wildeside wildeside skrev:
Knock in wood!
En del vill inte förstå eller har inte kapaciteten till att förstå, hur man driver ett företag.
Om jag kunde fakturera 2080 timmar per år ut mot kund skulle jag vara rik.
Set går åt en och annan timme till administration, utbildning, byråkrati, kundbesök, service, reparation, underhåll, städning med mycket mer.
Som ska täckas av min timkostnad.
jobbar oftast långt mer en 40 timmar i veckan.
Ja självklart kan du inte fakturera 2080h/år mot kund, jag skrev inte heller att du gjorde det.
Allt det där du räknar upp ska ju redan ingå i ditt timpris, nu var det specifikt garantidelen vi diskuterade

Okay, vi säger att du jobbar 50% av en vanlig heltid ut mot kund, alltså ca 800 timmar debiterbar tid. Om du då måste lägga på 10% för att täcka garantiåttaganden så är det fortfarande var 10:e debiterbar timme du gör garantijobb på.
 
wildeside
Demmpa Demmpa skrev:
Ja självklart kan du inte fakturera 2080h/år mot kund, jag skrev inte heller att du gjorde det.
Allt det där du räknar upp ska ju redan ingå i ditt timpris, nu var det specifikt garantidelen vi diskuterade

Okay, vi säger att du jobbar 50% av en vanlig heltid ut mot kund, alltså ca 800 timmar debiterbar tid. Om du då måste lägga på 10% för att täcka garantiåttaganden så är det fortfarande var 10:e debiterbar timme du gör garantijobb på.
Tror i min enfald att jag redan svarat i någon av mina inlägg vad dessa 10% påslag ska täcka.
påslag på material för att täcka upp för kostnader på inköp/hantering/lagerhållning/administrativa/garanti/svinn m.m.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
wildeside
Mina förslag till kund för att minimera problem och otrevliga överraskningar är!

Inlägg #50
Om man tar in 3-5 offerter så har man fått en ganska bra prisbild.
Kontraktet skrivs av företaget och det är frivilligt att fråga någon om vad det står i kontraktet om man inte förstår det.
Man kan även jämföra priserna på materialet i offerten mot vad man betalar som privatkund i affären.

Inlägg #111
Som konsument kan man på olika sätt skydda sig mot att bli lurad och mina inlägg är ett förslag på hur man kan göra en upphandling av en entreprenad/vara för att minimera riskerna att bli lurad.

Hur var och en gör är upp till dom själva.
Allt som oftast läser man i forumet att man betalt i förskott, inte skrivit kontrakt eller i bästa fall bristfälligt kontrakt.
Även som kund anser jag att man har ett ansvar att förstå innebörden i vad man skriver på eller betalar för.
Gör man inte det så är mitt förslag att ta reda på det innan man skriver på/betalar så minskar risken att bli lurad.

Jag personligen och som företagare skulle aldrig göra en upphandling av en entreprenad eller större varuinköp utan att ta in ett antal offerter.
Göra prisjämförelse.
Be om kontraktsförslag och lusläsa det, är det något jag inte förstår ber jag om ett förtydligande eller anlitar jurist/sakkunnig.

Om du anser att jag är oseriös och inte följer konsumentköplagen eller lägger skulden/ansvaret på kunden är din bedömning.
Men jag skriver alltid kontrakt med kunden.
Mot privat kund använder jag mej av standard kontrakt som finns på konsumentverkets hemsida.
Köper i minsta mån in material av dom stora grossisterna pga av deras prissättning och lägger alltid på 10% på allt material som står klart och tydligt i mina kontrakt, bifogar även en kopia på materialinköpen jag gjort.
 
  • Gilla
leby och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Som konsument kan man på olika sätt skydda sig mot att bli lurad och mina inlägg är ett förslag på hur man kan göra en upphandling av en entreprenad/vara för att minimera riskerna att bli lurad.
Och där gör du (och många andra hantverkare) felet. Så som konsumentlagstiftningen ser ut inom EU så anser (eller inser) man att kunden är okunnig. Det är näringsidkaren som är proffs, kunden ska inte behöva skydda sig mot att bli lurad.

Konsumenten ska med andra ord aldrig behöva skylla sig själv. Näringsidkaren ska agera professionellt.

När du jobbar mot företag är situationen däremot en annan, där anses bägge parterna vara proffs och får skylla sig själva om man missar nåt. Men du kan inte, och ska inte, tycka att samma sak gäller när du jobbar mot konsument.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Och där gör du (och många andra hantverkare) felet. Så som konsumentlagstiftningen ser ut inom EU så anser (eller inser) man att kunden är okunnig. Det är näringsidkaren som är proffs, kunden ska inte behöva skydda sig mot att bli lurad.

Konsumenten ska med andra ord aldrig behöva skylla sig själv. Näringsidkaren ska agera professionellt.

När du jobbar mot företag är situationen däremot en annan, där anses bägge parterna vara proffs och får skylla sig själva om man missar nåt. Men du kan inte, och ska inte, tycka att samma sak gäller när du jobbar mot konsument.
Nu måste du ändå vara bra jävla korkad!
Vart kan du utläsa att jag skulle lura en kund oavsett om det är en privat/företags kund?
Mina rekommendationer är en förslag på hur man kan minimera risken att bli lurad av en oseriös entreprenör.

Jag anser i all välmening att man kanske ska ta reda på vad det kommer att kosta och vad som ingår i en offert/kontrakt och jämföra mellan olika offerter/kontrakt innan man bara skriver på och sedan få problem efteråt att det man trodde inte ingick och vad man skulle betala visade sig inte stämma.

Men idag känns det som att den stora allmänna skaran av människor är dumförklarad och godtrogna.
Hur kan man bästa fall skriva på ett kontrakt om att bygga ett nytt hus och betala i förskott och hoppas att allt går bra.
Ofta finns det inte ens ett kontrakt att hänvisa till.
Utan att förstå allt vad som ev står skrivet i kontraktet bara för att konsumentverkets regler säger att man inte får bli lurad av ett företag!
Har aldrig tagit något förskott av varken privat eller företagskund om det inte är motiverat pga deras ekonomiska situation.
Oftast om kunden har dålig kreditvärdighet så tackar jag nej till jobbet. Dom få gångerna jag tagit ett jobb hos en kund med dålig kreditvärdighet är när jag redan har en relation med kunden sen tidigare.

Fattar man inte bättre så kan man nog dunka sin korkade skalle i väggen ett antal gånger och inse hur korkad man är.

Skriver kontrakt både med privata och företagskunder med samma prisbild och förklaring på vad som ingår och inte ingår i entreprenaden och vad det kommer att kosta.

Skillnaden mellan kontrakten är att dom är olika utformade och olika regler som gäller vid ev tvist m.m.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
För att hälla bensin på elden...vilket är jävligt roligt.

Är rörmokare och mitt företag där jag är anställd handlar av ahlsell, Dahl och solar som huvudgrossar.

Minsta påslag jag sett i faktureringssystemet är 20%.

Med en omsättning på ca 9 miljarder Sek så lurar vi mest folk i hela Sverige och är i konspiration med skatteverket iom att vi har påslag? Knappast.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
wildeside
S Saipala skrev:
För att hälla bensin på elden...vilket är jävligt roligt.

Är rörmokare och mitt företag där jag är anställd handlar av ahlsell, Dahl och solar som huvudgrossar.

Minsta påslag jag sett i faktureringssystemet är 20%.

Med en omsättning på ca 9 miljarder Sek så lurar vi mest folk i hela Sverige och är i konspiration med skatteverket iom att vi har påslag? Knappast.
Föredra diesel brinner längre men inte lika explosivt!
 
wildeside wildeside skrev:
Vart kan du utläsa att jag skulle lura en kund oavsett om det är en privat/företags kund?
Var kan du utläsa att jag påstår att du skulle lura kunder? Det jag pekar på att ditt resonemang, vilket är exakt samma resonemang som de som lurar kunder kör med ("kunden får skylla sig själv som inte har koll").

Jag har aldrig påstått att du lurar kunder, men ditt resonemang haltar.

Samma sak med resonemanget kring din prissättning, du resonerar att du måste ha si och så mycket påslag för att täcka upp dina merkostnader. Men i en sund konkurrenssituation är målet för en näringsidkare inte att höja påslagen för att täcka sina merkostnader, målet bör istället vara att arbeta för minska sina merkostnader.

Jag anser i all välmening att man kanske ska ta reda på vad det kommer att kosta och vad som ingår i en offert/kontrakt och jämföra mellan olika offerter/kontrakt innan man bara skriver på och sedan få problem efteråt att det man trodde inte ingick och vad man skulle betala visade sig inte stämma.
Och om offerten säger "Bruttopris med 10% rabatt" så ska man inse att det betyder "200% dyrare än hos byggvaruhuset"?

Har du tittat på markröret som varit exempel i tråden?

Men idag känns det som att den stora allmänna skaran av människor är dumförklarad och godtrogna.
Det känns snarare som om många hantverkare satt i system att utnyttja godtrogna kunder.
 
wildeside
Var kan du utläsa att jag påstår att du skulle lura kunder? Det jag pekar på att ditt resonemang, vilket är exakt samma resonemang som de som lurar kunder kör med ("kunden får skylla sig själv som inte har koll").

Jag har aldrig påstått att du lurar kunder, men ditt resonemang haltar.

Okej att jag börjar bli till åren men inte senildement ännu iaf (ehh hoppas jag)
Glömde du vad du skrev eller drabbades du av otur?
Och där gör du (och många andra hantverkare) felet. Så som konsumentlagstiftningen ser ut inom EU så anser (eller inser) man att kunden är okunnig. Det är näringsidkaren som är proffs, kunden ska inte behöva skydda sig mot att bli lurad.

Samma sak med resonemanget kring din prissättning, du resonerar att du måste ha si och så mycket påslag för att täcka upp dina merkostnader. Men i en sund konkurrenssituation är målet för en näringsidkare inte att höja påslagen för att täcka sina merkostnader, målet bör istället vara att arbeta för minska sina merkostnader.

Har inte höjt mina materialpåslag på iaf 7-8 år, ska genast kontakta min el leverantör och be dom att sänka min elkostnad eftersom jag lurar mina kunder med att bla värma upp lagret så att inte svinnet ökar pga fukt/frys skador.
Kanske ska sälja lagret och köpa in ett tält för att minimera kostnaden ytterligare.
En annan ide är att jag säljer lager och kontor.
Kontoret kan jag ha i bilen materialet kan jag åka och hämta vart efter jag behöver det på kundens bekostnad.
Då kan jag dra ner på marginalerna lite till.
Har du ytterligare förslag på hur jag ska sänka kostnaderna så är du välkommen med förslag.

Och om offerten säger "Bruttopris med 10% rabatt" så ska man inse att det betyder "200% dyrare än hos byggvaruhuset"?

Har du synfel gå till en optiker har du läs och förståelse problem vet jag inte riktigt vart jag ska hänvisa dej. Läs om hur jag prissätter mitt material eller be någon förklara vad jag skrivit.

Har du tittat på markröret som varit exempel i tråden?
Har t.o.m skrivit vad jag har för inköps pris på mina markrör 186:- plus moms
påslag 10 % 18,6 utpris exkl moms 204,60:-
Utpris till kund 255,75:- inkl moms
Byggmax 225:- inklusive moms
Jajävlar jag lurar kunde på 30,75:- för att få ett markrör av bättre kvalitet och med garantier att jag gräver upp byter rör och återställer marken om det skulle visa sej vara en reklamation på röret eller jobbet.

Det känns snarare som om många hantverkare satt i system att utnyttja godtrogna kunder

Vad andra entreprenörer sysslar med skiter jag fullständigt i både privat och som företagare!
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Nu borde det brinna ganska bra!
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
...
Det är svårt att utläsa vad det är du citerar och vad du svarar när du inte har med några ”quote”/citattecken i texten.
Ta gärna och redigera inlägget.


Ja jag ersatte all text i det citerade inlägget med tre punkter eftersom det inte är innehållet jag kommenterar utan hur du citerar.
 
N Nerre skrev:
Och där gör du (och många andra hantverkare) felet. Så som konsumentlagstiftningen ser ut inom EU så anser (eller inser) man att kunden är okunnig. Det är näringsidkaren som är proffs, kunden ska inte behöva skydda sig mot att bli lurad.

Konsumenten ska med andra ord aldrig behöva skylla sig själv. Näringsidkaren ska agera professionellt.

När du jobbar mot företag är situationen däremot en annan, där anses bägge parterna vara proffs och får skylla sig själva om man missar nåt. Men du kan inte, och ska inte, tycka att samma sak gäller när du jobbar mot konsument.

Lägg av nu. Du söker ju fel som inte finns.
Det är ungar man matar och byter blöja på, inte vuxna.

Jag har tidigare i tråden visat mitt förakt mot fusk och mygel, så den pajen behöver inte kastas i mitt nylle.
Jag menar bara att som vuxen husägare så kan man för fan inte vara helt handfallen. Lite intresse får man allt visa. Kan man inte spika kan man lära sig att göra bra upphandling.

Kom ihåg....det är ingen rättighet att äga och/eller underhålla en fastighet.
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Glömde du vad du skrev eller drabbades du av otur?
Hur kan du tolka det jag skrev som annat än att jag påpekade felet i resonemanget?

Och där gör du (och många andra hantverkare) felet.
Här syftar jag alltså på "den som inte kollar upp i förväg får skylla sig själv".

Och jag pratar inte om vad du gör och inte när det gäller priser. Jag pratar om hur du resonerar kring priserna.

Om alla företagare resonerar som du innebär det att nån som driver sitt företag väldigt dåligt (mycket overhead, dålig beläggningsgrad etc) ska ha "rätt" att ta mer betalt för att få firman att få runt? Så dåliga hantverkare blir alltså dyrare än billiga?

