138 295 läst · 1 243 svar
138k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Det gäller väl genomförande av tjänsten? Priser på material lär väl jämföras mot andra som levererar samma material?
Om ICA tar 45 spänn litern för mjölken så kan de knappast hänvisa till att det är ett rimligt pris eftersom det kostar 21 spänn för 3 dl på McDonalds.
Om ICA tar 45 spänn litern för mjölken så kan de knappast hänvisa till att det är ett rimligt pris eftersom det kostar 21 spänn för 3 dl på McDonalds.
Tror de flesta kunder kan skriva under på detta:wildeside skrev:
1. om hantverkaren tar betalt för resan till bygghandel bör i princip bör inga påslag finnas. Men, lägger hantverkaren på 10-20%, är öppen med det och materialet inte kostar mer änv kunden själv betalar hos handlaren så kan de flesta acceptera ett mindre påslag för den goda stämningens skull. Att lägga på 20% och skylla på garantier är det ännu ingen kund som trott på.
2. Om hantverkaren har ett lager i bilen som besparar kunden resan till grossisten så känns det rimligare med större påslag. Fortfarande bör det finnas transparens.
Detta är det moraliskt riktiga, det juridiskt riktiga är inte lika glasklart men relativt starkt stöd verkar finnas i konsumentköplagen, ffa för punkt ett.
Det som känns skäligt, vilket inte är 1000% mer än det jag ser i valfritt varuhus. Ett rimligt prisspann helt enkelt, inte svårt att förstå.wildeside skrev:
Kan inte hantverkaren erbjuda det (dvs inköpspriset är för högt för att kunna hålla ett rimligt utpris) ska kunden få veta detta och ta ställning till. Väldigt lätt för mig.
Kostnaden för jobbet blir väldigt likt för mig som kund, men jag förstår och allting känns skäligt. Inte som nu med 1000% dyrare rör än vad jag _vet_ att de kostar.
Vad anser du är rimligt? Att ta så lågt timpris som möjligt och ta ut en orimlig vinst på material? Varför inte ta rimligt betalt för material?
Redigerat:
Skäligt och rimligt har väl samma betydelse i detta fall.J Jotsat skrev:Det som känns skäligt, vilket inte är 1000% mer än det jag ser i valfritt varuhus. Ett rimligt prisspann helt enkelt, inte svårt att förstå.
Kan inte hantverkaren erbjuda det (dvs inköpspriset är för högt för att kunna hålla ett rimligt utpris) ska kunden få veta detta och ta ställning till. Väldigt lätt för mig.
Kostnaden för jobbet blir väldigt likt för mig som kund, men jag förstår och allting känns skäligt. Inte som nu med 1000% dyrare rör än vad jag _vet_ att de kostar.
Vad anser du är rimligt? Att ta så lågt timpris som möjligt och ta ut en orimlig vinst på material? Varför inte ta rimligt betalt för material?
För småhantisar som inte har några system kan man ju även skapa offerter baserade på bruttopris och lägga en in fin rabattsats på Ahlsells webb och skicka sina kunder.mattiasp skrev:
Vad jag anser borde du redan veta om du läst mina inlägg.J Jotsat skrev:Det som känns skäligt, vilket inte är 1000% mer än det jag ser i valfritt varuhus. Ett rimligt prisspann helt enkelt, inte svårt att förstå.
Kan inte hantverkaren erbjuda det (dvs inköpspriset är för högt för att kunna hålla ett rimligt utpris) ska kunden få veta detta och ta ställning till. Väldigt lätt för mig.
Kostnaden för jobbet blir väldigt likt för mig som kund, men jag förstår och allting känns skäligt. Inte som nu med 1000% dyrare rör än vad jag _vet_ att de kostar.
Vad anser du är rimligt? Att ta så lågt timpris som möjligt och ta ut en orimlig vinst på material? Varför inte ta rimligt betalt för material?
Jag lägger på 10% på inköpspriset helt enligt min avtal med kund.
Problemet är ju, om du gör som jag tolkar det, att kunden inte vet vad ditt inköpspris är.
