihop gångmattan hahaha så att pappa fastnar med rullatorn när han försöker gå..(tror katten gör det på ren jäkelskap )
Men det är märkligt tycker jag.. en kattunge som en dag bara satte sig på trappen och hade bestämt sig för att han skulle bo här.. helt orädd för oss, hunden.. har gått på lådan sedan vi köpte den (han gör sitt ute för det mesta).. har inte haft ner några blommor.. hoppar inte på fönsterbrädorna.. river inte på tapeterna (eller andra möbler)
Tror han dessutom kollat på hur hunden funkar o gör... han ligger på golvet i hennes gamla säng... ligger gärna under köksbordet.. sover inte på möblerna, men hoppar gärna upp i sängen om det är lugnt.. ska kolla allt som går att äta .. och sitter nedanför pappa och tindrar med ögonen för att få smaka av både frukost lunch o middag.. (när han är hemma). Om pappa visslar och han är nära.. ja då kommer han fortare än hunden haha
Djur e lustiga.. undrar än idag var han kom ifrån
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svea var det och jo, hon både kissade och bajsade inomhus. Använde lådan ibland. Även för henne var de en kombination av magproblem och bara en låda - trots att vi då bodde i en trea.MariaiÖstergötland skrev: