För att kompensera för den koldioxid som frigörs?

Det bästa vore såklart att omvandla koldioxiden till kolväten som man pumpar ner i underjorden igen, men det är en lite för komplex process. Istället utökar man andelen växter på jorden för att kompensera.

Om du menar varför man inte gör betesmark av marken istället så antar jag att problemet är att marken tagit så mycket stryk att man måste börja med att fixa träd för att binda jorden och ge skugga så marken inte torkar ut för snabbt.

• Gilla
IngMatt
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag tror vi åker till Gotland på semester. :)

Man kan plocka fossiler på stränderna har jag hört, det gör nog barnen nöjda. ;)
Nej, inte plocka fossil. Ön försvinner ju då.

IngMatt skrev:
Gotland Kneippbyn var kanon med barnen och vi hade det trevligt allihopa.
Tror jag säkert. Den var fullbokad rätt tidigt också :-D

IngMatt
Locke skrev:
Mjaha du. Jag skall nagelfara de där länkarna vid tillfälle.

Vad tyckte du om filmen? Den finns i en längre version också.
Enklast är att googla och söka eget.

Det plöjs ner en miljard dollar på anti-vetenskaps-propaganda, den har jag inte tid med mer. Räcker att käfta me dom som finns här, betalda förvillare eller bara förvillade.
Jag såg några sekunder att det handlar om Gore och är gammalt som inte håller, då han bara är en budbärare för vetenskapen, som jag kontaktat innan han drog igång som nu.

IngMatt
Enk Projektet skrev:
Som svensk så kvittar det hur vi lever för miljön i världen i stort.......
Politiskt är det väldigt viktigt.

IngMatt
Nerre skrev:
Nu är jag inte så insatt, men en gissning från min sida är att man planterar träd i länder där det tidigare skövlats en massa skog av olika anledningar.

Skulle man planera träd i Sverige så är jag lite fundersam till var dessa träd skulle planteras, vilka ytor finns det i Sverige där man skulle kunna planera en massa skog?
Avskogat återplanteras och där det passar så ingen klagar. Här finns det lag om återplantering.

IngMatt
Nerre skrev:
Ja men är skog bättre ur koldioxidsynpunkt än betesmarker? Jag trodde skog och betesmask var ungefär likvärdigt där?

De områden där det planteras skog är väl skövlade områden där det knappt växer nåt alls?
Skog är bättre som kan vara snabbväxande lövträd.

IngMatt
pjfj skrev:
"Klimatkompensera" för olja som är miljoner år gammal genom att plantera skog som borde planterats ändå och som skördas när någon känner för det, känns det inte lite fånigt? Men det är väl mullinuttigt att försöka bättra på sitt samvete om man känner behov av det.

Nej, vi åker inte på semester om jag får bestämma, men vi åker hemskt många mil om året för att hälsa på släkt med bil. Helt utan att aktivt klimatkompensera. Det räcker med dieselskatt.
Skogen skövlas för att tjäna pengar, även här, då frigöres gammal CO2 som ska kompenseras genom återplantering. Dessutom kommer ny CO2 och sedan kommer Metan som är 30 ggr värre.

Behovet som finns är att rädda framtiden. Vill du ta livet av framtida generationer?

Diesel har skatt, inte flygbränsle.

IngMatt
Anna_H skrev:
Tror jag säkert. Den var fullbokad rätt tidigt också :-D
Vi tog sista veckan allt var öppet och ungarna vill dit nu igen, men mamma säger att vartannat år får räcka. Tur att inte fler hittar dit men boendet var lite dåligt så vi ska prova annat nästa gång.

Nytt billigt alternativ till Gotland fr.o.m. i sommar. Det sägs komma paket med boende där färjan ingår för 100 kr.

http://gotlandsbaten.se/sv/

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
IngMatt skrev:
Politiskt är det väldigt viktigt.
Det är väl minst lika viktigt att det är trovärdigt?

Ja, det är en självklarhet för oss!
Jag har extremt jobbigt med mörkret under vinterhalvåret här och det enda som ger lite ljus i tillvaron (!) är att planera sommarens resa...

Vi åker aldrig charter utan bokar upp flyg, boende och hyrbil separat eftersom vi alltid fått det billigare så. Vi bor nästan alltid i hus eller lägenhter som vi hyr av privatpersoner och vi har också bytt boende för att hålla nere kostnaderna.

IngMatt
mycke_nu skrev:
Nytt billigt alternativ till Gotland fr.o.m. i sommar. Det sägs komma paket med boende där färjan ingår för 100 kr.

[länk]
Långt till Västervik. Nu åker vi hem på 50 minuter.

IngMatt
Enk Projektet skrev:
Det är väl minst lika viktigt att det är trovärdigt?
Ja vi måste vara trovärdiga med att ligga före.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.