138 516 läst · 1 243 svar
139k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Kan du inte länka till nåt tjusigt ställe där man kan läsa dessa konsumentskyddslagar? Hittar nämligen inget om just det som diskuteras här på Europarl.europa.eu, kan ju vara selektivt blind också.N Nerre skrev:
Men det hade ju varit intressant att läsa igenom dem i vilket fall..
Så iom lagstiftning inom EU blir husägare i Sverige helt lobotomerade?N Nerre skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Konsumenttjänstlagen:S Saipala skrev:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
https://lagen.nu/1985:716
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Där står t.ex.S Saipala skrev:
https://lagen.nu/1985:716#P6S1
Kommentaren till höger förklarar vad som menas med nytta och rimlig nytta.
Jahapp då var det dax att höja priset för lastbilen igen!
Gick igenom faktura högen och insåg att dom höjt vägavgiften igen.
Kanske ska sälja lastbilen och köpa åsna och vagn undrar vad kostar per mil?
Nerre
Om du inte avser mej i dina inlägg så sluta gärna att citera mina inlägg, blir så mycket enklare då.
En bättre idé är att tillämpa det som stora delar av industrin gör idag för att slippa dyra lager: Just In Time-leveranser.
Varför tror du att så många företag har börjat med det? Jo, för att de kan inte höja sina priser mer, enda sättet för dem att öka sina marginaler är att pressa sina egna kostnader. Och det är så en sund marknad ska fungera.
Japp ska genast börja med det och beställa utkörning med lastbil av 4 st 6 meters avloppsrör 7 böjar till på onsdag morgon, hoppas jag inte behöver dom på tisdag en lastbil kostar allt mellan 750-880 kr i timmen plus moms.
På torsdagen kanske jag behöver lite annat material beställer utkörning då med.
Just in time, kanske inte fungerar i alla brancher.
tror att det dyrare, än att jag lastar på dom på tisdag eftermiddag när jag parkerar på området tar ut det jag behöver ur lagret, tar ca 10 min om jag tar det lugnt.
Gick igenom faktura högen och insåg att dom höjt vägavgiften igen.
Kanske ska sälja lastbilen och köpa åsna och vagn undrar vad kostar per mil?
Nerre
Om du inte avser mej i dina inlägg så sluta gärna att citera mina inlägg, blir så mycket enklare då.
En bättre idé är att tillämpa det som stora delar av industrin gör idag för att slippa dyra lager: Just In Time-leveranser.
Varför tror du att så många företag har börjat med det? Jo, för att de kan inte höja sina priser mer, enda sättet för dem att öka sina marginaler är att pressa sina egna kostnader. Och det är så en sund marknad ska fungera.
Japp ska genast börja med det och beställa utkörning med lastbil av 4 st 6 meters avloppsrör 7 böjar till på onsdag morgon, hoppas jag inte behöver dom på tisdag en lastbil kostar allt mellan 750-880 kr i timmen plus moms.
På torsdagen kanske jag behöver lite annat material beställer utkörning då med.
Just in time, kanske inte fungerar i alla brancher.
tror att det dyrare, än att jag lastar på dom på tisdag eftermiddag när jag parkerar på området tar ut det jag behöver ur lagret, tar ca 10 min om jag tar det lugnt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
I det här tråden gäller det väl i all sin dar produkter som köps in för att hantverkaren ska utföra en tjänst och då är det konsumenttjänstlagen som gäller för både jobbet och materialet. Annars menar du en ren försäljare och då är det konsumentköplagen som gäller i stället.S Saipala skrev:
BirgitS skrev:
Okej så då menar du att vi är totalt olagliga eftersom vi både säljer er kunder material med stor förtjänst samt är dyraste aktören per timme på marknaden?BirgitS skrev:
Tror inte den lagtexten är menad att tolkas så som det beskrivs i tråden.
Det är nog ytterst få i denna tråd som ens behöver fundera på ahlsells prislista då det är få som den appliceras på. Har fått förklarat för mig att den är som den är för att de har många olika kundgrupper och därför är det enklare att behålla prislistan som den är rakt på artikelnummer och istället ge områdesrabbat istället. Alla grossar har prislistor, en del dyrare en del billigare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Det är ju något som en domstol får avgöra, alltså om priset är skäligt. Ett högre pris är ju skäligt om konsumenten får något extra jämfört med andra leverantörer, t.ex. snabbare, mer korrekt utfört.S Saipala skrev:
Problemet är att dessa grejer står i direktiv, och direktiv tillämpas inte rakt av utan implementeras i nationell lagstiftning.S Saipala skrev:
Det innebär då att när ett nytt direktiv släppts så har riksdagen bara justerat de befintliga konsumentköp- och konsumenttjänstlagarna.
Troligen hade Sverige redan tillräckligt täckande lagstiftningen på detta område i och med befintliga lagar, så just detta har inte behövt uppdateras sen 1985 (när konsumenttjänstlagen först kom). Paragraf 4 i konsumenttjänstlagen är den relevanta punkten här:
Det kan t.ex. troligen härledas till artikel 7 (punkterna 1 och 2) i det här direktivet
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32005L0029&from=SV#d1e676-22-1
D.v.s. om du som näringsidkare vet att du inte behövt betala Ahlsells bruttopris så ska du inte heller påstå det.
Noterar att ingen svarat på detta denna gång hellerJ Jotsat skrev:Jag har frågat det förr. Varför inte ta rimligt betalt för materialet som hantverkare, och justera timpriset så att lönsamheten ändå hålls uppe? Då är allting transparent, rimligt och logiskt.
För mig handlar det inte om arbetets totala kostnad utan transparens och att det är logiskt. Det är klart att hantverkaren ska ha en vinst på materialet, men det är helt orimligt att kostnaden för kunden är 1000% högre än normalt.
Varför inte höja timpris och göra materialkostnaden rimlig?
Dessa frågor har jag för mig att jag har svarat på någon/några gånger.S Saipala skrev:
Rimlig nivå på materialpriset är runt/strax över man kan köpa ute i handeln, typ hantverkarens faktiska inköpspris plus lite påslag.
Hur stort påslag det bör vara beror på om kunden betalar hantverkarens inköpstid eller inte.
Rimlig timdebitering beror bla på var i landet det är men någonstans mellan 550-1000kr inklusive moms.