11 176 läst · 139 svar
11k läst
139 svar
Åker ni på semester?
Gör samma här för att tänka bort vidrigheterna utomhus med snålblåst och minus.anders07 skrev:Ja, det är en självklarhet för oss!
Jag har extremt jobbigt med mörkret under vinterhalvåret här och det enda som ger lite ljus i tillvaron (!) är att planera sommarens resa...
Vi åker aldrig charter utan bokar upp flyg, boende och hyrbil separat eftersom vi alltid fått det billigare så. Vi bor nästan alltid i hus eller lägenhter som vi hyr av privatpersoner och vi har också bytt boende för att hålla nere kostnaderna.
Efter en charterresa med inclusive gjorde jag som du förra påsken och hyrde en halv villa. Men med barn som vill ha kul, en fru som vill ha gym, lagad mat, städning och helst diskning, bokades närmaste stora hotell där istället till sommaren. Maten och gymet dög inte så nu blir det samma charterkoncept igen utan bil. Sen blir det Gotland med bil igen.
Det låter ju lite som om resten av familjen åker på semester men att du är bara med på deras villkor... kan det inte kompromissas så alla blir nöjda?IngMatt skrev:Gör samma här för att tänka bort vidrigheterna utomhus med snålblåst och minus.
Efter en charterresa med inclusive gjorde jag som du förra påsken och hyrde en halv villa. Men med barn som vill ha kul, en fru som vill ha gym, lagad mat, städning och helst diskning, bokades närmaste stora hotell där istället till sommaren. Maten och gymet dög inte så nu blir det samma charterkoncept igen utan bil. Sen blir det Gotland med bil igen.
Jag betalar bara 25% och har redan rest en massa, så nu är det deras tur och jag har trevligt jag med. Man får tafsa på frun mer och ha kul med barnen. Roligast var nog att köra radiobil och motsvarande småbåtar hur mkt vi ville, så barnen vill dit igen. Charter är inte så kul, fritt ätande möjligen och jag blev visst bjuden på resan senast. Men i påskas åkte vi alla ner mest på mina villkor då vi skulle se på hus, mest jag som vill bo där på prov. Nästa resa var i närheten och ett hus till.anders07 skrev:
Nu är det på fruns villkor mest då hon vill åka på kurs med oss alla inkl. svärfar, jag ska bara betala 3600 men vill inte åka till Turkiet. Så jag bokat charter och ska boka Gotland.
Du Ingmatt - jag tror man skulle kunna lägga ner en hel vindkraftspark eller elda upp en mindre skog i Afrika om du inte tryckte på "Nytt inlägg" mellan varje mening. Det är ju terabyte med data som susar runt i alla ledningar helt i onödan...
Jag tror du får övergå från tro till vetande :wow:Locke skrev:
Medlem
· Halland
· 4 122 inlägg
Och vetande är att så länge Tyskland och Polen (gå in på Kotly.com och kolla sortimentet) fortsätter värma småhus med brunskolspannor av måttligt avancerad konstruktion som står och småpyr kommer inga inställda Svenska flygresor i världen att hjälpa ett dugg. Och ditt politiska föredöme skrattar dom åt. Aldrig att dom ger upp brunkolen, det är för mycket pengar. Såvida inte Sverige bygger ut kärnkraften med 12-24 reaktorer som matas med billit Ryskt uran och vi säljer elen till självkostnadspris. Tyskarna har lite bättre teknik men fortfarande motsvarar brunkolet mer än alla charterresor. Så jag åker på semester med gott samvete.
Och ifall du undrar kör jag min V70 Bi-Fuel på enbart gas (mycket biogas här i GBG) även om den tar en snaps bensin vid start för att komma igång. Thailand tor är ungeför 1500 mil vilket kanske motsvarar 500 liter flygbränsle i en modern kärra, dvs kanske 750 mil bilkörning. Så alla som kör mer än 750 mil bensinbil per år kan ju sluta prata klimat eller byta till en gasbil. Och finns det inte gas i området kan man flytta till GBG. Min tur att ha en annorlunda uppfattning......
Och ifall du undrar kör jag min V70 Bi-Fuel på enbart gas (mycket biogas här i GBG) även om den tar en snaps bensin vid start för att komma igång. Thailand tor är ungeför 1500 mil vilket kanske motsvarar 500 liter flygbränsle i en modern kärra, dvs kanske 750 mil bilkörning. Så alla som kör mer än 750 mil bensinbil per år kan ju sluta prata klimat eller byta till en gasbil. Och finns det inte gas i området kan man flytta till GBG. Min tur att ha en annorlunda uppfattning......