Fairlane
wildeside wildeside skrev:
Då finns det stora problem i hur du resonerar.
Jag är hantverkare/entreprenör.
Fördelningen för materialet/arbete är ganska exakt fördelat ca 50% material och 50% arbete.
Så för min del anser jag att jag både är försäljare av material och hantverkare!
Menar du att halva beloppet på fakturan är arbete och halva är materiel eller menar du att du tjänar in hälften av intäkterna på arbetet och hälften på materialet?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
wildeside
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att halva beloppet på fakturan är arbete och halva är materiel eller menar du att du tjänar in hälften av intäkterna på arbetet och hälften på materialet?
Jag har ett påslag på 10% på materialet!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Om jag ställer en mot fråga.
Vid eventuella garanti jobb orsakat av materialfel så står leverantören för kostnaden för materialet.

Vem tror du får stå för arbetskostnaden för att byta ut materialet?

Tycker du att det är rätt att en kund som man inte har levererat material till ska betala en del av arbetskostnaden för garanti arbete åt en kund som köpt in materialet själv?
Arbetskostnaden för garantijobb har jag i tidigare inlägg skrivit var den bör ligga, ... den bör ligga inbakad i timkostnaden.


Om det är materialfel på något material som hantverkaren har monterat men som kunden har köpt in så får givetvis kunden betala hantverkaren att demontera materialet

Om det däremot är ett montagefel som har gjort att materialet gått sönder så får hantverkaren bekosta arbetet och ersättningsmaterialet.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
? Finns i sjön svar? Har du inte en sök funktion? Orkar inte svara på samma frågor tio gånger bara för att nån inte orkar söka upp tidigare inlägg och läsa dom.

Suck mycket antaganden.
Arbetskostnad/materialkostnad fördelar sig ofta ca 50/50% på fakturan mot kunden.
Inköp material 10000:-. - min erhållna rabbat 15% = 1500:- kostnad 8500:-.
Materialkostnad 8500:-+ påslag 10% 850:- = materialkostnad för kund 9350:-
Med andra ord kunden har tjänat 650:- på att jag köpt materialet och får garanti på material och jobb.
Hur svårt är det att förstå. min rabbat varierar mellan 10-20% beror på vad min leverantör har för påslag på materialet.
Han vill tjäna nån krona på det han säljer han med.
Undrar du vad materialet skulle kosta om jag bara får 10% i rabbat så kan du säkert googla fram hur man räknar ut vinstmarginal vid försäljning, annars kan jag hjälpa dej med det.

Och mina inköps priser är basserade på leverantörer där privatpersoner kan handla själva om dom nu så önskar.
Att söka upp inlägg är betydligt enklare att skriva än att göra, min google-fu är inte så stark och 26 sidor är långt...

Utöver det tänkte jag mest på:
Ta reda på fakta vad som gäller lagar, kontrakt, skatter, vinstmarginaler, omkostnader, material kostnader, inventarier, externa kostnader, utbildningar, administration m.m.
Antagandena kommer när man inte är tydlig med vad man menar... (Detsamma gäller för mig)
Det var du själv som svarade att du hade 50/50 fördelning när @Demmpa skriver att man gör ha 95% av sin vinst på arbetet när du tydligen menade att du har 50/50 fördelning på kostnaderna på fakturan. https://www.byggahus.se/forum/threa...rade-rabattsystem.345866/page-25#post-3354802

Din modell ser i mina ögon vettig ut, och jag skulle inte klagat om jag fått den fakturan!

Vad gäller reklamationer på materialfel så vill jag minnas att en privatperson har rätt att få arbetskostnaderna betalda av den de köpte materialet av vid eventuell reklamation, oavsett vem som monterade materialet.
Jag har för dålig insikt för att uttala mig i frågan hur det ser ut på företagssidan, men undrar om inte motsvarande kan stå i eventuella avtal mellan näringsidkare och dennes leverantör.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
wildeside
Demmpa Demmpa skrev:
Arbetskostnaden för garantijobb har jag i tidigare inlägg skrivit var den bör ligga, ... den bör ligga inbakad i timkostnaden.


Om det är materialfel på något material som hantverkaren har monterat men som kunden har köpt in så får givetvis kunden betala hantverkaren att demontera materialet

Om det däremot är ett montagefel som har gjort att materialet gått sönder så får hantverkaren bekosta arbetet och ersättningsmaterialet.
Så du tycker att det är ok att jag lägger på 10% på arbetskostnaden om jag gör ett jobb hos dej där jag inte använder något material för att täcka upp eventuella garanti jobb hos din granne där det gick åt material för att göra jobbet och han tjänade på att jag köpte in materialet .
Det var generöst av dej.
Fler kunder som är så generösa så ökar jag min vinst!

Om du läser mina tidigare inlägg så finns det faktiskt regler/lagar om att ett företag ska drivas i vinst syfte.
Och gör jag inte det så blir jag klassad som kriminell och kan få min f-skatt och moms registrering återkallad.
 
wildeside
13th Marine 13th Marine skrev:
Att söka upp inlägg är betydligt enklare att skriva än att göra, min google-fu är inte så stark och 26 sidor är långt...

Utöver det tänkte jag mest på:


Antagandena kommer när man inte är tydlig med vad man menar... (Detsamma gäller för mig)
Det var du själv som svarade att du hade 50/50 fördelning när @Demmpa skriver att man gör ha 95% av sin vinst på arbetet när du tydligen menade att du har 50/50 fördelning på kostnaderna på fakturan. [länk]

Din modell ser i mina ögon vettig ut, och jag skulle inte klagat om jag fått den fakturan!

Vad gäller reklamationer på materialfel så vill jag minnas att en privatperson har rätt att få arbetskostnaderna betalda av den de köpte materialet av vid eventuell reklamation, oavsett vem som monterade materialet.
Jag har för dålig insikt för att uttala mig i frågan hur det ser ut på företagssidan, men undrar om inte motsvarande kan stå i eventuella avtal mellan näringsidkare och dennes leverantör.
Högerklicka på mitt namn så kan du se allt jag skrivit i det här forumet.

Det är stor skillnad på reklamationer vad gäller privat kund/företagare.
Som företagare har du oftast ingen rätt att få ut ersättning för arbetskostnad eller eventuella merkostnader vid en reklamation.

Kanske skulle låta alla privatkunder köpa in allt material då skulle jag få betalt för arbetskostnaden av kunden vid eventuellt garanti jobb och kunden får vända sig till den har köpt varan av och ta striden att få betalt för arbetet och eventuella andra utlägg och en ny vara.

Jag mörkar inte mina inköpspriser för kunden om han så vill kan jag ge kunden kopia på alla inköp i minsta detalj och mina påslag jag gjort. Oftast skickar jag med kvitto/faktura kopia på större inköp.
 
Det var så jag gjorde tillslut, som tur var hade du mest skrivit inlägg i denna tråd ;)

Har du kikat genom eventuella avtal du har med leverantörer? Du kanske blir positivt överraskad?

Det är en anledning till att iaf jag invänder till höga påslag på materialet med garanti som argument, man får samma garanti när man köper på en bygglada.
Vore intressant att veta hur ofta du får utföra ett garantiärende för materialfel, och hur stor den kostnaden blir i det stora hela.
Har du räknat på vilka marginaler du behöver på materialet för att inte gå back på materialhanteringen? Eller är 10% bara en gängse norm? Jag är uppriktigt sagt nyfiken.

Vill återigen poängtera att det inte är dig och ditt sätt att jobba vi klagar på, du jobbar ju transparent samt med en schysst prissättning. Det vi invänder mot är de som använder Ahsells prislista som en täckmantel för att hämta hem förlusten man gör på arbetet, vilket du bevisligen inte gör.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Så du tycker att det är ok att jag lägger på 10% på arbetskostnaden om jag gör ett jobb hos dej där jag inte använder något material för att täcka upp eventuella garanti jobb hos din granne där det gick åt material för att göra jobbet och han tjänade på att jag köpte in materialet .
Så du menar att var 10:e arbetstimme för dig är garantiåttagande, du lägger alltså ca 160 arbetstimmar per år på garantiåttaganden?
Då måste du sälja/använda dåligt material.

Du vet väll på ett ungefär hur många timmar per år du lägger på garantiåttaganden?
Då går det enkelt att räkna ut hur stort påslag på timpriset det måste vara för att täcka garantiåttaganderna.

