Karlia Karlia skrev:
Katter vill kunna gräva ner sin avföring, flera lådor innebär inte att soffan blir ok. Med små katter (liksom med små barn) kan det dessutom bli bråttom till lådan, då är det bra att ha en nära. Åtminstone tills de blir lite större.
Tack! Ja, eftersom han går på lådan ibland så vet han ju egentligen vart den finns, men som du säger så kanske han ibland inte hinner...

Tror ni det finns hopp för oss eller är vi dömda att leva ett liv i bajs (som det känns nu)?

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det kommer ordna sig. Men fixa fler lådor och rätt sand så snart du kan. Som Jiji skrev, gärna likadan låda som hos uppfödaren också.

Katter vill vara renliga, ger vi dem rätt förutsättningar så fungerar det. Jag försökte tagga AndersMalmgren ovan, de hade också lite trassel till att börja med.

• Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tror ni det finns hopp för oss eller är vi dömda att leva ett liv i bajs (som det känns nu)?
Jag tror definitivt att det finns hopp. Det brukar nästan alltid lösa sig så kämpa på. (y)

• Gilla
Igen och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Haha, du får väga andra delen vid ett senare tillfälle.

Eller också är du så modig attdu själv ställer dig på vågen (jag skulle tveka, min önskevikt är av nån konstig anledning över min verkliga vikt).
Efter din viktkontroll, ta katten i famnen och väg igen. Då vet du.

Men jag tycker katten ser lagom rund och go' ut. Men äter hen mycket möss mm så kan man dra ner på innematen.

FredrikR FredrikR skrev:
Vaknade med den här bredvid sängen... Som är yngsta sonens..
[bild]
Bärra såg nöjd och stolt ut.

Jag hann fånga han på vågen också när han drack vatten
[bild]
Dock inte hela pälsklingen på vågen nu, brukar ligga strax över 8kg. :love:

• Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vill du verkligen veta (kattens) vikt utan att behöva få indikationer om (din) vikt föreslår jag en hyfsad bagagevåg (sådan där med krok) och väga kattburen med respektive utan inneboende.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ett tips för att väga en katt är att ställa en kattong på vågen, ev tarera (om elektronisk våg), och sen sätta katten i kattongen.
Funkar bra på väldigt många katter, de brukar inte vilja lämna stället på direkten, utan åtminstone sniffa och lukta lite.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ever clean är ända sanden som fixar vår Bengal som är storkissare. Och mer specifikt den som heter Spring garden.
Har du testat Monster? Vi körde Ever Clean till de katter min fru hade när vi flyttade ihop, så hon var inställd på det till Skrållan också. Väl i affären när vi skulle köpa på oss inför Skrållans ankomst så träffade vi en säljare för Orijen/Acana och Monster, så han skickade med oss en låda sand från Monster och kattmat från Orijen/Acana. Frun har inte haft något klagomål på sanden i alla fall, så vi har fortsatt köpa just Monster. Prisskillnaden är väl dock rätt minimal.

Orijen/Acana kör vi sedan länge till hunden, så var givet för katten också :)

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Karlia
Orijen är bra kattmat, önskar att mina katter gillade den. Går bra första dagarna när det är nytt och spännande, så snart de inser att det är mat och inte godis slutar de äta.. Sanden ska jag kolla upp, försöker hitta den bästa. Just nu någon lavendel variant som ska vara dammfri utan att vara det..

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Vi kanske har haft tur då, Skrållan är ett matvrak! :p

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Svea visar de andra som var matvrak när de kom hur det ska gå till :rolleyes:

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Lådor är kinkigt. Likaså sanden, och framförallt mängden sand. Jag har grovkornig sand till mina, ca 1dm djupt i hela lådan.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du testat Monster? Vi körde Ever Clean till de katter min fru hade när vi flyttade ihop, så hon var inställd på det till Skrållan också. Väl i affären när vi skulle köpa på oss inför Skrållans ankomst så träffade vi en säljare för Orijen/Acana och Monster, så han skickade med oss en låda sand från Monster och kattmat från Orijen/Acana. Frun har inte haft något klagomål på sanden i alla fall, så vi har fortsatt köpa just Monster. Prisskillnaden är väl dock rätt minimal.

Orijen/Acana kör vi sedan länge till hunden, så var givet för katten också :)
Inte provat men Ever clean tycker vi är bra :)
Kör spanmålsfritt torrfoder från purenatural

https://www.arkenzoo.se/purenatural-cat-adult-sterilised-chicken?41241

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Haha, du får väga andra delen vid ett senare tillfälle.

Eller också är du så modig attdu själv ställer dig på vågen (jag skulle tveka, min önskevikt är av nån konstig anledning över min verkliga vikt).

Men jag tycker katten ser lagom rund och go' ut. Men äter hen mycket möss mm så kan man dra ner på innematen.
Jorå vi vet vad Bärra väger, han pendlar mellan 8.0-8,1kg :)
Mycket päls och kraftig benstomme säger Bärra, vi andra misstänker han ljuger. ;)

• Älska
  • Haha
  • Gilla
Sona2012 och 6 till
  • Laddar…
Igår satte jag ut matskålar på strategiska ställen där han kissat och bajsat. Idag vaknade jag till en stor kissfläck i samma soffa som han både kissat och bajsat i tidigare samt 2 bajshögar (en höll han på att producera när jag tog honom på bar gärning) på en matta som han tidigare inte gjort något på. SUCK. Det där med att inte göra sina behov i närheten av mat var tydligen inget han hade hört. I helgen ska vi köpa en låda till och sätta in i vårt sovrum, det verkar ju vara där de flesta olyckor sker, och fylla den med den parfymerade sand han hade "hemma". Håll tummarna!

• Ledsen
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Vi håller tummarna för att det ska ordna upp sig, hoppas ni hittar rätt i antal lådor och sand så fler olyckor inte sker :heart:

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.