IngMatt
Locke skrev:
Men det står ju på din wikilänk att pengarna från klimatkompensering vanligen går till trädplantering i u-länder - det är ju precis vad jag sagt!?

Skall läsa dina andra länkar när jag sitter vid en dator nästa gång.
Det står inte så där

Trädplantering

Trädplantering är en vanlig metod för att klimatkompensera. När träden växer binder de koldioxid och ju fler träd som planteras, desto mera koldioxid hindras från att bidra till växthuseffekten. Dessutom ger träden ofta ökad välfärd åt jordbrukarna genom att de får tillgång till frukt, ved och virke. Syftet är också att motverka avskogning av värdefull naturskog och att öka den biologiska mångfalden.
Som betalare minns jag inget just om Afrika, kanske då skogs-skövling är i andra länder.
Det är väl toppen att man kan lindra sitt dåliga samvete så man tror att planeten inte skadas av mig i onödan, istället för att stanna hemma.

Mina fördomar säger mig att just i Afrika så vet man inte ens vad miljötänk är för något.

IngMatt skrev:
Det står inte så där

Trädplantering

Trädplantering är en vanlig metod för att klimatkompensera. När träden växer binder de koldioxid och ju fler träd som planteras, desto mera koldioxid hindras från att bidra till växthuseffekten. Dessutom ger träden ofta ökad välfärd åt jordbrukarna genom att de får tillgång till frukt, ved och virke. Syftet är också att motverka avskogning av värdefull naturskog och att öka den biologiska mångfalden.
När man eldar upp veden blir det massor med CO2..

A
Jag brukar inte klimatkompensera när jag flyger på semestern, jag bara sätter mig på planet och åker. Sen kan man undra varför jag ska klimatkompensera. Jag tycker flygbolagen eller resebyråerna borde gjort det redan för att visa sitt ansvar för produkterna de säljer.

Klart man åker någonstans då och då, 2011 såg vi oss om på Gotland en vecka, bästa semestertrippen jag varit på, med råge :).
Thailand och dylika turistfällor intresserar oss inte för fem öre.

Varför ska vi i ett av världens renaste länder tramsa oss med att "klimatkompensera" ?
Löjligt!
Och vad gör det för skillnad globalt sett?

Har som regel att inte åka till länder som har taskiga fängelser och dåligt rättsystem.
Måste va nån fobi jag har :D

IngMatt
Blindnit skrev:
Mina fördomar säger mig att just i Afrika så vet man inte ens vad miljötänk är för något.
Ja de kommer sist och vill ha betalt för att göra något.

IngMatt
mycke_nu skrev:
När man eldar upp veden blir det massor med CO2..
Det kallas biobränsle och precis som med oljan får man inte elda upp allt och man ska hela tiden återplantera.

IngMatt
bra-byggare skrev:
Jag brukar inte klimatkompensera när jag flyger på semestern, jag bara sätter mig på planet och åker. Sen kan man undra varför jag ska klimatkompensera. Jag tycker flygbolagen eller resebyråerna borde gjort det redan för att visa sitt ansvar för produkterna de säljer.
Ja de flesta vill att det ska bakas in i biljetten, återstår politiska beslut att fatta. MP kanske ska koncentrera sig mer på det än fler enkelbiljetter hit.

Semestrar gärna, vi har tex varit i London och Kroatien (två mycket prisvärda resmål om man vet hur man bokar på Internet), men inte Gotland, det var för dyrt med flyg och med bil/båt tar ju resan hur lång tid som helst.

IngMatt
Blindnit skrev:
Varför ska vi i ett av världens renaste länder tramsa oss med att "klimatkompensera" ?
Löjligt!
Och vad gör det för skillnad globalt sett?

Har som regel att inte åka till länder som har taskiga fängelser och dåligt rättsystem.
Måste va nån fobi jag har :D
Flyget står för 6% av den totala klimatpåverkan och ingen vet om det är just din eller min resa som kan trigga klimatet att skena utan återvändo. Våra barn vill också ha en chans. Kineser och Ryssar reser alltmer och ska de göra något måste vi ligga steget före och inte vara sämre.

Det sista håller jag med om så man inte får en oskyldigs långsemester i onödan.

IngMatt
Anna_H skrev:
Semestrar gärna, vi har tex varit i London och Kroatien (två mycket prisvärda resmål om man vet hur man bokar på Internet), men inte Gotland, det var för dyrt med flyg och med bil/båt tar ju resan hur lång tid som helst.
Gotland Kneippbyn var kanon med barnen och vi hade det trevligt allihopa.

IngMatt skrev:
Flyget står för 6% av den totala klimatpåverkan och ingen vet om det är just din eller min resa som kan trigga klimatet att skena utan återvändo. Våra barn vill också ha en chans. Kineser och Ryssar reser alltmer och ska de göra något måste vi ligga steget före och inte vara sämre.

Det sista håller jag med om så man inte får en oskyldigs långsemester i onödan.
Har du någon källa för 6%?
När det kommer till flyget så är ju den stora boven kortdistanserna både i absoluta och i relativa termer (co2/passagerarkm)
Om Stockholmare lärde sig att ta tåget till Göteborg o Malmö så skulle vi dra ner rejält på utsläppen.:p

Internet orsakar större utsläpp av CO2 än all världens flygtrafik.

Källa: TV-skärmen på flyget hem. Om det stämmer vet jag inte, men med alla uppkopplade grejor och servrar, så...

Redigerat:
IngMatt
Nimajneb skrev:
Har du någon källa för 6%?
När det kommer till flyget så är ju den stora boven kortdistanserna både i absoluta och i relativa termer (co2/passagerarkm)
Om Stockholmare lärde sig att ta tåget till Göteborg o Malmö så skulle vi dra ner rejält på utsläppen.:p
Man får kompromissa mellan dessa
http://www.bt.se/debatt/flygbolagen-bor-redovisa-flygets-totala-klimatpaverkan(1388900).gm
http://www.swedavia.se/om-swedavia/detta-ar-swedavia/miljo/flyget-klimatpaverkan/
http://uppsalainitiativet.blogspot.se/2011/04/flygets-klimatpaverkan-annu-osaker.html

Bara det finns räls att åka på så.

Men hur många måste åka till Thailand eller gör det ändå?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.