Faktisk arbetstid per år är ca 1600 timmar om man har normal heltidstjänst 40h/vecka, 2080h/år.
Om du lägger 40 arbetstimmar per år på garantiåttaganden så utgör det 2,5%


Om du har ett timpris på 600kr och skulle lägga på 2,5% så skulle timpriset öka till 615kr.

wildeside wildeside skrev:
Kanske skulle låta alla privatkunder köpa in allt material då skulle jag få betalt för arbetskostnaden av kunden vid eventuellt garanti jobb och kunden får vända sig till den har köpt varan av och ta striden att få betalt för arbetet och eventuella andra utlägg och en ny vara.
Om du sedan låter alla kunder köpa in allt material så kommer du inte ha kvar några garantiåttaganden.
Edit: ... mer än på själva utförandet, men den biten är ju oberoende av vem som köper in materialet.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Inköp material 10000:-. - min erhållna rabbat 15% = 1500:- kostnad 8500:-.
Materialkostnad 8500:-+ påslag 10% 850:- = materialkostnad för kund 9350:-
Med andra ord kunden har tjänat 650:- på att jag köpt materialet och får garanti på material och jobb.
Nej, inte om materialet går att köpa på Byggmax för 7000.
 
wildeside
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var så jag gjorde tillslut, som tur var hade du mest skrivit inlägg i denna tråd ;)

Har du kikat genom eventuella avtal du har med leverantörer? Du kanske blir positivt överraskad?

Det är en anledning till att iaf jag invänder till höga påslag på materialet med garanti som argument, man får samma garanti när man köper på en bygglada.
Vore intressant att veta hur ofta du får utföra ett garantiärende för materialfel, och hur stor den kostnaden blir i det stora hela.
Har du räknat på vilka marginaler du behöver på materialet för att inte gå back på materialhanteringen? Eller är 10% bara en gängse norm? Jag är uppriktigt sagt nyfiken.

Vill återigen poängtera att det inte är dig och ditt sätt att jobba vi klagar på, du jobbar ju transparent samt med en schysst prissättning. Det vi invänder mot är de som använder Ahsells prislista som en täckmantel för att hämta hem förlusten man gör på arbetet, vilket du bevisligen inte gör.
Det är inte bara eventuella garantikostnader som dom 10% ska täcka upp.
Jag anser det självklart att jag som företagare får 10-20% rabatt gentemot en privat kund och lägger på 10% på inköps priset.
jag köper tex in minst 50 rörböjar av varje sort åt gången medans en privat kund kanske köper 2-4 st.
10% är en gängse norm som säkerligen har tillkommit efter att någon/några intelligenta personer har suttit och räknat fram.
Normen jag fått lära mig ligger mellan 10-20% påslag på material för att täcka upp för kostnader på inköp/hantering/lagerhållning/administrativa/garanti/svinn m.m.
Jag tror/hoppas/vet att mina kunder inte har någon anledning till att opponera sig mot mina materialkostnader.
Jag köper in material i större kvantiteter och importerar en del från andra länder för att hålla ned materialkostnader vilket medför att kunden kan oftast köpa materialet av mej billigare en om kunden åker till samma butik som jag.

Inte ofta jag har några garanti åtagande och dom jag haft har varit små och lättavhjälpta så det har inte varit någon anledning att diskutera med materialleverantören om ersättning.
Men jag skulle aldrig ge garanti på ett jobb om kunden själv köper in varorna om det inte är ett självklart felutfört jobb.
Oftast tackar jag nej till ett jobb om kunden ska köpa in materialet själv om det inte är någon enstaka vara eller någon speciell vara som jag inte kan tillhanda hålla.
Bara för att inte hamna i en dispyt om det var varan eller jobbet som orsakat reklamationen.

Långt svar men jag hoppas att det stilla din nyfikenhet
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Nej, inte om materialet går att köpa på Byggmax för 7000.
N Nerre skrev:
Nej, inte om materialet går att köpa på Byggmax för 7000.
Och du vet vad jag har för rabbater från mina leverantörer.
Sluta att gissa/tro eller anta vad jag har för inköps priser och vart jag köper mitt material.
Du har inte en aning om vart jag köper mitt material och jag har 10-20% vart jag än köper materialet.
Har du varit på byggmax och försökt köpa en bunt med reglar, man får kassera 5-15% av reglarna för att dom inte uppfyller mina krav på rakhet och antalet kvistar för att ge kunden ett bra utfört jobb.
Säger inte att alla deras varor är av dålig kvalitet men allt för ofta så går kvalitet/pris hand i hand.
Köp en meec skruvdragare för någon hundralapp och jämför den med någon kvalitets skruvdragare för nån tusenlapp så kanske du förstår skillnaden på kvailtte
 
wildeside
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar att var 10:e arbetstimme för dig är garantiåttagande, du lägger alltså ca 160 arbetstimmar per år på garantiåttaganden?
Då måste du sälja/använda dåligt material.

Du vet väll på ett ungefär hur många timmar per år du lägger på garantiåttaganden?
Då går det enkelt att räkna ut hur stort påslag på timpriset det måste vara för att täcka garantiåttaganderna.

Faktisk arbetstid per år är ca 1600 timmar om man har normal heltidstjänst 40h/vecka, 2080h/år.
Om du lägger 40 arbetstimmar per år på garantiåttaganden så utgör det 2,5%


Om du har ett timpris på 600kr och skulle lägga på 2,5% så skulle timpriset öka till 615kr.



Om du sedan låter alla kunder köpa in allt material så kommer du inte ha kvar några garantiåttaganden.
Edit: ... mer än på själva utförandet, men den biten är ju oberoende av vem som köper in materialet.
Knock in wood!
En del vill inte förstå eller har inte kapaciteten till att förstå, hur man driver ett företag.
Om jag kunde fakturera 2080 timmar per år ut mot kund skulle jag vara rik.
Set går åt en och annan timme till administration, utbildning, byråkrati, kundbesök, service, reparation, underhåll, städning med mycket mer.
Som ska täckas av min timkostnad.
jobbar oftast långt mer en 40 timmar i veckan.
 
wildeside wildeside skrev:
Det är inte bara eventuella garantikostnader som dom 10% ska täcka upp.
Jag anser det självklart att jag som företagare får 10-20% rabatt gentemot en privat kund och lägger på 10% på inköps priset.
jag köper tex in minst 50 rörböjar av varje sort åt gången medans en privat kund kanske köper 2-4 st.
10% är en gängse norm som säkerligen har tillkommit efter att någon/några intelligenta personer har suttit och räknat fram.
Normen jag fått lära mig ligger mellan 10-20% påslag på material för att täcka upp för kostnader på inköp/hantering/lagerhållning/administrativa/garanti/svinn m.m.
Jag tror/hoppas/vet att mina kunder inte har någon anledning till att opponera sig mot mina materialkostnader.
Jag köper in material i större kvantiteter och importerar en del från andra länder för att hålla ned materialkostnader vilket medför att kunden kan oftast köpa materialet av mej billigare en om kunden åker till samma butik som jag.

Inte ofta jag har några garanti åtagande och dom jag haft har varit små och lättavhjälpta så det har inte varit någon anledning att diskutera med materialleverantören om ersättning.
Men jag skulle aldrig ge garanti på ett jobb om kunden själv köper in varorna om det inte är ett självklart felutfört jobb.
Oftast tackar jag nej till ett jobb om kunden ska köpa in materialet själv om det inte är någon enstaka vara eller någon speciell vara som jag inte kan tillhanda hålla.
Bara för att inte hamna i en dispyt om det var varan eller jobbet som orsakat reklamationen.

Långt svar men jag hoppas att det stilla din nyfikenhet
Tack för ett bra svar!

Precis, det handlar inte bara om garantier, det var därför jag undrade, du har bättre koll på vad som kostar än jag. Att du lagerhåller och köper in prylar är ju bra argument varför man ska göra påslag.

Återigen, jag, och säkert de flesta med mig, tycker att din modell är bra och att det är så man ska jobba!
Jag tror och hoppas dina kunder är nöjda.

De vi klankar ner på är de som inte har något på lager eller i bilen, utan måste till Ahlsell på av kunden betald tid för minsta småjobb, och sedan fakturerar listpris med något futtig rabatt.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Jag skrev "om". Det är klart att om materialet kostar 10 000 även hos Byggmax så har din kund gjort en bra affär.

Det är ju just dessa hela den här tråden handlar om. Hantverkare som anger sina "inköpspriser" baserat på Ahlsells bruttoprislista.

Att du har 10-20% låter ju väldigt dåligt, många här har ju visat att hos Ahlsell får de typ 60-70% rabatt på listpriset...

Men frågan här blir ju, vad har du för drivkraft för att hitta den lösning som är mest prisvärd för kunden? Oavsett vad du betalat för grejerna så gör du ett påslag som kunden får betala. Så det spelar inte dig nån som helst roll om materialet kostar 10 000 eller 20 000 innan dina 10% rabatt.

Du vet väl om att du enligt konsumenttjänstlagen är skyldig att handla i kundens intresse? Du ska inte göra det som du tycker är smidigast för dig själv, du ska göra det som är bäst för kunden. (Eller jobbar du kanske inte mot privatkunder?)

Jag tror t.ex. att de flesta privatkunder skulle bli helt överlyckliga om en hantverkare sa "Mina materialpriser är max 10% högre än vad grejerna kostar hos Bauhaus" (jag valde Bauhaus eftersom de har prisgaranti). Då kan du i värsta fall köpa hos Bauhaus och lägga på 10%, eller så kan du köpa in grejerna billigare än vad de kostar hos Bauhaus och ändå ta Bauhaus-priset plus 10%. Du tjänar då mer på materialet än vad du gör idag och kunden känner sig inte det minsta lurad eftersom de troligen tycker 10% påslag är rimligt.
 
wildeside
N Nerre skrev:
Jag skrev "om". Det är klart att om materialet kostar 10 000 även hos Byggmax så har din kund gjort en bra affär.

Det är ju just dessa hela den här tråden handlar om. Hantverkare som anger sina "inköpspriser" baserat på Ahlsells bruttoprislista.

Att du har 10-20% låter ju väldigt dåligt, många här har ju visat att hos Ahlsell får de typ 60-70% rabatt på listpriset...

Men frågan här blir ju, vad har du för drivkraft för att hitta den lösning som är mest prisvärd för kunden? Oavsett vad du betalat för grejerna så gör du ett påslag som kunden får betala. Så det spelar inte dig nån som helst roll om materialet kostar 10 000 eller 20 000 innan dina 10% rabatt.

Du vet väl om att du enligt konsumenttjänstlagen är skyldig att handla i kundens intresse? Du ska inte göra det som du tycker är smidigast för dig själv, du ska göra det som är bäst för kunden. (Eller jobbar du kanske inte mot privatkunder?)
Jag jobbar ca 80% mot privat kunder och har 70% i rabbat på Ahlsell, Selga, Dahls mfl stora grossister men handlar väldigt sällan hos dom eftersom jag valt att samarbeta med grossister som har en vettig prissättning så att jag slipper förhandla om mina rabbater när det är något jag inte brukar köpa.

Det hjälper inte mej att ha 70% rabbat på ett rör som i slutänden kosta 10-15% mer hos dom stora grossisterna än om jag köper det hos min lokala leverantör.

Konkurrens!
Självklart ligger låga inköpspriser i mitt intresse för att kunna ge kunden en fördelaktig offert som kan leda till en accept av offerten. Vilket leder till att jag har jobb=inkomst.

Jag skriver kontrakt med mina kunder där alla timpriser är inskrivna och material påslag på 10%
Fastpris= kunden vet exakt vad arbete/material kommer att kosta inskrivna som 2 punkter i avtalet.
Uppskattat pris=kunden vet ungefär vad arbete/material kommer att kosta inskrivna som 2 punkter i avtalet.
Takpris= jobbet kommer inte att kosta mer än så här, arbete/material kommer att kosta inskrivna som 2 punkter i avtalet.'
Löpande kostnad= kunden får information om vad arbetskostnaden är per timma och löpande kostnad på materialet med ett påslag på 10%. upp till kunden att be om en prislista på vad materialet kostar. (ligger inte i intresse att utföra jobb på löpande kostnad pga risken för dispyter om timmar/material kostnader.)
 
  • Gilla
Rådalen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.