Just du kanske anstränger dig för att köpa in billigt för att spara pengar till kunden, men med den typen av prissättning så skulle ju du tjäna mer pengar på att köpa in materialet dyrare. 10% av 20 000 ger ju dig mer pengar än 10% av 10 000. Är det så svårt att förstå att det är exakt den typen av prissättning som mindre seriösa hantverkare använder för att lura sina kunder att betala onödigt mycket?
Det är ju det hela den här diskussionen handlar om, system som gör att hantverkare kan lämna en offert som låter jättebra men där kunden sen blir chockad över den höga kostnaden eftersom hantverkaren köpt in materialet från dyra källor.
Om du lämnar offerter där priset på materialet framgår så är diskussionen irrelevant, där kan kunden direkt jämföra priset och se om det är dyrt eller inte. Men det är ju inte det vi diskuterar i den här tråden.
Det vi diskuterar här är när jobb görs på löpande räkning och hantverkaren säger nåt i stil med "inköpspris plus 10%" och det visar sig att det blir 3 gånger dyrare än vad materialet kostar på ett byggvaruhus.
Just du kanske anstränger dig för att köpa in billigt för att spara pengar till kunden, men med den typen av prissättning så skulle ju du tjäna mer pengar på att köpa in materialet dyrare. 10% av 20 000 ger ju dig mer pengar än 10% av 10 000. Är det så svårt att förstå att det är exakt den typen av prissättning som mindre seriösa hantverkare använder för att lura sina kunder att betala onödigt mycket?
Det är ju det hela den här diskussionen handlar om, system som gör att hantverkare kan lämna en offert som låter jättebra men där kunden sen blir chockad över den höga kostnaden eftersom hantverkaren köpt in materialet från dyra källor.
Om du lämnar offerter där priset på materialet framgår så är diskussionen irrelevant, där kan kunden direkt jämföra priset och se om det är dyrt eller inte. Men det är ju inte det vi diskuterar i den här tråden.
Det vi diskuterar här är när jobb görs på löpande räkning och hantverkaren säger nåt i stil med "inköpspris plus 10%" och det visar sig att det blir 3 gånger dyrare än vad materialet kostar på ett byggvaruhus.
Exakt detta. Jag som kund vill att priset ska vara rimligt och förståeligt. Det handlar inte om kostnaden, det handlar om rimligheten för mig.N Nerre skrev:
Återigen, det behöver inte vara lägst regler ens i närheten av Åkes Elbutik på nätet, men det behöver vara rimligt. Kan inte hantverkaren erbjuda ett rimligt pris vill jag inte handla av hantverkaren.
Förstår fortfarande inte vad problemet är. Varför inte ta rimligt betalt för material och ta ut en lönsamhet i tjänsten?
Antagligen för att materialen är det som funkar "bäst" att göra fulpåslag på.
Timpriset måste man ju tala om i förväg, och tiden på plats kan kunden kan koll på att man inte saltar (även om det verkar förekomma).
Alltså hittar hantverkarna på att de måste ta ut som timpenning även för resan till/från kunden och för att åka och köpa materiel. Och de hittar på såna där grejer som att kunden ska betala för bilen den tid den står parkerad hos kunden ("kunden tjänar på det eftersom de slipper betala för att jag ska åka och hämta material").
Jag vet inte om det var i den här tråden som nån skrev det eller i en annan, men vissa verkar kunna driva företag och vissa verkar vara duktiga hantverkare. Men väldigt få verkar vara både och.
Som kund så är ju mina åsikter så här:
Jag förväntar mig att hantverkaren jobbar effektivt. Den tid jag betalar för ska vara den tid när hantverkaren ägnar sig åt sitt hantverk. Åka och köpa material är jag inte beredd att betala full timpenning för, eftersom det behövs ingen hantverkare för det. Det skulle hantverkaren kunna ha nån lärling eller springschas till. Om hantverkaren menar att han förlorar inkomst på att åka och hämta material så är det bara för att hantverkaren har en icke konkurrenskraftig verksamhet. Det är hantverkaren själv som ska se till att maximera sin "hantverkstid", det är inte kundens problem.
Samma sak det här med "måste åka och hämta grejer", det är inte mitt problem som kund, jag förväntar mig att hantverkaren är professionell och vet vad som behövs eller vad som kan behövas. Visst, om jag ändrar beställningen under arbetets gång kan jag tänka mig att betala för den extra kostnaden, men då är det (enligt konsumenttjänstlagen) hantverkarens ansvar att förvarna mig om att det kan bli mycket dyrare. Eftersom hantverkaren ska ta tillvara mina intressen så ska hantverkaren föreslå den lösning som blir mest prisvärd för mig. Det kan vara "Strunta i att göra det nu och istället komma tillbaka om en vecka när jag ändå varit förbi grossisten för andra jobb".
Timpriset måste man ju tala om i förväg, och tiden på plats kan kunden kan koll på att man inte saltar (även om det verkar förekomma).
Alltså hittar hantverkarna på att de måste ta ut som timpenning även för resan till/från kunden och för att åka och köpa materiel. Och de hittar på såna där grejer som att kunden ska betala för bilen den tid den står parkerad hos kunden ("kunden tjänar på det eftersom de slipper betala för att jag ska åka och hämta material").
Jag vet inte om det var i den här tråden som nån skrev det eller i en annan, men vissa verkar kunna driva företag och vissa verkar vara duktiga hantverkare. Men väldigt få verkar vara både och.
Som kund så är ju mina åsikter så här:
Jag förväntar mig att hantverkaren jobbar effektivt. Den tid jag betalar för ska vara den tid när hantverkaren ägnar sig åt sitt hantverk. Åka och köpa material är jag inte beredd att betala full timpenning för, eftersom det behövs ingen hantverkare för det. Det skulle hantverkaren kunna ha nån lärling eller springschas till. Om hantverkaren menar att han förlorar inkomst på att åka och hämta material så är det bara för att hantverkaren har en icke konkurrenskraftig verksamhet. Det är hantverkaren själv som ska se till att maximera sin "hantverkstid", det är inte kundens problem.
Samma sak det här med "måste åka och hämta grejer", det är inte mitt problem som kund, jag förväntar mig att hantverkaren är professionell och vet vad som behövs eller vad som kan behövas. Visst, om jag ändrar beställningen under arbetets gång kan jag tänka mig att betala för den extra kostnaden, men då är det (enligt konsumenttjänstlagen) hantverkarens ansvar att förvarna mig om att det kan bli mycket dyrare. Eftersom hantverkaren ska ta tillvara mina intressen så ska hantverkaren föreslå den lösning som blir mest prisvärd för mig. Det kan vara "Strunta i att göra det nu och istället komma tillbaka om en vecka när jag ändå varit förbi grossisten för andra jobb".
Orka!
Vet inte hur man skriver så långsamt så att det ni läser sjunker in innanför skalet i dom övre kropps regionerna.
Jag har get förslag på hur man gör en upphandling för att undvika att bli lurad.
Men blev genast påhoppad med en massa antaganden m.m.
Så mitt sista råd är.
Läs på vad lagar och regler säger om konsumentens rätt.
Gör en sketen upphandling.
Bli lurad.
Hävda dej med konsumentköplagen till absurdum.
Dra företaget inför rätta eller betala fakturan.
Beklaga dej på BH.
Eller gör en vettig upphandling och lev lite mer beskymmesrfritt liv.
Hoppas att några iaf har tagit åt sig av mina råd och lyckas med sin upphandling.
Lycka till!
Vet inte hur man skriver så långsamt så att det ni läser sjunker in innanför skalet i dom övre kropps regionerna.
Jag har get förslag på hur man gör en upphandling för att undvika att bli lurad.
Men blev genast påhoppad med en massa antaganden m.m.
Så mitt sista råd är.
Läs på vad lagar och regler säger om konsumentens rätt.
Gör en sketen upphandling.
Bli lurad.
