1 088 401 läst · 13 125 svar
1088k läst
13,1k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Jag har alltid haft fri tillgång på torrfoder och våtfoder två ggr morgon och kväll ( 1/3 portionspåse Royal Canin eller vad de föredragit vid tillfället ( ibland Gourmet Gold)med lite extra godis, grillad kyckling en kvarts bröstfilè i mindre bitarTotal förbrukning brukar vara ca 400g torrfoder och 14 portionspåsar 80-85g våtfoder i månaden. Då har jag mest haft honor på 3-4 kg så inga jättar/ matvrakSnigla skrev:
Jag fick aldrig veta anledningen till råttorna, hon hade bjudit på uppfriskande lemonad, när de satt och drack den kom gårdskarlen och berättade att brunnen var full med döda råttor.. Hon broderade ut historian lite merSnigla skrev:
OnTopic: På morgonen får kissarna blötfoder, eftermiddagen torrfoder som räcker till dagen därpå. Ibland nytt blötfoder på kvällen.
Svea har alltid haft fri tillgång till torrfodret, med fler katter varav en inte lika kräsen och sparsmakad vad gäller mat så har jag styrt upp det något.
Inte min katt, Gustav, heller.P Pegasusus skrev:
Han gillar sina pellets, knaprar med god aptit. Och blötfoder, men han slickar bara i sig såsen.
Inte köttfärs, skinka eller liknande. Ibland kan han slicka lite tomatsås efter makrill på burk. Bara lite.
Enda gången han blev förtjust och åt med god aptit var när jag skalade räkor och han fick rommen.
Men sedan kräktes han våldsamt runt väggar och golv så det får han inte mer...
Gustav har fri tillgång av torrfoder ochSnigla skrev:
blötfoder får han en till tre gånger per dag
beroende på hur fort han äter upp det.
Han är knepig med blötfodret.
Spelar ingen roll om han får med sås eller gel,
slickar alltid i sig det blöta och lämnar köttet,
så jag ger bara 1-2 cm som jag klämmer ur en 80 g påse.
Köper hellre sås än gel eftersom sås har färre additiv...
Det han lämnar äter hunden upp med förtjusning.
Hon står alltid och hoppar jämfota när jag matar Gustav.
Dreamisar funkar alltid, Gustav älskar dem! De hjälpte honom att lära sig katt luckan.Z znitz skrev:
Hakade upp luckan med ett snöre och la ut dreamisar med lagom avstånd emellan
och vips så hade han lärt sig gå igenom den tre dm långa "tunneln" ut genom väggen!
Tycker det är svårt med maten, även om Nisse verkar kunna hushålla med den när det passar..
När han kom till gården var han mattokig.. men vartefter har han nog blivit trygg i matfrågan.. dvs han vet att han alltid får nått - även om han ibland får vänta allllldeles för länge för en liten katt
Nukan han lämna mat o småsnacka på den senare .. (får typ mat morgon och kväll som standard),
Men Nisse är inte så stor.. så enligt alla portioner ska han ha typ 1- 1,3 dl torrfoder (beroende lite på märke) om dagen..och inget mer..
Det får han.. sedan får han blötfoder ibland och ”kött” ibland.. sedan äter han flera sorkar/råttor ..
Den som matar honom.. tycker att han inte står ut över de tindrande ögonen eller jamandet efter mat.. så han tycker det är på tok för lite mat.. med ”bara” 1 dl torrfoder om dagen typ.,
När han kom till gården var han mattokig.. men vartefter har han nog blivit trygg i matfrågan.. dvs han vet att han alltid får nått - även om han ibland får vänta allllldeles för länge för en liten katt
Nukan han lämna mat o småsnacka på den senare .. (får typ mat morgon och kväll som standard),
Men Nisse är inte så stor.. så enligt alla portioner ska han ha typ 1- 1,3 dl torrfoder (beroende lite på märke) om dagen..och inget mer..
Det får han.. sedan får han blötfoder ibland och ”kött” ibland.. sedan äter han flera sorkar/råttor ..
Den som matar honom.. tycker att han inte står ut över de tindrande ögonen eller jamandet efter mat.. så han tycker det är på tok för lite mat.. med ”bara” 1 dl torrfoder om dagen typ.,
I princip fri tillgång till torrfoder. Dvs Katten får nytt när det är slut. Han är smal som en vesla och får vanlig mat trots att han är kastrerad. Han rör ju sig kopiöst mycket. När och om det ändras får vi ändra matrutiner tänker vi.
Blötfoder på morgonen, kanske två matskedar max. Är vi på landet (ociviliserat utan rinnande vatten) får han vatten i blötmaten och i princip så mycket han vill eftersom han tycker att det är svårt att dricka när vi är där.
Blötfoder på morgonen, kanske två matskedar max. Är vi på landet (ociviliserat utan rinnande vatten) får han vatten i blötmaten och i princip så mycket han vill eftersom han tycker att det är svårt att dricka när vi är där.
Här har de fri tillgång till två sorters torrfoder.
Den yngre Ester gillar mest torrfoder medan Thania vill ha lite variation med blötfoder, just nu är det Latz soup som gäller.
Till helgen blir det lite snacks.
Förra helgen var det bacon-snacks som stod på menyn.
Den yngre Ester gillar mest torrfoder medan Thania vill ha lite variation med blötfoder, just nu är det Latz soup som gäller.
Till helgen blir det lite snacks.
Förra helgen var det bacon-snacks som stod på menyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Skrållan äter knappt godis, inte samma sug som Harry(hund) som blir helt stirrig av sig så fort någon stoppar händerna i fickorna
Vi har testat dreamisar och Orijens laxgodis(går inte ha hemma, stinker för mycket fisk) vilka går i men ingen succé direkt, oftast låter hon Harry ta dessa. Köpte nå kycklinggodis idag, men det ratade hon
Tur att hon verkar älska sin vanlig mat
Vi har testat dreamisar och Orijens laxgodis(går inte ha hemma, stinker för mycket fisk) vilka går i men ingen succé direkt, oftast låter hon Harry ta dessa. Köpte nå kycklinggodis idag, men det ratade hon
Tur att hon verkar älska sin vanlig mat
Redigerat: