HOBBY ARCHITECT
Ung grå och vit katt med avslappnad blick ligger på en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är Gucci. :heart:
Hon är ett år nu, bilden är när hon var liten. Hon är utekatt och har en väldigt lugn och cool personlighet. Önskar hon var lite mer gosig bara. Och hoppas hon bli frisk snart för hälsan har det varit lite sådär med.

• Älska
  • Gilla
Pegasusus och 9 till
  • Laddar…
Karlia
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Doris har skadat sig. Hon har ett stort sår så hon får äta medicin varje morgon, åka till veterinären och sövas och lägga om såret var fjärde dag. Dessutom ha den där tratten på huvudet och inte få gå ut. Hon tycker det är botten :poop:
Jag tittade på bilden igen. Det sägs ju att katter inte visar att de har ont vilket säkert stämmer. Men rackarns vad bra de är på att visa att de inte är nöjda. Stackars Doris ser fantastiskt o-nöjd ut!

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Dalbotant Dalbotös skrev:
Vet inte om det funkar lika bra på katter men på hundar som måste ha krage pga sår så kan det funka att sätta på ett klädesplagg istället. De kommer inte åt att slicka men slipper ha den vedervärdiga tratten. Om såret är på bogen kan en tröja som sitter fast ordentligt baktill så den inte kasar fram funka. Finns uppblåsbara kuddar att ha runt halsen med, som en nackkudde typ. Lite lättare att vila bekvämt med dessa.

Förstår att det suger att inte få gå ut, för katter som uppskattar det är det hemskt att tvingas vara inne. En av mina klättrade på väggarna, alltså fysiskt, inte bara talesättet, när hon fick vara inne ett par dagar efter kastrering. Fick släppa ut henne korta stunder så hon lugnade ner sig, som tur var läkte såret fint ändå.
En sån där uppblåsbar halsring har jag använt på både katt och hund. Det har fungerat jättebra, så mycket mer bekvämt än plasttratt. Tyget går att göra rent och man kan spara den. Både katter och hundar lägger huvudet på den och har den som en huvudkudde när de sover. Rekommenderas varmt. Dock kan djuret ibland nå ner/sträcka sig till bakbenets tass, så om såret är där så fungerar det inte alltid.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Varför blir Sally så lång när hon försöker sno min mat?
Svartvit katt sträcker sig över matbord med halväten måltid, kikar mot tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Carro_D och 17 till
  • Laddar…
Microkatten
Sträcka sig gör alla katter, det är väl inte Sallys fel att du placerat din mat precis där Sallys nos hamnar? Tsss...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag måste ha varit sämsta matten till våra katter, kanske fler tycker. De har aldrig fått vara på något bord, varken mat- eller soffbord. Absolut inte heller på någon köksbänk. Inte heller har de fått klösa på gardiner eller soffa (men katt nr 7 struntade i det). Inte fått äta mat från min tallrik.

Anledningen är förstås att katter äter möss, sorkar, insekter mm och de har otroliga mängder bakterier och annat i munnen som vi människor inte borde bli smittade av. Ser man katten äta av ett dött djur så förstår man.

Mina 8 katter har varit familjemedlemmar, sovit i sängen, klappade, omskötta, vaccinerade och älskade. Och de flesta som gått bort har jag begravt under en sälg vid vårt lilla dike/vattenström.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Än så länge har jag fått ha min mat ifred, men tigga kan hon och jag ger med mig såklart..

Bild från tidigare händelse, då satt Rocco på stolen bredvid..
Hmm, jag får kanske börja fundera på om jag ska vara lite mer sträng mot mina katter
Man äter middag med en katt på axeln och en annan katt på stolen bredvid.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Maria T
Hmm, jag får kanske börja fundera på om jag ska vara lite mer sträng mot mina katter
Visa bilaga 543912
I mitt tycke går det inte att vara för snäll mot sin katter (eller andra djur) - de förtjänar kärlek och att bli bortskämda :love:

• Gilla
znitz och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Jag blev förvånad när dottern sade att hon inte ville dela sked med Signe, hon sade att de inte kände varandra så väl så att det var ok. Det var så jag efter tio år fick veta att hon tydligen delar sked med Svea..

