Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag måste ha varit sämsta matten till våra katter, kanske fler tycker. De har aldrig fått vara på något bord, varken mat- eller soffbord. Absolut inte heller på någon köksbänk. Inte heller har de fått klösa på gardiner eller soffa (men katt nr 7 struntade i det). Inte fått äta mat från min tallrik.

Anledningen är förstås att katter äter möss, sorkar, insekter mm och de har otroliga mängder bakterier och annat i munnen som vi människor inte borde bli smittade av. Ser man katten äta av ett dött djur så förstår man.

Mina 8 katter har varit familjemedlemmar, sovit i sängen, klappade, omskötta, vaccinerade och älskade. Och de flesta som gått bort har jag begravt under en sälg vid vårt lilla dike/vattenström.
Såg människan framför mig när jag läste inlägget haha..

Vi dödar och äter djur (både nydödade och sådana som dött tidigare och vi köpt i affären), vi slaktar på bänkar och skär upp både kött ...och.grönsaker som odlats i bland annat i bajs (ute bland alla vilda djur).. på bänken.. och flugorna vi slår ihjäl inomhus ska vi inte tala om (bakteriehärdar)..

Vi fikar inne och bär med oss mat överallt (smulor spindlar och damm finns dessutom överallt)... vi lägger upp fötterna på soffan och på soffborden (ja inte alla då, men många gör ).. ibland även barfota (vilket e värst? strumpor skor eller nakna..)..

Håller dock med dig, inga katter på bord eller bänkar här. MEN det är fortfarande lite komiskt just hur vi också beter oss :)

Har en kompis som byter disktrasa varje dag, för det är så mycket bakterier man torkar med en trasa. En annan typ kllorinar sina bänkar och badrum varannandag.. och nästan alla jag känner byter i sängen minst en gång i veckan .. mamma dammsug (vet ej om hon gör det än) varje dag hemma.. och alltid tvättades det en maskin tvätt om dagen (oavsett om det var ett plagg eller full maskin).

Jag lever I harmoni med bakterierna jag :)
..tror extremt renlighet gör folk sjukare (känsligare för bacillerna.. för man aldrig får "kämpa mot dem")
 
  • Gilla
  • Älska
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Snigla Snigla skrev:
…Har en kompis som byter disktrasa varje dag, för det är så mycket bakterier man torkar med en trasa. En annan typ klorerar sina bänkar och badrum varannan dag.. och nästan alla jag känner byter i sängen minst en gång i veckan .. mamma dammsug (vet ej om hon gör det än) varje dag hemma.. och alltid tvättades det en maskin tvätt om dagen (oavsett om det var ett plagg eller full maskin).
På något sätt låter det som du just beskrev min fru… :surprised: ;)
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag lever I harmoni med bakterierna jag :)
..tror extremt renlighet gör folk sjukare (känsligare för bacillerna.. för man aldrig får "kämpa mot dem")
Vi hade en överläkare på BVC vars barn var mest nödtorftigt klädda på vintern av alöa barn i stan, ingen mössa eller vantar på vintern om de inte ville( Kiruna minus 22 i februari) hans argument var att det som inte dödar, härdar och blev de sjuka borde han som yrkesman kunna vårda dem ... få dem friska utan men, har inget minne att barnen tog uppenbar skada
 
  • Älska
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Eller som min gamla farmor uttryckte det:
Lite skit rensar magen.
Fast det vet väl varenda katt …
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Eller som min gamla farmor uttryckte det:
Lite skit rensar magen.
Fast det vet väl varenda katt …
Min mormor sade ”Lite skit rensar magen - och mycket blir man mätt av”.
 
  • Gilla
JPW och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Min mormor drack vatten från en brunn som hade flera döda råttor i sig. De blev riktigt sjuka. Hon sade aldrig lite skit etc.
 
