11 172 läst · 139 svar
11k läst
139 svar
Åker ni på semester?
Vi åker också med gott samvete då vi betalar vad det kostar med klimatkompensation. Annars kan just våra utsläpp vara droppen...Anders_Nilsson skrev:Och vetande är att så länge Tyskland och Polen (gå in på Kotly.com och kolla sortimentet) fortsätter värma småhus med brunskolspannor av måttligt avancerad konstruktion som står och småpyr kommer inga inställda Svenska flygresor i världen att hjälpa ett dugg. Och ditt politiska föredöme skrattar dom åt. Aldrig att dom ger upp brunkolen, det är för mycket pengar. Såvida inte Sverige bygger ut kärnkraften med 12-24 reaktorer som matas med billit Ryskt uran och vi säljer elen till självkostnadspris. Tyskarna har lite bättre teknik men fortfarande motsvarar brunkolet mer än alla charterresor. Så jag åker på semester med gott samvete.
Och ifall du undrar kör jag min V70 Bi-Fuel på enbart gas (mycket biogas här i GBG) även om den tar en snaps bensin vid start för att komma igång. Thailand tor är ungeför 1500 mil vilket kanske motsvarar 500 liter flygbränsle i en modern kärra, dvs kanske 750 mil bilkörning. Så alla som kör mer än 750 mil bensinbil per år kan ju sluta prata klimat eller byta till en gasbil. Och finns det inte gas i området kan man flytta till GBG. Min tur att ha en annorlunda uppfattning......
Bilar betalar i priset, flygbränsle gör det inte.
Menar du att det skulle gå 500 liter bränsle till Thailand?Anders_Nilsson skrev:Och vetande är att så länge Tyskland och Polen (gå in på Kotly.com och kolla sortimentet) fortsätter värma småhus med brunskolspannor av måttligt avancerad konstruktion som står och småpyr kommer inga inställda Svenska flygresor i världen att hjälpa ett dugg. Och ditt politiska föredöme skrattar dom åt. Aldrig att dom ger upp brunkolen, det är för mycket pengar. Såvida inte Sverige bygger ut kärnkraften med 12-24 reaktorer som matas med billit Ryskt uran och vi säljer elen till självkostnadspris. Tyskarna har lite bättre teknik men fortfarande motsvarar brunkolet mer än alla charterresor. Så jag åker på semester med gott samvete.
Och ifall du undrar kör jag min V70 Bi-Fuel på enbart gas (mycket biogas här i GBG) även om den tar en snaps bensin vid start för att komma igång. Thailand tor är ungeför 1500 mil vilket kanske motsvarar 500 liter flygbränsle i en modern kärra, dvs kanske 750 mil bilkörning. Så alla som kör mer än 750 mil bensinbil per år kan ju sluta prata klimat eller byta till en gasbil. Och finns det inte gas i området kan man flytta till GBG. Min tur att ha en annorlunda uppfattning......
Medlem
· Halland
· 4 122 inlägg
Per stol i ett fullt plan,ja. Och charterkärror är oftast fulla. Ett modernt passagerarplan tar cirka 0.3-0.4 liter/passagerare/mil. Och med fulla plan så blir ju just din förbrukning 500-600 liter flygfotogen. Att multipliceras med antalet passagerare. Men så fungerar ju kollektivtrafik, bussen och tåget tar mer energi än att köra personbil samma sträcka, men med rimlig fyllnadsgrad blir förbrukningen PER PASSAGERARE mycket låg. Så, ni som inte kör elbil eller gasbil bör skämmas och piska era ryggar varje kväll (som Silas gjorde i DaVincikoden) för idag finns det teknik att köpa som gör att konsumenter kan reducera sin fossila energikonsumtion. Om man vill.
Annars kan man forsätta med avlatsbreven. Plantera träd är bara en del, återplantering av träd kompenserar inte för din oljekonsumtion, det kompenserar för den tidigare skogsskövlingen. Så din fossilbränslekörning är lika syndig som förr. Dessutom orsakar oljeberoendet i väst inbördeskrig och terrorism. Så ni som inte kör el- eller gasbil är syndare som borde skämmas.:wow:
Nu är jag inte så här extrem, jag vill bara visa att vad du än tror att du gör för gott finns det en annan infallsvinkel. Men gasbilar är en känd teknik som fungerar och kostar rimligt mycket extra. I Tyskland har man dessutom i princip tagit bort skatten på fordonsgas men i Sverige är man för feg. Det var därför som professorn hoppade av statens biobränsleutredning. Det var den andre i ledarduon som ville sänka skatten för biobränsle men i Sverige är detta för politiskt känsligt. Annars skulle man kunna lagstifta om att alla jordbrukare och kommunala reningsverk måste röta biogas och sälja den till självkostnadspris + rimlig profit och så tvinga biltillverkarna att sälja X % gasbilar utan merkostnad. Men som sagt, till detta krävs (Tyskt eller Amerikanskt) mod och det saknar Svenskarna.
Annars kan man forsätta med avlatsbreven. Plantera träd är bara en del, återplantering av träd kompenserar inte för din oljekonsumtion, det kompenserar för den tidigare skogsskövlingen. Så din fossilbränslekörning är lika syndig som förr. Dessutom orsakar oljeberoendet i väst inbördeskrig och terrorism. Så ni som inte kör el- eller gasbil är syndare som borde skämmas.:wow:
Nu är jag inte så här extrem, jag vill bara visa att vad du än tror att du gör för gott finns det en annan infallsvinkel. Men gasbilar är en känd teknik som fungerar och kostar rimligt mycket extra. I Tyskland har man dessutom i princip tagit bort skatten på fordonsgas men i Sverige är man för feg. Det var därför som professorn hoppade av statens biobränsleutredning. Det var den andre i ledarduon som ville sänka skatten för biobränsle men i Sverige är detta för politiskt känsligt. Annars skulle man kunna lagstifta om att alla jordbrukare och kommunala reningsverk måste röta biogas och sälja den till självkostnadspris + rimlig profit och så tvinga biltillverkarna att sälja X % gasbilar utan merkostnad. Men som sagt, till detta krävs (Tyskt eller Amerikanskt) mod och det saknar Svenskarna.
Medlem
· Halland
· 4 122 inlägg
Nej, elen kommer naturligtvis från motorerna i alla spinningcyklar som trampas av de PK-människor som kör elbilarna. Eller Cityvindkraftverket som vi skall bygga på taket av centralstationen i varje stad. Sedan arbets-och levnadsvillkor för arbetarna i de ofta exotiska länder där man bryter de exotiska mineral som krävs för effektiva batterier och elmotorer kan vi ju ta en annan gång.
Det enda som hjälper mot utsläpp är att vi börjar bygga mer kompakta städer med blandad bebyggelse så att en stor andel av befolkningen kan gå eller cykla till jobb och skila men någon sådan trend ser jag inte.
Det enda som hjälper mot utsläpp är att vi börjar bygga mer kompakta städer med blandad bebyggelse så att en stor andel av befolkningen kan gå eller cykla till jobb och skila men någon sådan trend ser jag inte.
Liknande trådar
-
Semester ersättning
Juridik -
Nya packningar till säkerhetsventil SYR 2117 9 Bar
Vatten & Avlopp -
Takbyte och snickarna har beställt och lagt fel pannor. Bender Palema Candor VS Monier Jönåker Elegant
Tak & Vind -
Viktiga saker att kolla upp i undersökningsplikten?
Köpa & Sälja hus -
Hur får jag säkerhetsventilens mynning nedåt?
Värmepumpar