Kanske ska sälja lagret och köpa in ett tält för att minimera kostnaden ytterligare.
En bättre idé är att tillämpa det som stora delar av industrin gör idag för att slippa dyra lager: Just In Time-leveranser.

Varför tror du att så många företag har börjat med det? Jo, för att de kan inte höja sina priser mer, enda sättet för dem att öka sina marginaler är att pressa sina egna kostnader. Och det är så en sund marknad ska fungera.

Har du synfel gå till en optiker har du läs och förståelse problem vet jag inte riktigt vart jag ska hänvisa dej. Läs om hur jag prissätter mitt material eller be någon förklara vad jag skrivit.
Jag diskuterar inte dina priser. Du verkar ha svårt att förstå att bara för att jag svarar på dina inlägg betyder inte att jag påstår att du gör fel med priserna. Jag försöker förklara vad problemet vi diskuterar i tråden handlar om. Dina faktiska priser är irrelevanta för den diskussionen. Problemet är att det resonemang du för kring prisinformation är exakt samma resonemang som de som lurar kunderna använder. Det är därför jag "angriper" det resonemanget, jag angriper inte din prissättning.

Vad andra entreprenörer sysslar med skiter jag fullständigt i både privat och som företagare!
Men det gör inte vi husägare som är medlemmar i det här forumet. Det är därför vi diskuterar dem och deras resonemang kring hur man sätter priser.
 
N Nils82 skrev:
Jag menar bara att som vuxen husägare så kan man för fan inte vara helt handfallen. Lite intresse får man allt visa. Kan man inte spika kan man lära sig att göra bra upphandling.
Men då kan du väl tala om det för de som skrivit konsumentskyddslagarna inom EU? För där har man uppenbarligen insett att det varit för lätt för så kallade "proffs" att lura sina kunder, så man har lagstiftat om en massa saker för att skydda konsumenterna.
 
wildeside
Nerre
skrev! Var kan du utläsa att jag påstår att du skulle lura kunder? Det jag pekar på att ditt resonemang, vilket är exakt samma resonemang som de som lurar kunder kör med ("kunden får skylla sig själv som inte har koll").

Jag har aldrig påstått att du lurar kunder, men ditt resonemang haltar.

Jag svara
Okej att jag börjar bli till åren men inte senildement ännu iaf (ehh hoppas jag)
Glömde du vad du skrev eller drabbades du av otur?

Nerre skrev
Och där gör du (och många andra hantverkare) felet. Så som konsumentlagstiftningen ser ut inom EU så anser (eller inser) man att kunden är okunnig. Det är näringsidkaren som är proffs, kunden ska inte behöva skydda sig mot att bli lurad.

Samma sak med resonemanget kring din prissättning, du resonerar att du måste ha si och så mycket påslag för att täcka upp dina merkostnader. Men i en sund konkurrenssituation är målet för en näringsidkare inte att höja påslagen för att täcka sina merkostnader, målet bör istället vara att arbeta för minska sina merkostnader.

Jag svara
Har inte höjt mina materialpåslag på iaf 7-8 år, ska genast kontakta min el leverantör och be dom att sänka min elkostnad eftersom jag lurar mina kunder med att bla värma upp lagret så att inte svinnet ökar pga fukt/frys skador.
Kanske ska sälja lagret och köpa in ett tält för att minimera kostnaden ytterligare.
En annan ide är att jag säljer lager och kontor.
Kontoret kan jag ha i bilen materialet kan jag åka och hämta vart efter jag behöver det på kundens bekostnad.
Då kan jag dra ner på marginalerna lite till.
Har du ytterligare förslag på hur jag ska sänka kostnaderna så är du välkommen med förslag.

Nere skrev
Och om offerten säger "Bruttopris med 10% rabatt" så ska man inse att det betyder "200% dyrare än hos byggvaruhuset"?

Jag svara
Har du synfel gå till en optiker har du läs och förståelse problem vet jag inte riktigt vart jag ska hänvisa dej. Läs om hur jag prissätter mitt material eller be någon förklara vad jag skrivit.

Nerre skrev
Har du tittat på markröret som varit exempel i tråden?

Jag svara
Har t.o.m skrivit vad jag har för inköps pris på mina markrör 186:- plus moms
påslag 10 % 18,6 utpris exkl moms 204,60:-
Utpris till kund 255,75:- inkl moms
Byggmax 225:- inklusive moms
Jajävlar jag lurar kunde på 30,75:- för att få ett markrör av bättre kvalitet och med garantier att jag gräver upp byter rör och återställer marken om det skulle visa sej vara en reklamation på röret eller jobbet.

Nerre skrev
Det känns snarare som om många hantverkare satt i system att utnyttja godtrogna kunder

Jag svara
Vad andra entreprenörer sysslar med skiter jag fullständigt i både privat och som företagare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.