Hävda dej med konsumentköplagen till absurdum.
Dra företaget inför rätta eller betala fakturan.
Beklaga dej på BH.
Eller gör en vettig upphandling och lev lite mer beskymmesrfritt liv.
Hoppas att några iaf har tagit åt sig av mina råd och lyckas med sin upphandling.
Lycka till!
Är det så svårt att förstå att det du skrivit här inne når kanske 0,1 promille av alla hantverkarkunder. Hur gör vi med alla de som inte läst ditt inlägg här? Får de skylla sig själva?
Det är ju inte så att problemet inte finns, det finns ju t.o.m. lagstiftning som är tänkt att råda på problemet. Men de flesta konsumenter är inte heller medvetna om lagstiftningen och biter ihop och betalar. Och tänker "jävla hantverkare". Så de här som tar ut fulpriser på materialen ger alla er hantverkare dåligt rykte. Alltså borde ni som försöker vara seriösa vilja få bort de oseriösa.
Det är ju inte så att problemet inte finns, det finns ju t.o.m. lagstiftning som är tänkt att råda på problemet. Men de flesta konsumenter är inte heller medvetna om lagstiftningen och biter ihop och betalar. Och tänker "jävla hantverkare". Så de här som tar ut fulpriser på materialen ger alla er hantverkare dåligt rykte. Alltså borde ni som försöker vara seriösa vilja få bort de oseriösa.
Lagar, regler och förbud i all ära men inte ens statens jurister lyckas skriva dom så att ingen påhittig hittar kryphål och gråzoner.
Hur ska seriösa hantverkare få bort dom oseriösa?
När kunderna väljer ofta dom billigaste, betalar i förskott skiter i och skriva kontrakt m.m. utan att kolla upp företagets personal och ekonomi.
Tycker i vilket fall hur som helst att om man inte är kapabel till att göra en upphandling så kanske man ska lära sig det eller anlita hjälp av vänner, bekanta, sakkunnig eller jurist.
Så att man vet vad man beställer.
Orkar man inte engagera sig så tycker iaf jag att man i många fall får skylla sig själv.
Leka polis och jaga oseriösa entreprenörer gratis får någon annan roa sig med.
Hur ska seriösa hantverkare få bort dom oseriösa?
När kunderna väljer ofta dom billigaste, betalar i förskott skiter i och skriva kontrakt m.m. utan att kolla upp företagets personal och ekonomi.
Tycker i vilket fall hur som helst att om man inte är kapabel till att göra en upphandling så kanske man ska lära sig det eller anlita hjälp av vänner, bekanta, sakkunnig eller jurist.
Så att man vet vad man beställer.
Orkar man inte engagera sig så tycker iaf jag att man i många fall får skylla sig själv.
Leka polis och jaga oseriösa entreprenörer gratis får någon annan roa sig med.
Tänkte uppdatera mitt inlägg #345 i denna tråd...
Jag betalar 12,90:- enligt den information jag fått mig till dels.
Den ensamstående nyanlända mamman med fyra barn betalar 43:- per liter mjölk och den etablerade byggentreprenören i Rönninge med 35 års erfarenhet i branschen och kontakter i Miljö- och Samhällsbyggnadsavdelningen betalar 8,60:- per liter.
Det är väl ändå jätte-jätte-OK tycker vi alla och alla är nöjda och glada och ICA:s betalningsmodell är ju helt i linje med Ahlsells supermoderna värdebaserade prissättningsmodell...!
Jag betalar 12,90:- enligt den information jag fått mig till dels.
Den ensamstående nyanlända mamman med fyra barn betalar 43:- per liter mjölk och den etablerade byggentreprenören i Rönninge med 35 års erfarenhet i branschen och kontakter i Miljö- och Samhällsbyggnadsavdelningen betalar 8,60:- per liter.
Det är väl ändå jätte-jätte-OK tycker vi alla och alla är nöjda och glada och ICA:s betalningsmodell är ju helt i linje med Ahlsells supermoderna värdebaserade prissättningsmodell...!
Redigerat: