138 295 läst · 1 243 svar
138k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Och om nu ingen betalar mer än 43 kr/l för mjölken så kan man ju ha det som grundpris. Det är vad jag förstår att hela tråden handlar om.
Fast det är klart, byggaren i exemplet får ju då bara 80% rabatt och inte 90%...
Fast det är klart, byggaren i exemplet får ju då bara 80% rabatt och inte 90%...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 136 inlägg
Jag förstår inte varför du känner dig träffad här. Du letar bra priser på material, har eget lager samt ett rimligt materialpåslag (10% på ditt inköpspris).wildeside skrev:
Återigen, du svarar inte på varför man inte tar rimligt betalt för material och hämtar ut vinst i tjänst? Samma kostnad för kunden, samma vinst för företaget, och allting är rimligt/förståeligt.wildeside skrev:Orka!
Vet inte hur man skriver så långsamt så att det ni läser sjunker in innanför skalet i dom övre kropps regionerna.
Jag har get förslag på hur man gör en upphandling för att undvika att bli lurad.
Men blev genast påhoppad med en massa antaganden m.m.
Så mitt sista råd är.
Läs på vad lagar och regler säger om konsumentens rätt.
Gör en sketen upphandling.
Bli lurad.
Hävda dej med konsumentköplagen till absurdum.
Dra företaget inför rätta eller betala fakturan.
Beklaga dej på BH.
Eller gör en vettig upphandling och lev lite mer beskymmesrfritt liv.
Hoppas att några iaf har tagit åt sig av mina råd och lyckas med sin upphandling.
Lycka till!
Om det är 10% eller 90% marginal på materialet hör enligt mig inte hit, bara utpriset till kund är rimligt.
Lite skillnad mellan att köra en bil mellan punkt A till B.N Nerre skrev:
Än att utföra en entreprenad med olika förutsättningar för varje projekt.
Jag har ett ungefärligt pris på olika jobb som jag justera efter vilka förutsättningar gäller på plats.
Om man tar in ett antal offerter och jämför mot varandra så har du löst problemet.
Offerten är en jämförelse prislista för ett specifikt projekt!
Det blir en komplex och lång jämförelseprislista som hantverkaren ska ta fram och administrera för alla förutsättningar som kan förekomma, inget projekt är det andra likt.
Tror att kunden skulle opponera sig om jag lägger på kostnaden för för att ta fram en prislistan på material/arbetskostnaden.
För någon måste betala för min arbetstid jag lägger ner, oavsett vad jag gör.
Oavsett vad du tycker om att lägga över ansvaret på kunden.
Vet ingen som ska köpa tex en bil, skriver på köpekontraktet utan att veta vad den kommer att kosta och vad man får för pengarna.
Så kontentan ta in offerter/kontrakt, jämför dom mot varandra.
Förstå vad du läser.
Skriv på det mest fördelaktiga.
Då har du din jämförelseprislista.
Att folk blir lurade och bedragna på olika sätt oavsett vad, så handlar det om kundens okunskap och ointresse i att sätta sig in i förutsättningar och kostnader.
Oseriösa försäljare, hantverkare och bedragare mfl går inte att lagföra bort med dagens förutsättningar.
Har nog svarat ganska tydligt och transparent på varför jag lägger på mina 10% på materialet.J Jotsat skrev:Återigen, du svarar inte på varför man inte tar rimligt betalt för material och hämtar ut vinst i tjänst? Samma kostnad för kunden, samma vinst för företaget, och allting är rimligt/förståeligt.
Om det är 10% eller 90% marginal på materialet hör enligt mig inte hit, bara utpriset till kund är rimligt.
Skiter i vad mina konkurrenter håller på med, om dom så lägger på 10000% på materialet.
Alla seriösa hantverkare är transparenta med vad material/arbete kostar.
Om kunderna slutar att stirra sig blinda på vad det står i kronor på offerter och kontrakt för att jaga det billigaste priset, istället sätter sig in i vad som ingår i priset som står på offerten/kontraktet så skulle marknaden automatiskt sålla ut dom oseriösa hantverkarna.
Tror man inte på den lösningen så får ni vända er till dom så kallade demokratiskt framröstade politiker att ge polis och rättsväsendet ekonomi och lagar så att dom kan utföra sitt jobb.
Måste bara tillägga!
Eftersom det känns som att mjölkpriset är något ni förstår.
Bonden får ca 3.30/kg för sin mjölk, mjölk väger inte exakt 1 kg per liter så det haltar lite i uträkningen.
Men för den som vill, orkar och kan fördjupa sig i densitet.
ur det utvinns en del råvara som ger bättre betalt, så mjölkpriset är inte 3.30 per liter i inköp för arla.
Den här mjölken säljs för 15 kronor per liter på macken. nån krona billigare i affären.
Faan vad ni som köper Arlas mejeri produkter måste känna er lurade varje gång ni handlar.
Jaja Arla förädlar råvaran men, materialet som jag köper in i företaget förädlar jag på ett annat sätt till er byggnad eller mark.
Jag köper mjölken direkt av bonden nån km bort oftast betalar jag inget för den och får en trevlig pratstund och en kopp kaffe.
Men bonden ger ingen garanti på mjölken och den är inte pastöriserad, ett val som är upp till mig.
Om bonden ville ha 45 kr/l för mjölken skulle jag välja en annan bonde, och vill man veta priset innan man köper mjölken så är det fritt fram att fråga bonden.
Eftersom det känns som att mjölkpriset är något ni förstår.
Bonden får ca 3.30/kg för sin mjölk, mjölk väger inte exakt 1 kg per liter så det haltar lite i uträkningen.
Men för den som vill, orkar och kan fördjupa sig i densitet.
ur det utvinns en del råvara som ger bättre betalt, så mjölkpriset är inte 3.30 per liter i inköp för arla.
Den här mjölken säljs för 15 kronor per liter på macken. nån krona billigare i affären.
Faan vad ni som köper Arlas mejeri produkter måste känna er lurade varje gång ni handlar.
Jaja Arla förädlar råvaran men, materialet som jag köper in i företaget förädlar jag på ett annat sätt till er byggnad eller mark.
Jag köper mjölken direkt av bonden nån km bort oftast betalar jag inget för den och får en trevlig pratstund och en kopp kaffe.
Men bonden ger ingen garanti på mjölken och den är inte pastöriserad, ett val som är upp till mig.
Om bonden ville ha 45 kr/l för mjölken skulle jag välja en annan bonde, och vill man veta priset innan man köper mjölken så är det fritt fram att fråga bonden.
Ett tips är att läsa på lite om hur jämförpriser fungerar. Det man (t.ex. myndighet eller branschorganisation) gör är att man tar fram ett antal schablonjobb som kostnaden beräknas för. Det innebär att du kan jämföra olika hantverkares prislistor sida vid sida och se vilka som verkar ligga högt i pris och vilka som verkar ligga lågt. Sen att priset för det jobb du vill ha gjort blir ett helt annat är en annan femma, men du får i alla fall en bild av hur hantverkaren prissätter grejerna.wildeside skrev:
Problemet med att ta in olika offerter är att många hantverkare tycker det är för jobbigt att skriva offerter, så det är svårt att få in flera offerter. (Det finns trådar om det här på forumet, ett snabbt framsökt exempel https://www.byggahus.se/forum/threads/svart-att-fa-in-offerter.254776/ .)
Din jämförelse med bil går lika bra att dra åt andra hållet: Det finns ingen bilfirma som säljer bilar på löpande räkning, men det finns gott om hantverkare som vägrar att ens ange takpris.
Jag antar att du då inte tar nån timpenning för jobbet? För Arla tar ingen timpenning för mjölken.wildeside skrev:
Du verkar ha en konstig definition av "förädla". Att installera en produkt är inte att förädla den. Om Arla åker hem till mig och ställer in mjölken i min kyl så har de fortfarande inte förädlat den mer än den mjölk som finns i butiken. Däremot har de levererat en tjänst utöver mjölken.
Och ja, de gånger jag tvingas köpa nåt på en mack så känner jag mig lurad, men det är just det att alla vet att macken är dyrare, de skyltar med sina priser. Står jag på macken och ser att mjölken kostar 15 spänn litern så kan jag välja att istället gå över gatan till ICA. Det är enkelt att jämföra priserna på mjölk, jag behöver inte be varken ICA eller macken om en offert på mjölk.
Jag har en kompis som driver en bilverkstad/bilförsäljning och han köper in dom billiga skrotbilarna från dom större bilhandlarna, oavsett vad det är för bilar och har överlevt på det, självklart har han förhandlat fram ett pris som ger honom en möjlighet för påslag på inköpspriset för att tjäna någon krona på dom.N Nerre skrev:Ett tips är att läsa på lite om hur jämförpriser fungerar. Det man (t.ex. myndighet eller branschorganisation) gör är att man tar fram ett antal schablonjobb som kostnaden beräknas för. Det innebär att du kan jämföra olika hantverkares prislistor sida vid sida och se vilka som verkar ligga högt i pris och vilka som verkar ligga lågt. Sen att priset för det jobb du vill ha gjort blir ett helt annat är en annan femma, men du får i alla fall en bild av hur hantverkaren prissätter grejerna.
Problemet med att ta in olika offerter är att många hantverkare tycker det är för jobbigt att skriva offerter, så det är svårt att få in flera offerter. (Det finns trådar om det här på forumet, ett snabbt framsökt exempel [länk] .)
Din jämförelse med bil går lika bra att dra åt andra hållet: Det finns ingen bilfirma som säljer bilar på löpande räkning, men det finns gott om hantverkare som vägrar att ens ange takpris.
Vem tror du betalar den jämförpris listan som nu ev en myndighet eller bransch organisation tar fram i slutänden?
Om jag inte skulle få en offert eller ett kontraktsförslag på ett jobb jag vill ha utfört från ett företag skulle jag leta vidare för att hitta ett seriöst företag.
Skulle alla göra lika dant skulle dom företag som inte ger offert eller ett kontraktsförslag saneras ut automatiskt och bara dom seriösa företagen skulle finnas kvar.
Så kundens brist på engagemang att få in offerter kontrakt gynnar dom oseriösa företagen.
Så undrar vems fel det är att dom oseriösa företagen finns kvar?