N Nerre skrev:
Men då kan du väl tala om det för de som skrivit konsumentskyddslagarna inom EU? För där har man uppenbarligen insett att det varit för lätt för så kallade "proffs" att lura sina kunder, så man har lagstiftat om en massa saker för att skydda konsumenterna.
Kan du inte länka till nåt tjusigt ställe där man kan läsa dessa konsumentskyddslagar? Hittar nämligen inget om just det som diskuteras här på Europarl.europa.eu, kan ju vara selektivt blind också.

Men det hade ju varit intressant att läsa igenom dem i vilket fall..
 
N Nerre skrev:
Men då kan du väl tala om det för de som skrivit konsumentskyddslagarna inom EU? För där har man uppenbarligen insett att det varit för lätt för så kallade "proffs" att lura sina kunder, så man har lagstiftat om en massa saker för att skydda konsumenterna.
Så iom lagstiftning inom EU blir husägare i Sverige helt lobotomerade?
 
  • Gilla
  • Älska
wildeside och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Konsumenttjänstlagen:
[länk]
[länk]
Där står ju faktiskt ingenting om att det vore olagligt att ha 789% påslag på valfritt material.
 
BirgitS
S Saipala skrev:
Där står ju faktiskt ingenting om att det vore olagligt att ha 789% påslag på valfritt material.
Där står t.ex.
Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
https://lagen.nu/1985:716#P6S1
Kommentaren till höger förklarar vad som menas med nytta och rimlig nytta.
 
  • Gilla
hanson#16
  • Laddar…
wildeside
Jahapp då var det dax att höja priset för lastbilen igen!
Gick igenom faktura högen och insåg att dom höjt vägavgiften igen.
Kanske ska sälja lastbilen och köpa åsna och vagn undrar vad kostar per mil?

Nerre
Om du inte avser mej i dina inlägg så sluta gärna att citera mina inlägg, blir så mycket enklare då.

En bättre idé är att tillämpa det som stora delar av industrin gör idag för att slippa dyra lager: Just In Time-leveranser.
Varför tror du att så många företag har börjat med det? Jo, för att de kan inte höja sina priser mer, enda sättet för dem att öka sina marginaler är att pressa sina egna kostnader. Och det är så en sund marknad ska fungera.

Japp ska genast börja med det och beställa utkörning med lastbil av 4 st 6 meters avloppsrör 7 böjar till på onsdag morgon, hoppas jag inte behöver dom på tisdag en lastbil kostar allt mellan 750-880 kr i timmen plus moms.
På torsdagen kanske jag behöver lite annat material beställer utkörning då med.
Just in time, kanske inte fungerar i alla brancher.

tror att det dyrare, än att jag lastar på dom på tisdag eftermiddag när jag parkerar på området tar ut det jag behöver ur lagret, tar ca 10 min om jag tar det lugnt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Där står t.ex. [länk]
En tjänst ja, ett tubrör är inte en tjänst.
 
BirgitS
S Saipala skrev:
En tjänst ja, ett tubrör är inte en tjänst.
I det här tråden gäller det väl i all sin dar produkter som köps in för att hantverkaren ska utföra en tjänst och då är det konsumenttjänstlagen som gäller för både jobbet och materialet. Annars menar du en ren försäljare och då är det konsumentköplagen som gäller i stället.
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I det här tråden gäller det väl i all sin dar produkter som köps in för att hantverkaren ska utföra en tjänst och då är det konsumenttjänstlagen som gäller för både jobbet och materialet. Annars menar du en ren försäljare och då är det konsumentköplagen som gäller i stället.
BirgitS BirgitS skrev:
I det här tråden gäller det väl i all sin dar produkter som köps in för att hantverkaren ska utföra en tjänst och då är det konsumenttjänstlagen som gäller för både jobbet och materialet. Annars menar du en ren försäljare och då är det konsumentköplagen som gäller i stället.
Okej så då menar du att vi är totalt olagliga eftersom vi både säljer er kunder material med stor förtjänst samt är dyraste aktören per timme på marknaden?

Tror inte den lagtexten är menad att tolkas så som det beskrivs i tråden.

Det är nog ytterst få i denna tråd som ens behöver fundera på ahlsells prislista då det är få som den appliceras på. Har fått förklarat för mig att den är som den är för att de har många olika kundgrupper och därför är det enklare att behålla prislistan som den är rakt på artikelnummer och istället ge områdesrabbat istället. Alla grossar har prislistor, en del dyrare en del billigare.
 
wildeside
Tack för idag, nu har jag eldat färdigt.
Färdig på kontoret, orkar inte lägga mer krut på den här tråden på min fritid.
Ha det tills nästa gång jag sitter på kontoret.
Kanske eldar på lite till då!
 
BirgitS
S Saipala skrev:
Okej så då menar du att vi är totalt olagliga eftersom vi både säljer er kunder material med stor förtjänst samt är dyraste aktören per timme på marknaden?
Det är ju något som en domstol får avgöra, alltså om priset är skäligt. Ett högre pris är ju skäligt om konsumenten får något extra jämfört med andra leverantörer, t.ex. snabbare, mer korrekt utfört.
 
  • Gilla
hanson#16 och 1 till
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Kan du inte länka till nåt tjusigt ställe där man kan läsa dessa konsumentskyddslagar? Hittar nämligen inget om just det som diskuteras här på Europarl.europa.eu, kan ju vara selektivt blind också.
Problemet är att dessa grejer står i direktiv, och direktiv tillämpas inte rakt av utan implementeras i nationell lagstiftning.

Det innebär då att när ett nytt direktiv släppts så har riksdagen bara justerat de befintliga konsumentköp- och konsumenttjänstlagarna.

Troligen hade Sverige redan tillräckligt täckande lagstiftningen på detta område i och med befintliga lagar, så just detta har inte behövt uppdateras sen 1985 (när konsumenttjänstlagen först kom). Paragraf 4 i konsumenttjänstlagen är den relevanta punkten här:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Det kan t.ex. troligen härledas till artikel 7 (punkterna 1 och 2) i det här direktivet
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32005L0029&from=SV#d1e676-22-1

D.v.s. om du som näringsidkare vet att du inte behövt betala Ahlsells bruttopris så ska du inte heller påstå det.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
J
J Jotsat skrev:
Jag har frågat det förr. Varför inte ta rimligt betalt för materialet som hantverkare, och justera timpriset så att lönsamheten ändå hålls uppe? Då är allting transparent, rimligt och logiskt.

För mig handlar det inte om arbetets totala kostnad utan transparens och att det är logiskt. Det är klart att hantverkaren ska ha en vinst på materialet, men det är helt orimligt att kostnaden för kunden är 1000% högre än normalt.

Varför inte höja timpris och göra materialkostnaden rimlig?
Noterar att ingen svarat på detta denna gång heller
 
J Jotsat skrev:
Noterar att ingen svarat på detta denna gång heller
Nu sätter jag inte priserna på det vi debiterar men vad är rimligt då? Det ni kunder kan köpa det för själva? Billigare än så? Och en rimlig timmdebitering?
 
S Saipala skrev:
Nu sätter jag inte priserna på det vi debiterar men vad är rimligt då? Det ni kunder kan köpa det för själva? Billigare än så? Och en rimlig timmdebitering?
Dessa frågor har jag för mig att jag har svarat på någon/några gånger.

Rimlig nivå på materialpriset är runt/strax över man kan köpa ute i handeln, typ hantverkarens faktiska inköpspris plus lite påslag.
Hur stort påslag det bör vara beror på om kunden betalar hantverkarens inköpstid eller inte.

Rimlig timdebitering beror bla på var i landet det är men någonstans mellan 550-1000kr inklusive moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.