1 088 842 läst · 13 127 svar
1089k läst
13,1k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 499 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 499 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Katten sitter och chillar i fönstret
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 7 907 inlägg
Logga in
Skapa konto
Doris har skadat sig. Hon har ett stort sår så hon får äta medicin varje morgon, åka till veterinären och sövas och lägga om såret var fjärde dag. Dessutom ha den där tratten på huvudet och inte få gå ut. Hon tycker det är botten
Vet inte om det funkar lika bra på katter men på hundar som måste ha krage pga sår så kan det funka att sätta på ett klädesplagg istället. De kommer inte åt att slicka men slipper ha den vedervärdiga tratten. Om såret är på bogen kan en tröja som sitter fast ordentligt baktill så den inte kasar fram funka. Finns uppblåsbara kuddar att ha runt halsen med, som en nackkudde typ. Lite lättare att vila bekvämt med dessa.
Förstår att det suger att inte få gå ut, för katter som uppskattar det är det hemskt att tvingas vara inne. En av mina klättrade på väggarna, alltså fysiskt, inte bara talesättet, när hon fick vara inne ett par dagar efter kastrering. Fick släppa ut henne korta stunder så hon lugnade ner sig, som tur var läkte såret fint ändå.
Förstår att det suger att inte få gå ut, för katter som uppskattar det är det hemskt att tvingas vara inne. En av mina klättrade på väggarna, alltså fysiskt, inte bara talesättet, när hon fick vara inne ett par dagar efter kastrering. Fick släppa ut henne korta stunder så hon lugnade ner sig, som tur var läkte såret fint ändå.
Men stackars Doris! Och stackars er. Att inte kunna slicka sig är stressande för dem! Dagarna går långsamt med kon.
Jag har en sådan liten tygdress men tyckte att den var svår att få över huvudet, Signe hatade den och tillvaron efter kastrering. Så hon slapp. Men ibland måste de ju.
Jag har en sådan liten tygdress men tyckte att den var svår att få över huvudet, Signe hatade den och tillvaron efter kastrering. Så hon slapp. Men ibland måste de ju.
Svea klarar inte av att inte få gå ut, Signe accepterar. De är så olika kissarna.Dalbotös skrev:Vet inte om det funkar lika bra på katter men på hundar som måste ha krage pga sår så kan det funka att sätta på ett klädesplagg istället. De kommer inte åt att slicka men slipper ha den vedervärdiga tratten. Om såret är på bogen kan en tröja som sitter fast ordentligt baktill så den inte kasar fram funka. Finns uppblåsbara kuddar att ha runt halsen med, som en nackkudde typ. Lite lättare att vila bekvämt med dessa.
@Marlen Eskilsson, jag skickar gärna dräkten som inte kom till användning om ni vill prova. Men den luktar av andra katter, kanske en stress Doris inte behöver.
Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 7 907 inlägg
Dalbotös skrev:Vet inte om det funkar lika bra på katter men på hundar som måste ha krage pga sår så kan det funka att sätta på ett klädesplagg istället. De kommer inte åt att slicka men slipper ha den vedervärdiga tratten. Om såret är på bogen kan en tröja som sitter fast ordentligt baktill så den inte kasar fram funka. Finns uppblåsbara kuddar att ha runt halsen med, som en nackkudde typ. Lite lättare att vila bekvämt med dessa.
Tack för omtankenKarlia skrev:
Jag hade glömt bort det, men en sådan har vi ju! Testade det när hon hade kastrerats. Då "förlorade" hon benen så fort jag satte på den, alltså bara la sig ner och rullade runt på rygg. Men jag ska testa igen, tack för tipset!
Administrator
· Skåne
· 7 907 inlägg
Tack! Doris hälsar tillbaka ❤️
Jag märkte att hon inte var riktigt pigg i några dagar. Sedan fick vi reda på vad det var när det började bli kladdigt i pälsen. Ett riktigt infekterat sår 3 cm stort. Förmodligen en böld. Kanske uppkom såret efter slagsmål med annan katt, fästingbett eller liknande.
Jag märkte att hon inte var riktigt pigg i några dagar. Sedan fick vi reda på vad det var när det började bli kladdigt i pälsen. Ett riktigt infekterat sår 3 cm stort. Förmodligen en böld. Kanske uppkom såret efter slagsmål med annan katt, fästingbett eller liknande.
Det där kan vara ett djäkla jox.
Min hittekatt Edvard Snowden, som var mer död än levande när han dök upp framför min dörr hade en stor varande böld på ryggen. Veterinären fick operera honom två gånger innan det blev bra.
Till skillnad från Doris, var hans sår igensytt upptill men öppet nertill så att varet kunde rinna ut. Dessutom var det obandagerat.
Tyvärr dog han för två år sedan av FIP. Dvs. Corona.
Staffans
Min hittekatt Edvard Snowden, som var mer död än levande när han dök upp framför min dörr hade en stor varande böld på ryggen. Veterinären fick operera honom två gånger innan det blev bra.
Till skillnad från Doris, var hans sår igensytt upptill men öppet nertill så att varet kunde rinna ut. Dessutom var det obandagerat.
Tyvärr dog han för två år sedan av FIP. Dvs. Corona.
Logga in
Skapa konto
Staffans