11 176 läst · 139 svar
11k läst
139 svar
Åker ni på semester?
Flyget går väl på flygfotogen/bensin och datorer på eldrift, men jag har denna gamlafubar skrev:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7823387.stm
http://googleblog.blogspot.se/2009/01/powering-google-search.html
Flygets uppgifter är alltid partiska om bara CO2 när de glömmer den totala påverkan.
Redigerat:
För mig får man åka vart man vill men bör betala miljökostnaderna. BKK är för långt, vi håller oss i EUropa med alla förmåner. Till Malaga AGP kostar det 300 xtra, kolla vad BKK kostar.Nimajneb skrev:
Fåtalet nöjesflyger nog till Sthlm där det trots allt finns en massa att göra.
Jo, det står ju under huvudrubriken i exemplet följande:IngMatt skrev:
"...oftast vid utbyggnad av förnybara energikällor i utvecklingsländer."
Afrikanska länder är väl utvecklingsländer och skog är väl en förnybar energikälla. När det gäller hamburgare så är det väl Max som kör med träd i Afrika - det står så svart på vitt i reklamen.
Hela bluffen är alltså ett förtäckt u-landsbistånd.
Själv har jag inte gått på den där bluffen så det finns inget dåligt samvete att lindra men sätt gärna in lite extra pengar till statskassan du men tvinga inte med mig i botgöringen.
Ingen kräver att vi ska klimatkompensera Hamburgare vad jag sett, det ingår i priset i så fall. Men man kan kolla hur man skadar med buss, bil, tåg eller flyg och betala därefter, som aldrig går till staten, dom har inget med detta att göra.Locke skrev:Jo, det står ju under huvudrubriken i exemplet följande:
"...oftast vid utbyggnad av förnybara energikällor i utvecklingsländer."
Afrikanska länder är väl utvecklingsländer och skog är väl en förnybar energikälla. När det gäller hamburgare så är det väl Max som kör med träd i Afrika - det står så svart på vitt i reklamen.
Hela bluffen är alltså ett förtäckt u-landsbistånd.
Själv har jag inte gått på den där bluffen så det finns inget dåligt samvete att lindra men sätt gärna in lite extra pengar till statskassan du men tvinga inte med mig i botgöringen.
Förut fanns något som hette Vi-skogen då man planterade träd i Afrika, de som förmedlar klimatpengar verkar göra en massa annat, jag kollar för att inte bli lurad. Och dessa är säkert påpassade av de som vill skada klimatet, så var du fått bluff ifrån verkar vara mera tro än vetande.
U-hjälpen har varit ett stort svart dyrt hål som borde ha varit frivilligt men börjar nu gå till klimatåtgärder. Till det kommer nu att många som kommit hit skickar hem hälften av sina bidrag.
Så för att undvika allt tjafs, baka in alla avgifter i priset som ex. var 15.000 till flyget och 300 till klimatet, det kan vi överleva.
Som svensk så kvittar det hur vi lever för miljön i världen i stort.......
Nu är jag inte så insatt, men en gissning från min sida är att man planterar träd i länder där det tidigare skövlats en massa skog av olika anledningar.Locke skrev:
Skulle man planera träd i Sverige så är jag lite fundersam till var dessa träd skulle planteras, vilka ytor finns det i Sverige där man skulle kunna planera en massa skog?
Ja men är skog bättre ur koldioxidsynpunkt än betesmarker? Jag trodde skog och betesmask var ungefär likvärdigt där?
De områden där det planteras skog är väl skövlade områden där det knappt växer nåt alls?
De områden där det planteras skog är väl skövlade områden där det knappt växer nåt alls?
"Klimatkompensera" för olja som är miljoner år gammal genom att plantera skog som borde planterats ändå och som skördas när någon känner för det, känns det inte lite fånigt? Men det är väl mullinuttigt att försöka bättra på sitt samvete om man känner behov av det.
Nej, vi åker inte på semester om jag får bestämma, men vi åker hemskt många mil om året för att hälsa på släkt med bil. Helt utan att aktivt klimatkompensera. Det räcker med dieselskatt.
Nej, vi åker inte på semester om jag får bestämma, men vi åker hemskt många mil om året för att hälsa på släkt med bil. Helt utan att aktivt klimatkompensera. Det räcker med dieselskatt.