Kissarna får vara på möblerna här. När jag äter får de inte vara på bordet. Vilket jag ibland missar, ibland ser jag inte kissen som snällt ligger vid kanten av bordet. Smilla brukar hoppa upp till grannen när han är här på mat - hon lärde sig snabbt att han till och med är blödigare än vad jag är :)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Frasse är typ aldrig uppe på bordet eller köksbänkar.
Han är öht inte så mycket klätterkatt.
I början schasade vi ner han från matbordet och köksbänken, inte speciellt mycket, ofta eller hårt.
Om det är det som sitter i, eller om det bara är personligheten vet jag inte.

Men oavsett, det händer i princip aldrig att han kommer upp matbordet eller springer på köksbänkarna, jag tror inte ens det sker när vi sover, man borde upptäcka någon slags spår ibland då.

Men han är fortfarande rätt ung, han kan väl komma att ändra sig och lära upp oss att det visst är OK... ;)

• Gilla
  • Haha
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Våra är inte heller på köksbordet. Det är spökena som äter upp saker där, och som lämnar tassliknande spår.

Katterna har sagt mig detta, så det måste vara sant.

• Haha
  • Gilla
znitz och 12 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Maria T Maria T skrev:
[bild]
I mitt tycke går det inte att vara för snäll mot sin katter (eller andra djur) - de förtjänar kärlek och att bli bortskämda :love:
Håller med att man älskar sina husdjur. Men det betyder inte att man måste låta de springa på köksbänkar eller äta mat från min tallrik. Och knappast har katten heller nån uppfattning att den är mer älskad om den får sitta på matbordet när man äter. Inte heller låter man sina barn klättra upp på matbordet och sitta där och äta mat från tallriken med händerna. (Men skulle hellre haft mitt barn på matbordet än katten.)

• Haha
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Håller med att man älskar sina husdjur. Men det betyder inte att man måste låta de springa på köksbänkar eller äta mat från min tallrik. Och knappast har katten heller nån uppfattning att den är mer älskad om den får sitta på matbordet när man äter. Inte heller låter man sina barn klättra upp på matbordet och sitta där och äta mat från tallriken med händerna. (Men skulle hellre haft mitt barn på matbordet än katten.)
Kattemn har som skrivet ingen uppfattning om vilken grad av kärlek man har tilö den baserat på om den får vara på bordet eller ej. Barnen däremot kommer med tiden förstå att det var för deras eget bästa de inte fått lära sig oskick som andra hade haft synpunkter på.Det är verkligen kärlek och omtanke

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Maria T
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Håller med att man älskar sina husdjur. Men det betyder inte att man måste låta de springa på köksbänkar eller äta mat från min tallrik.
Det var inte så jag menade, att husdjur som inte får vara på bord eller köksbänkar inte är älskade.
Mitt svar var generellt till frågan (som var ställd med glimt i ögat) - om en borde vara mer sträng mot sina katter.
Jag anser inte att man ska vara sträng mot något djur; att fostra djur och barn för den delen går utmärkt utan hårda ord och bestraffning.

• Älska
  • Gilla
znitz och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det där kan vara ett djäkla jox.
Min hittekatt Edvard Snowden, som var mer död än levande när han dök upp framför min dörr hade en stor varande böld på ryggen. Veterinären fick operera honom två gånger innan det blev bra.
Till skillnad från Doris, var hans sår igensytt upptill men öppet nertill så att varet kunde rinna ut. Dessutom var det obandagerat.

Tyvärr dog han för två år sedan av FIP. Dvs. Corona.

[bild]
Staffans
Doris hud är så tunn där på bröstet så det gick inte att sy. Så såret får läka på det här långsamma sättet istället,

Karlia Karlia skrev:
Jag tittade på bilden igen. Det sägs ju att katter inte visar att de har ont vilket säkert stämmer. Men rackarns vad bra de är på att visa att de inte är nöjda. Stackars Doris ser fantastiskt o-nöjd ut!
Den här minen har hon när man håller fast henne och kammar henne, och hon inte står ut längre. Då sätter hon tassen på handen sådär och säger stopp. Nu hade hon dessutom fått dagens medicindos innan också. :)

• Älska
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.