  • Wow
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Min mormor drack vatten från en brunn som hade flera döda råttor i sig. De blev riktigt sjuka. Hon sade aldrig lite skit etc.
Nä, min mormor sade nog så mest om någon klagade på att grönsakerna var dåligt sköljda så man fick jord i munnen, eller liknande…
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Alla dessa uttryck om att smuts och jord inte skadar kommet från långtida, 100 år tillbaka. Då hade man inte kunskapen om vare sig vaccin, penicillin,medicin eller annat. Man ville för sig själv och familjen skapa en sfär av trygghet. Vartefter vacciner och kunskap om bakterier kom så har dessa uttryck blivit mer och mer obsoleta.

Och jag har definitivt inte varit nån överbeskyddande mamma.

Men disktrasor i köket är en av de ting som har mest bakterier än något annat föremål, vetenskapligt bevisat. Kokning varje dag, minst, behövs. Jag har slutat med sunkiga, äckliga disktrasor och använder hushållspapper i stället.

För övrigt har jag dammråttor i hörnen och är mest som alla andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Skrållan tycker tydligen att Bugaboon agerar både klätterträd och klöspelare, till vårt förtret, men även som säng vilket i alla fall är lite gulligt! :)
Vit katt ligger i en svart barnvagn omgiven av varor som hushållspapper och bananer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur att nya suffletter tydligen är billiga… :)
 
  • Gilla
  • Älska
Paulina123 och 12 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag måste ha varit sämsta matten till våra katter, kanske fler tycker. De har aldrig fått vara på något bord, varken mat- eller soffbord. Absolut inte heller på någon köksbänk. Inte heller har de fått klösa på gardiner eller soffa (men katt nr 7 struntade i det). Inte fått äta mat från min tallrik.

Anledningen är förstås att katter äter möss, sorkar, insekter mm och de har otroliga mängder bakterier och annat i munnen som vi människor inte borde bli smittade av. Ser man katten äta av ett dött djur så förstår man.

Mina 8 katter har varit familjemedlemmar, sovit i sängen, klappade, omskötta, vaccinerade och älskade. Och de flesta som gått bort har jag begravt under en sälg vid vårt lilla dike/vattenström.
Mitt katt gillar inte ens människomat
 
Karlia Karlia skrev:
Min mormor drack vatten från en brunn som hade flera döda råttor i sig. De blev riktigt sjuka. Hon sade aldrig lite skit etc.
Råttor is no good i dricksvattnet :oops:.. lärde mig på Glimmingehus rundvandring att de hade ålar i vattenbrunnarna.. just för att inte få ner råttor som dog i vattnet.. (y) (hade iof hört det på andra håll innan, men de var noga med att berätta om ålen på rundvandringen)
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Hur många ggr om dagen får era katter mat? :):thinking:
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Alla dessa uttryck om att smuts och jord inte skadar kommet från långtida, 100 år tillbaka. Då hade man inte kunskapen om vare sig vaccin, penicillin,medicin eller annat. Man ville för sig själv och familjen skapa en sfär av trygghet. Vartefter vacciner och kunskap om bakterier kom så har dessa uttryck blivit mer och mer obsoleta.

Och jag har definitivt inte varit nån överbeskyddande mamma.

Men disktrasor i köket är en av de ting som har mest bakterier än något annat föremål, vetenskapligt bevisat. Kokning varje dag, minst, behövs. Jag har slutat med sunkiga, äckliga disktrasor och använder hushållspapper i stället.

För övrigt har jag dammråttor i hörnen och är mest som alla andra.
Vi tror att du är lika normal som oss andra härinne - oroa dig ej (hmm.. eller?) :heart:;)
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hur många ggr om dagen får era katter mat? :):thinking:
2-3. Totalt på en dag blir det ca 2-2,5 dl foder.
 
richardtenggren
Vi ger 2x65 g enligt Orijens rekommendationer, men Skrållan äter sällan upp allt, så hon verkar kunna husera med maten själv så länge inte Harry kommer åt den :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.